ADB 5743 CDX med 8 tunere og T-We for Canal Digital kabel-tv

John P.

Medlem
29 Des 2004
4.836
0
0
Canal Digital Kabel har ikke hatt oppdatering siden tidlig i juni. Har du satelitt dekoder?
Nei, jeg har kabel. For noen dager siden, da jeg hadde restartet boksen med knappen på baksiden, kom det opp et skjermbilde der den lastet ned noe - det tok en stund og det var en 'progress bar' der som telte antall prosent lastet ned opp til 100. Jeg tok det som en selvfølge at det var en oppdatering, men når jeg ser i innstillingene til dekoderen, står det at siste oppdatering er fra juni, som du sier. Så jeg vet ikke hva dette var da. Kanskje den la inn kanaler på nytt?

Uansett - boksen har fungert igjen siden jeg skrev innlegget, så jeg får krysse fingrene.

oinkage

Medlem
10 Mar 2010
12
0
0
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]Muligens litt off-topic, men vet noen om denne dekoderen fungerer med LGs Magic remote? Kjøpte nettopp LG65UF850V, og den forrige hdpvr dekoderen til Canal Digital får jeg ikke til å fungere med magic remote..[/FONT]

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.081
84
48
52
Jessheim
Om ikke, så kan du i hvert fall bruke fjernkontrollen til CD (ADB5743) til å styre TV-en.

SKROTKALLE

Medlem
20 Apr 2010
327
0
0
Hei. jeg er ganske ny her på AVforum. jeg lurer på om noen har opptaget/lagt merke til følgende?

Jeg har en dekoder (ADB HD PVR 5720-CDX) det er den tuneren som CD hadde å kom etter Sagem tunerne. Så fikk jeg nå tak i en (ADB 5743CDX) å mit problem er følgende.
Jeg har en 4-5 år gammel LG flat skjerm. En av di få tv skjermer med bra lyd! Når jeg bruker den først nevnte tv tuneren er lyden klar å fin men bra diskant å nøytral mellom bass. Lett å høre på!
Så bytta jeg til (5743CDX) tuneren som er en nyere å bedre tuner. Men da fik jeg merkbart dårligere lyd! Lit mere mellom bass dur å ikke så klar å fin diskant. Altså ikke så klart å behagelig å høre på men lit mere anstrengende å lytte på. Jeg har godt inn i skjerm innstillinger å tv tuner innstillinger å fant ut at den nye tuneren ikke har så bra lyd men mere slitsom å ikke så klar å fin lyd!
På NRK1 ble lyden litt mørkere med litt mere mellom bass dur å ikke så åpen å fin lyd å ikke så bra å klar diskant Som (5720-CDX) tuneren har!
Dette er veldig skuffende at det kommer ny tuner der nesten alt er bedre en forgjengeren men som ikke har noe bra lyd! Ikke rart skjermer låter så dritt om tuneren ikke har bra lyd!
I noen tester av ADB 5743CDX tuneren står det at lyden er ganske lik på denne å forgjengeren! Hvordan han di skrive dette?
Er det noen andre som har opplevd dette?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.081
84
48
52
Jessheim
Jeg har akkurat samme lyd på 5720 og 5743. Enten er det feil på dekoderen din, eller så har du satt opp lyd via HDMI feil? Hvilken innstilling har du brukt i dekoderen. Sammenlikne oppsettet på de to dekoderne. Er det likt, er det feil på dekoderen din?

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.359
0
36
Er dette en brukt dekoder? Er det kjørt Factory reset på den? Er på en del kanaler valg mellom Dolby Digital og PCM Stereo, samt noen globale innstillinger - uten at jeg husker detaljene i farta.

Mooze

Medlem
27 Jun 2007
971
0
16
Hei. jeg er ganske ny her på AVforum. jeg lurer på om noen har opptaget/lagt merke til følgende?

Jeg har en dekoder (ADB HD PVR 5720-CDX) det er den tuneren som CD hadde å kom etter Sagem tunerne. Så fikk jeg nå tak i en (ADB 5743CDX) å mit problem er følgende.
Jeg har en 4-5 år gammel LG flat skjerm. En av di få tv skjermer med bra lyd! Når jeg bruker den først nevnte tv tuneren er lyden klar å fin men bra diskant å nøytral mellom bass. Lett å høre på!
Så bytta jeg til (5743CDX) tuneren som er en nyere å bedre tuner. Men da fik jeg merkbart dårligere lyd! Lit mere mellom bass dur å ikke så klar å fin diskant. Altså ikke så klart å behagelig å høre på men lit mere anstrengende å lytte på. Jeg har godt inn i skjerm innstillinger å tv tuner innstillinger å fant ut at den nye tuneren ikke har så bra lyd men mere slitsom å ikke så klar å fin lyd!
På NRK1 ble lyden litt mørkere med litt mere mellom bass dur å ikke så åpen å fin lyd å ikke så bra å klar diskant Som (5720-CDX) tuneren har!
Dette er veldig skuffende at det kommer ny tuner der nesten alt er bedre en forgjengeren men som ikke har noe bra lyd! Ikke rart skjermer låter så dritt om tuneren ikke har bra lyd!
I noen tester av ADB 5743CDX tuneren står det at lyden er ganske lik på denne å forgjengeren! Hvordan han di skrive dette?
Er det noen andre som har opplevd dette?
Nei. Har byttet flere tv'er og ikke fått noen endring på lyd. Forsøk dette: se på f.eks. NRK1 HD og trykk "Options" på fjernkontrollen til 5743. Se om du får et valg mellom Dolby Digital eller ikke. Prøv å veksle mellom de to lydvalgene dersom du fikk opp et valg. Evt. en anne kanal der du får denne muligheten. Dette er de to samme innstillingene du kan sette som default i innstillingsmenyen for dekoderen.

SKROTKALLE

Medlem
20 Apr 2010
327
0
0
Nei. Har byttet flere tv'er og ikke fått noen endring på lyd. Forsøk dette: se på f.eks. NRK1 HD og trykk "Options" på fjernkontrollen til 5743. Se om du får et valg mellom Dolby Digital eller ikke. Prøv å veksle mellom de to lydvalgene dersom du fikk opp et valg. Evt. en anne kanal der du får denne muligheten. Dette er de to samme innstillingene du kan sette som default i innstillingsmenyen for dekoderen.
Ok. Beklager sent svar. jeg har selvfølgelig prøvd dette uten at dette hjalp noe. jeg har prøvd alt men ingenting får lyden bedre. som jeg skrev har jeg den nyeste pvr tuneren som ikke har så bra lyd å forgjengeren som har bra lyd. Begge er testet på samme tv skjerm med samme hdmi kabel å nøyaktig samme innstillinger å jeg har prøvd alle innstillinger. jeg kan ganske mye om lyd å er opptatt av bra lydkvalitet. jeg hører forskjell på om lyden har støy, forvrengingeller andre ulyder. lyden ut av den nyeste tv tuneren til CD kann sammenlignes med en veldig billig cd spiller å forgjengeren mot en litt bedre å dyrere cd spiller.

Som jeg skrev er det andre også som har rapporterer dette til CD kunde service.
Folk nå i dag er ikke så opptatt avhvordann lyden er bare det kommer lyd. Mange Folk nå i dag har heller ikke så bra lyd utstyr at di kan høre dette så lett å mange tv skjermer nå i dag har ganske elendig lyd å det blir ikke bedre om tunere ikke har så bra lyd kvalitet.

Kan jeg spørre dere hvordan hifi/tvlyd anlegg dere har/bruker? Merke modell.

Sist redigert:

Woodstock

Medlem
20 Jan 2007
423
0
16
Oppdatert: Fungerer plutselig igjen. Problem var uansett ikke relatert til T-We boksen, siden jeg fikk samme problem på PS3. :)

--
Er det en DD5.1 bug på ny software som ble lansert i går? På absolutt alle kanaler (inkl. Cmore og Viasat-filmkanalene) som sender DD5.1 får jeg kun 2.0 lyd selvom DD5.1 lydspor er valgt - senter og bakhøyttalere er ute av funksjon. Virket fint frem til i går. Bare hos meg?

Sent from my iPad using Tapatalk

Sist redigert:

Dag Erik

Medlem
16 Mar 2007
542
0
0
34
Hei,
er det flere som har problemer med dekoderen etter siste oppdateringen nå i desember? Vet at de har meldt om å sette opp serieopptak og slikt på nytt,
men dette er noe annet.
Jeg har et relativt irriterende problem,
og det er at ofte når dekoderen skrus på så forsvinner lyden av og på hele tiden, og det det kommer "artifakter" i bildet.
Dette går ikke over uten å skru av og på strømmen på baksiden. Utrolig irriterende når den har fungert smertefritt i flere år.

Det har skjedd endel i de siste årene med T-We boksen, softwaren har endret seg og siste oppdatering nå i januar 2018 hadde et simplere design. Dette er selvsagt bare min mening. Men boksen fungerer jo bra og lar deg nå streame flere gratis filmer og TV serier via T-We.

Men fremdeles er det max 720p/1080i som jo ligger et stykke vekk fra dagens 4k.

Dag Erik

Medlem
16 Mar 2007
542
0
0
34
Ikke så mye som skjer i denne tråden nei, men helt enig med deg over. Jeg tok en runde nå som det nærmer seg Premier League start, for å se om det er noe 4k å oppdrive,
men det er ingenting. Ser at det har kommet en 4k boks for parabol, og canal digital visste ikke noe om det kom en tilsvarende dekoder for kabel. Synd.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.150
13
38
Skal du ha Premier League i 4K må du flytte til Sverige. Viasat har sendt Premier League i 4K siden 2016....eller har du en venn som bor i Sverige så kan du få han til å kjøpe boks og abonnement, og så kan du bruke boksen her i Norge. Da får du også spansk fotball og Formel 1 i 4K....

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Dag Erik

Medlem
16 Mar 2007
542
0
0
34
Skal du ha Premier League i 4K må du flytte til Sverige. Viasat har sendt Premier League i 4K siden 2016....eller har du en venn som bor i Sverige så kan du få han til å kjøpe boks og abonnement, og så kan du bruke boksen her i Norge. Da får du også spansk fotball og Formel 1 i 4K....

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Takk for tips. Bor i rekkehus, så ikke enkelt å få inn noe parabol her.

Rent teknisk, er det begrensninger i coax/kabel i forhold til båndbredde som kreves av 4k sendinger?

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.150
13
38
Takk for tips. Bor i rekkehus, så ikke enkelt å få inn noe parabol her.

Rent teknisk, er det begrensninger i coax/kabel i forhold til båndbredde som kreves av 4k sendinger?
Pr. i dag så er det jo bare Altibox=fiber som kan formidle Viasat Ultra HD kanalen som sender sportssendinger i 4K. Ellers er jo Netflix og Amazon tikgjengelig I 4K med filmer og serier og programmer. Gjennom vanlige nett...og en smart tv eller Apple TV siste modell. Det kreves vel en hastighet på vanlig nett fra 15 gbps for at resultatet skal bli bra.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Skikongen

Medlem
25 Sep 2006
13
0
1
Noen som har klart å koble sammen universalfjernkontrollen til Samsung QE55Q7FNAT til også å styre denne ADB HD PVR 5743-CDX? Det skal visst nok være mulig, og både ADB og CanalDigital ligger inne som standarddekodere i Samsung TVen, men klarer ikke å få dem koblet sammen.

Har noen forslag til tips?

grenness

Medlem
11 Jan 2005
73
0
6
46
Jar
Gammel tråd, men håper noen kan gi et svar...
En kompis har kjøpt leilighet i Oslo, og etter de gamle eierne så står det en slik 5743 CDX samt et hvitt Telenor-modem (og en koax-kabel med splitter).
Mitt spørsmål som har null erfaring med et slikt "borettslagopplegg" og denne boksen: vil han kunne droppe 5743-boksen om jeg hjelper ham med å finne en TV med CI-kortspor og DVB-C? Samsung-tv'er støtter vel Canal Digital-apps så da kan han kanskje få ukesarkiv m.m. direkte i TV-en?

5743-boksen er jo ikke akkurat liten og nett, minner nesten om en gammel VHS-spiller i størrelse, og når kompisen nå har mulighet til å innrede en leilighet fra scratch så frister det litt med vegghengt tv med kabler skjult bak kabelkanaler og ingen andre bokser/tv-bord...

Eller vil han miste masse funksjonalitet om han gjør det på denne måten?

Skal eventuelt da koax'en rett i TV-en (skrukoblingen) etter splitteren, og den andre splittede koaxen inn i Telenor-modemet for internett?

Jeg kjører en DVB-S TV på hytta til min Canal Digital-parabol og er strålende fornøyd med å slippe en dekoder-boks, så det hadde vært interessant å foreslått noe sånt for ham også.

Christopher