Advarsel - scam

JanThomas

Medlem
1 Feb 2005
2.631
0
0
Hei, aner ikke hvor jeg skal putte denne tråden så mod får bare flytte den om den ikke egnet seg her!

Uansett, jeg har ett par Focal 836v til salgs og fikk i dag en mail fra

Eileen Fleming, som sier følgende:

is your item still up for sell and what is your asking price??

Dette var første mail hvor jeg svarte at de fortsatt er til salgs og fortalte pris jeg ønsket, så fikk jeg denne mailen:

Yes am okay with the price but i will love to make arrangement for the
pick up the item after payment made...and payment will be made through
online secure paypal..because payment through paypal secure and safe
both seller and buyer..if you don't have account with paypal you can
just set up account with paypal at www.paypal.com and get back to me
with your paypal email address so that payment can be made right
away.....kindly get back to me with your paypal email address so that
payment can be made right away

At hun vil gjøre dette via paypal virker litt suspekt for meg, i tillegg til at hun prater engelsk og ikke er å finne på 1881 eller gulesider..

Kan dette være scam hvor vedkommende overfører penger, vil ha varen tilsendt og deretter reverserer transaksjonen?

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Har du navn, adresse og telefonnummer på vedkommende?
Som jeg tyder det vil hun arrangere henting av varen etter betaling.
PayPal er en sikker betalingsmåte som jeg har brukt en del gange til å betale for varer kjøpt i utlandet.
Vent til du får andre svar her før du gjør noe.....

JanThomas

Medlem
1 Feb 2005
2.631
0
0
Niels Nielsen skrev:
Har du navn, adresse og telefonnummer på vedkommende?
Som jeg tyder det vil hun arrangere henting av varen etter betaling.
PayPal er en sikker betalingsmåte som jeg har brukt en del gange til å betale for varer kjøpt i utlandet.
Vent til du får andre svar her før du gjør noe.....

Har ingenting på vedkommende! hun sier hun betaler før henting, men jeg vet at i paypal så har man mulighet til å trekke tilbake en betaling, og om dette blir gjort etter evnt handel så sitter jeg jo fint i saksa!

Hvis dette er en scam så burde det bli godt opplyst til folk, for det virker halvveis troverdig og kan være lett å bli lurt

Michaelsand

Medlem
28 Apr 2006
2.709
0
0
42
Kan ikke betale når hun henter da? Fruen stopper en betaling gjennom Paypal en gang. Det viste seg at de Ugg skoene hun kjøpte ikke var ekte. Så hun varslet Ebay, og stoppet betalingen. Selger prøvde å presse henne til å åpne salget igjen, men fikk ikke noe gjennom slag her.

Jeg hadde skrevet at hun kan betale når hun henter.

JanThomas

Medlem
1 Feb 2005
2.631
0
0
Michaelsand skrev:
Kan ikke betale når hun henter da? Fruen stopper en betaling gjennom Paypal en gang. Det viste seg at de Ugg skoene hun kjøpte ikke var ekte. Så hun varslet Ebay, og stoppet betalingen. Selger prøvde å presse henne til å åpne salget igjen, men fikk ikke noe gjennom slag her.

Jeg hadde skrevet at hun kan betale når hun henter.

Hun sier det er for begge sin trygghet at vi bruker paypal... virker ufattelig tungvindt og meningsløst..

Har min skepsis til dette, men skal prøve å få dratt den info jeg kan ut av hu for andre sin skyld.. hun har funnet annonsen på finn.no og det betyr da om dette er scam så vil nok andre også få noen mailer etterhvert, så får dette være en advarsel!

Men ingenting er sikkert ennå riktignok!

brage

Medlem
17 Mai 2005
847
0
0
Hvis den er annonsert på Finn så kan dere jo bare bruke Finn sin sikre betalingsløsning...

HK_Xclio

Medlem
15 Nov 2008
7.161
0
36
Sørreisa
Har flere ganger fått sånn mail når jeg f.eks skal selge en telefon, eller f.eks en høyttaler eller amp. Har da snakket med finn's kundeservice, å har da blitt bedt om å styre langt unna å om jeg fikk noen flere mail så skulle jeg melde d inn til di.

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Som du sier selv, kan hun jo bare betale når dere møtes. Så dette ville jeg ikke gjort vis jeg var deg :)

JanThomas

Medlem
1 Feb 2005
2.631
0
0
Dette er mailen jeg fikk i dag:

Hello. Good morning. Should i transfer all the money now??? So thatthe agent can be able to come for the pick up after payment made

Hvor jeg svarte at om denne handelen skal gjennomføres så krever jeg å få pengene i hånden, hvis ikke så er det uaktuelt!

JanThomas

Medlem
1 Feb 2005
2.631
0
0
Får hvertfall håpe at dette gjorde et par ekstra folk mer "obs" på slike scammers som kommer via finn.no og lignende annonse steder!

Kan bare tenke meg hvor surt det må føles å faktisk gå på en slik smell.

Kan se for meg at en yngre selger som vil selge sitt cv anlegg eller noe i den dur fort kunne falt for en slik scam.

HK_Xclio

Medlem
15 Nov 2008
7.161
0
36
Sørreisa
Det skulle vert lagt ut en slik tråd som alltid stod på fremmsiden her på Avforumet, med stor logo å stor overskrift. Det er ikke alle som tenker seg om i slike situasjoner...

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Ikke sant, høres jo i første omgang "trygt/greit" at han setter over penger først.

pegpisk

Medlem
30 Aug 2007
2.591
0
0
Jeg la ut forforsterkeren min på finn.no i dag, og nå har jeg fått mail fra Tariq Eni, tarik.eni@​gmail.com:

-------
I apologize for writing in English its the best for me,I am willing to
pay you 10500 including postage fee for shipping abroad payment will
be made through my bank payment online or via paypal if you want so
get back to me if interested.

Thanks
-------

Vel, kan ikke se at det blir så aktuelt nei.. :)

Merkelig interesse utlandet har for varer på Finn plutselig..!

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.444
29
48
43
Paypal er jo sikkert som banken (pun intended), og hvis man så går hen å overfører penger til malaysia via western union eller liknende på 'oppfordring' fra Paypal så kan man egentlig bare ha det så godt.

Paypal fungerer ikke slikt.

JanThomas

Medlem
1 Feb 2005
2.631
0
0
gmail benyttet "min" scammer også! Burde blitt sticky denne tråden så folk får det med seg da det tydeligvis blir mer og mer av dette