Aktos hjemmekino

FredrikC

Medlem
20 Des 2008
4.533
0
0
Ser ut som høyttalere i artist serien ja... Artist 6?

Men Tensor subbene er lukkede? Eller er porten under?

edit: det er nok ikke artistserien gitt. Tipper A5?

marsboer

Medlem
22 Des 2005
10.968
1
36
akto skrev:
Det gjør det nok. Jeg har søkt, men Flac og Mac er to forskjellige størrelser ser det ut til. I alle fall har jeg ikke blitt særlig klokere.

Hva er årsaken til at du ikke konverterer til ALAC? Er det ikke like greit å gjøre det først som sist når du skal over på en Apple-basert platform?

Det er vel enklere å få ALAC til å fungere med ønsket program på Windows enn å få FLAC-støtte i ønsket program på OS X om du skal bruke begge platformer om hverandre?

Jerome

Medlem
18 Des 2006
3.936
0
0
akto skrev:
Edit: Jeg kommer til å trenge hjelp når gulvet skal pigges opp. Da hadde det vært svært hyggelig med hjelp! :D
Si ifra når du gjør det. har jeg mulighet så stiler jeg opp.

20 Jan 2005
15.700
0
0
Jerome skrev:
Dere som er plaget av myggen. Se her:
Skaff deg flaggermus for å bli kvitt myggen - Aftenposten.no

Enkelt og greit. Vi hadde flaggermus når jeg var liten og det er helt sant at de er ufarlige :)
Tlf: 63 88 86 00
E-post: post@heia-vita.no
Her er e-post og tlf til firmaet som lager kasser, og de er fra Fetsund 8)

Dette synes jeg høres spennede ut. Mye bedre enn en myggmaskin som etter hva jeg forstår har en brøkdel av kapasiteten og koster mange tusen i innkjøp og et par hundre kroner i uka i driftskostnader

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Dagens økt var lang og bra. Startet tidlig og avsluttet sent, kun avbrutt av litt mat nå og da :D

Først et bilde av mine favorittsaker når jeg jobber. Hørselvern med bluetooth (musikk og telefon). Arbeidsmusikken min disse dagene er følgende: Hammerfall, Wolf, Staal, Kreator, Tom Waits, Trentemøller, Lamb of God og Overkill. En god blanding med andre ord! Hansker for å unngå unødvendige småkutt. Støvmaske, fordi MDF- og pussestøv er minst like ille som tobakksrøyk - hvis ikke verre! Og kaffe - selvfølgelig. Kaffedrikking og støvmaske er ikke kompatibelt, så da må masken vike mens kaffen inntas. Til slutt søppelpose for å holde orden ;)

attachment.php

Første arbeidsoppgave i dag var å lage rammer på døra mot kontoret. Denne døra skal se helt lik ut som veggen - til slutt. Tapet på nedre del og sortkledde rammer i midten. Grunnen til at dette opplegget bygger såpass mye ut er fordi jeg må ha plass til en 30mm akustikkplate på døra innenfor/i rammen.

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Så var det å montere resten av nedre del av veggen, samt frese alle kanter til en fin bue. Disse buene er viktige for å kunne bøye tapetet pent rundt kantene og lage en smooth overgang mot de sorte stofframmene. Jeg har snart brukt en hel liter lim allerede ...

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Dernest legge opp rør til de 19 spottene som skal opp i taket. Disse fordeles på to soner. Jeg har tenkt tanken på flere soner men tipper jeg aldri kommer til å bruke mer enn to ...

attachment.php

Så lage et akustisk skille mellom den delen av taket som kles med plater og den delen som kles med rammer. Det er ikke så lett å se, men det er altså de sorte platene som er montert opp i taket. Disse dekker en åpning - en spalte mellom disse rommene - på ca 6 cm. Hensiktene er å drepe alle refleksjoner fra rammeverket i taket.

attachment.php

attachment.php

Så noe jeg har gledet meg til: Første laget med plater i taket. Dette er 12mm MDF. Det skal to lag med disse og et smalere lag som jeg kapper til og limer på oversiden av de to første platene. Dette er for å oppnå en viss tykkelse, ca 33mm, som jeg deretter kan sage i en pen bue, pusse jevn og deretter frese til en stiv og fin symmetrisk kant. Jeg sliter med å forklare hvordan jeg tenker men den som følger med får se til slutt :D

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Vedlegg

• _MG_8248.jpg
    _MG_8248.jpg
    74,3 KB · Sett: 237
  • _MG_8250.jpg
    _MG_8250.jpg
    184,7 KB · Sett: 235
  • _MG_8251.jpg
    _MG_8251.jpg
    121,9 KB · Sett: 233
  • _MG_8253.jpg
    _MG_8253.jpg
    145,7 KB · Sett: 230
  • _MG_8254.jpg
    _MG_8254.jpg
    96 KB · Sett: 235
  • _MG_8255.jpg
    _MG_8255.jpg
    78,2 KB · Sett: 228
  • _MG_8256.jpg
    _MG_8256.jpg
    123,5 KB · Sett: 300
  • _MG_8258.jpg
    _MG_8258.jpg
    104 KB · Sett: 232
  • _MG_8261.jpg
    _MG_8261.jpg
    140,9 KB · Sett: 293
  • _MG_8262.jpg
    _MG_8262.jpg
    105,8 KB · Sett: 230
  • _MG_8263.jpg
    _MG_8263.jpg
    215,4 KB · Sett: 229
  • _MG_8264.jpg
    _MG_8264.jpg
    129,5 KB · Sett: 231
  • _MG_8265.jpg
    _MG_8265.jpg
    129,9 KB · Sett: 232
  • _MG_8266.jpg
    _MG_8266.jpg
    89 KB · Sett: 226
  • _MG_8268.jpg
    _MG_8268.jpg
    101,7 KB · Sett: 219

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
cybervision_ skrev:
Ohoi, til og med en dum akademiker kan se et par feil der. Glad ikke det er mitt bjelkelag det der...

Hehe, jeg led valgets kvaler for å bore fire 18mm hull i mitt eget bjelkelag, og det var i 3"x9" (gammelt hus). Hadde jeg vært huseieren i huset på bildene ville jeg nok ikke sovet særlig godt om natten. Men hvilken premieidiot er det som får seg til å gjøre noe slikt. Hvordan kan han ha fått noe fagbrev eller i det hele tatt få lov å drive på slik. Det går ikke an å være så udugelig. Skremmende ...

MR.Chill

Medlem
25 Nov 2010
9.823
0
0
Noen grunn til at du valgte sherbourn og ikke Feks Crown PA amper med mulighet for DSP/EQ?

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Counterpointer skrev:
Det der var en rett og slett veldig god ide Jan. Det hadde vært særs interresant å fått sammenlignet min beskjedne (virkelig beskjeden!) vinylsnurre, som står hos Atle, mot din (påtatt beskjedne ;)). Det tror jeg hadde vært meget opplysende for Atle å høre på sitt eget anlegg.

Spennende tanke, la oss forsøke å få til dette!

gpt33

Medlem
13 Jun 2004
5.520
0
36
Trondheim
akto skrev:
Vel, tyst som graven var vel litt å ta i kanskje, jeg har nettopp sett ferdig denne. Herregud så fett! Nå gjør ørene vondt og jeg tar herved kvelden :mrgreen:

attachment.php

[YOUTUBE]KUrhJB0_j5Q[/YOUTUBE]

Denne har jeg sett flere ganger.
Rett å slett tøff.

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Sharkoon skrev:

Vel, du skal få for den, siden det ikke foreligger så mye info om disse enda. Den heter egentlig AC7.

Dette er altså en av fire presence-høyttalere, og er en in-wall fra Adam. Jeg tror kanskje jeg er først ute med disse?

attachment.php

Vedlegg

• _MG_4596.jpg
    _MG_4596.jpg
    66,3 KB · Sett: 191

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Merkelig, jeg svarte i sted på at en eller annen mente Mac var dyrt i forhold til hva man fikk, men dette er forsvunnet...?

Uansett, skjermen på iMac er så god at den fint kan sammenlignes med tilsvarende Eizo-skjermer. Og disse koster jo alene mer enn hele iMacen :D. Man skal ikke undervurdere hva man får for pengene, og da må man strengt tatt inkludere all hardwire.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.052
22
38
42
Hvor mye bredde vinner du på å benytte kontoredelen kontra slik kinoen var tidligere?

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Rudi_940 skrev:
Noe grunn til at du benytter 4mm på stikk?
Det er ikke lov å sikre disse stikkontaktene med mer en 16A sikring, og selv i skjult utførelse så er 2.5mm nok. I tilegg blir det vell trangt med 4mm i klemmene på stikkontaktene....

På grunn av spenningsfall, noe jeg ønsker å unngå. Tidligere blinket det godt i lysene når jeg dro på litt, men det kommer ikke til å skje med 4mm. Det blir fortsatt 16A sikring, men selv disse tåler langt høyere strøm i korte perioder. Det finnes ingen forskrift mot å legge større tverrsnitt enn 2,5mm på en 16A-kurs, og 4mm passer perfekt i klemmene. Prisen mellom 2,5mm og 4mm er neglisjerbar så da ble det slik.

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
tols1 skrev:
Hmm, bra jobba! Har vel blitt noen timer med Sketchup regner jeg med ;)

Veldig artig å følge byggingen med såpass gjennomførte detaljer og kvalitetsmessig utført arbeid. KUTGW :)

Det aller meste har jeg faktisk hatt i hodet hele tiden. Veldig mange av løsningene er tenkt ut i løpet av de årene jeg har hatt kino her nede. Men Sketchup er flittig brukt for å lage arbeidstegninger!

Per Christian

Medlem
16 Des 2006
4.715
0
0
Etter og ha jobbet 10 år I byggebransjen så ser man mye rart! Store firmaer som ikke bryr seg om store feil, som blikkenslager har jeg "dekket" over mange feil! Både etter snekkere og andre blikkenslagere.. Og være håndtverker handler litt om stolthet over yrketf sitt også!

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Ellers la jeg litt innsats i å finne den 50Hz brummen jeg hadde i senteren i går, men den feilsøkingen skjønte jeg lite av. Jeg vet at avstanden fra signal til strøm ikke på noe punkt er så nær hverandre at det skulle kunne være snakk om induksering, så hvor begynner man da? Jeg forsøkte å koble inn og ut jord, jeg målte etter overharmoniske på strømnettet, uvisst hvorfor, men her var intet unormalt. Jeg lette etter en periodisk jordlekkasje som like gjerne kan ligge hos en nabo, men den var ikke til stede i går kveld. Så konklusjonen måtte være at det var noe galt med signalkabelen. Jeg byttet den ut og det ble stille som natten. At jeg kunne gjort noe feil ved termineringen anså jeg som utelukket, jeg var jo så nøye. Men det var en stressende tid så kanskje ... Jeg åpnet opp XLR-konnektoren og så med en gang at jeg rett og slett hadde driti meg ut - hastverk er lastverk. I iveren etter å bli ferdig gikk jeg nok på autopilot og hadde rett og slett glemt å la skjermen på kabelen gå til pinne # 1, jeg hadde bare kuttet skjermen i snittet. Ny terminering og alt ble stille. Lykke!

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Satt på den første sangen på den plata nå bare for å få en smakebit,
å fy F*** for en dynamikk:mrgreen:

Har på følelsen at jeg kommer til å vandre inn i eventyrland med volumknotten når jeg endelig skal sette meg ned for å nyte denne ordentlig 8)