ADB 5743 CDX med 8 tunere og T-We for Canal Digital kabel-tv

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.368
1
38
Gammel tråd, men håper noen kan gi et svar...
En kompis har kjøpt leilighet i Oslo, og etter de gamle eierne så står det en slik 5743 CDX samt et hvitt Telenor-modem (og en koax-kabel med splitter).
Mitt spørsmål som har null erfaring med et slikt "borettslagopplegg" og denne boksen: vil han kunne droppe 5743-boksen om jeg hjelper ham med å finne en TV med CI-kortspor og DVB-C? Samsung-tv'er støtter vel Canal Digital-apps så da kan han kanskje få ukesarkiv m.m. direkte i TV-en?

5743-boksen er jo ikke akkurat liten og nett, minner nesten om en gammel VHS-spiller i størrelse, og når kompisen nå har mulighet til å innrede en leilighet fra scratch så frister det litt med vegghengt tv med kabler skjult bak kabelkanaler og ingen andre bokser/tv-bord...

Eller vil han miste masse funksjonalitet om han gjør det på denne måten?

Skal eventuelt da koax'en rett i TV-en (skrukoblingen) etter splitteren, og den andre splittede koaxen inn i Telenor-modemet for internett?

Jeg kjører en DVB-S TV på hytta til min Canal Digital-parabol og er strålende fornøyd med å slippe en dekoder-boks, så det hadde vært interessant å foreslått noe sånt for ham også.

Christopher
Canal Digital Satelitt har app på noen Samsung-modeller, men 5743 er en Telenor-boks knyttet til Telenor T-We-tjenesten. Altså forskjellige produkter/tjenester/selskaper. Da er det ikke tilgjengelig direkte på disse TV-ene. Man vil få ukesarkiv o.l. via app på f.eks. AppleTV. Men for at alt innholdet skal være tilgjengelig, må også T-We-boksen være oppkoblet (brukes til å sjekke at AppleTV brukes hjemme).

Slik hjemmesjekk er det også for Canal Digital. Når jeg bruker Go-appen på telefonen, er det ting som ikke fungerer med mindre jeg ikke er i nettverket der min parabol-boks er koblet til.

På veggkontakten for koaks er det vel et eget TV-uttak som kan benyttes mot TV-en, så trenger ikke å splitte. Hvis man splitter på docsis-kontakten får man docsis inn til dekoderen, som har en integrert docsis-modem. Greit hvis man ikke har nettverk tilgjengelig, men hjemmesjekk i forhold til apper kan da ikke utføres siden boksen ikke er på ditt lokalnettverk.

Når det gjelder live-tv er jo ellers boksen ganske greit med tanke på flere parallelle opptak og raske kanalskifter. RF-fjernkontroll på disse, så man kan gjemme bort boksen uten at fjernkontrollen slutter å fungere. Husk også at kvaliteten på sendingene via app - enten det er på AppleTV eller på app direkte på TV - er langt dårligere enn live-sendingene. I hvert fall hvis man ser mye sport kan dette være verdt å merke seg.