Dagens økt var lang og bra. Startet tidlig og avsluttet sent, kun avbrutt av litt mat nå og da
Først et bilde av mine favorittsaker når jeg jobber. Hørselvern med bluetooth (musikk og telefon). Arbeidsmusikken min disse dagene er følgende: Hammerfall, Wolf, Staal, Kreator, Tom Waits, Trentemøller, Lamb of God og Overkill. En god blanding med andre ord! Hansker for å unngå unødvendige småkutt. Støvmaske, fordi MDF- og pussestøv er minst like ille som tobakksrøyk - hvis ikke verre! Og kaffe - selvfølgelig. Kaffedrikking og støvmaske er ikke kompatibelt, så da må masken vike mens kaffen inntas. Til slutt søppelpose for å holde orden
Første arbeidsoppgave i dag var å lage rammer på døra mot kontoret. Denne døra skal se helt lik ut som veggen - til slutt. Tapet på nedre del og sortkledde rammer i midten. Grunnen til at dette opplegget bygger såpass mye ut er fordi jeg må ha plass til en 30mm akustikkplate på døra innenfor/i rammen.
Så var det å montere resten av nedre del av veggen, samt frese alle kanter til en fin bue. Disse buene er viktige for å kunne bøye tapetet pent rundt kantene og lage en smooth overgang mot de sorte stofframmene. Jeg har snart brukt en hel liter lim allerede ...
Dernest legge opp rør til de 19 spottene som skal opp i taket. Disse fordeles på to soner. Jeg har tenkt tanken på flere soner men tipper jeg aldri kommer til å bruke mer enn to ...
Så lage et akustisk skille mellom den delen av taket som kles med plater og den delen som kles med rammer. Det er ikke så lett å se, men det er altså de sorte platene som er montert opp i taket. Disse dekker en åpning - en spalte mellom disse rommene - på ca 6 cm. Hensiktene er å drepe alle refleksjoner fra rammeverket i taket.
Så noe jeg har gledet meg til: Første laget med plater i taket. Dette er 12mm MDF. Det skal to lag med disse og et smalere lag som jeg kapper til og limer på oversiden av de to første platene. Dette er for å oppnå en viss tykkelse, ca 33mm, som jeg deretter kan sage i en pen bue, pusse jevn og deretter frese til en stiv og fin symmetrisk kant. Jeg sliter med å forklare hvordan jeg tenker men den som følger med får se til slutt