Absorbent i tak for å dempe vibrasjoner?

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
38
avforum.no
Har nå kun 10cm fra tak til lerret. Bass er tyngst over lerretet i rommet, selv om den er blitt bra i lytteposisjon også. Vil 10cm absorbsjon i taket over lerretet ha noen som helst effekt i forhold til å drepe litt av dype frekvenser som setter igang taket og høres i rommet over?

Har nå nettopp lagt enda et lag gips på to av veggene og også et dobbelt lag gips over lerretet. Så 120cm over lerretsveggen har nå tilsammen 4 lag gips og tror jeg brukte green glue mellom de to første i 2012 og lydbøyler over der. Resten av taket har to lag gips.

Vil 10cm hjelpe eller vil alt under 30cm ha tilnærmet null effekt på å drepe resonanser/vibrasjoner i taket?

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.068
30
48
Dette er to litt ulike problemstillinger slik jeg leser det.

Du kan få kjøpt absorbenter som har en viss effekt i lavere frekvenser med bare 10 cm dybde. Men veldig dypt går de ikke. Bortsett fra i lommeboka da. DIY-løsninger som har effekt med så lite dybde har jeg ikke sett.
Men bass samler seg i hjørnene. Det kan være at gode hjørnefeller andre steder i rommet også har positiv effekt i hjørnet tak/vegg over lerretet. Så hvis du har mulighet ville det vært en idé å eksperimentere litt med absorbenter på steder du har plass til skikkelig dybde.

Det andre problemet med at lave frekvenser trenger gjennom etasjeskillet kan også bli noe bedre med gode bassfeller i rommet. Men dyp bass er vanskelig å dempe helt. Ser du har gjort mye for å lydisolerer taket. Men kan det være at lyden går via vegg og opp, eller forplanter seg i rør eller andre gjennomføringer? Kan også være verdt å sjekke at det er tettet godt, særlig mot vegg, skjøter og andre hull i platelaget.

• Like
Reactions: KristianW

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Hvordan har du koblet av rommet for øvrig? Husk at lavfrekvente bølger står og slår i alle flater, ikke kun himlingen, og dermed kan vibrasjoner spres også via annet enn himlingen... Lydbøyler har jo i tillegg en mekanisk kobling vs. gummiavkoblere som har bedre egenskaper med tanke på å "riste av seg" lavfrekvent bass. Nå er det vel neppe en option å dra ned hele himlingen og bytte til gummi, men øvrige flater kan altså også bidra til dette problemet.

Når det gjelder absorbenter / bassfeller har de minimalt effekt på reduksjon av støy ut av rommet, disse benyttes først og fremst for å få bedre kontroll på frekvensresponsen inne i rommet.

• Like

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
38
avforum.no
Rommet er ganske lite og jeg har hatt fokus på bildekvalitet og størst mulig bilde, selv om jeg det siste halvåret har blitt mye mer interessert i lydbiten. Var absolutt ivrig på lyden før dette også, men var liksom bilde først. Har nå norske Arendal Sound høyttalere på 5 av høyttalerne i et 7.2.2 system. I dag skal jeg bygge et lerret som fyller hele bredden av rommet og det blir tilsvarende 115¨ i 16:9, selv om zoomen klarer bare 111-112¨ i 16:9, så får jeg bredere med 2:35:1 aspect.

To av veggene er rom i rom med dobbel gips og green glue, en vegg er lettvegg etter at jeg rev murvegg som ikke var bærevegg (den veggen fikk 1 ekstra lag gips nå i helgen) og siste vegg bak lerretet er 3 lag gips rett på murvegg. Lagde ikke rom i rom der både pga. liten kasteavstand til projektor og at døra er akkurat inntil den veggen. Rommet er laget i en råkjeller og viktigste vegg mot nabo i vertikaldelt tomannsbolig er en rom i rom vegg. Gulvet er parkett med noen enkle trinnlydplater og Pergo varmegulv under. Hadde jeg bygd med erfaringen jeg har i dag ville jeg sikkert festet rom i rom veggene flytende på et vis og ikke skrudd i tak og gulv. Husker ikke om jeg la noe mykt i mellom eller ikke. Gulv burde jeg nok hatt mer flytende og tak med gummiavkoblere som Lygren sier. Føler det er ganske godt dempet mot resten av huset bortsett fra vårt soverom som er rommet over. Hender seg jeg er i kinoen etter kona har lagt seg.

Absorpsjon/bassfeller andre steder i rommet er absolutt en mulighet. Jeg kan teste i hjørner på bakveggen. Må få tak i plater først. Nå har jeg 2 subwoofere stacket oppå hverandre i bakre høyre hjørne. SVS PB10 under og en PC tubeformet opp ned på toppen. Kanskje vil bassfeller i bakre hjørner dra ned trykket over lerretet? Jeg tenkte kanskje det er bølger som slår fram og tilbake der og at med en 10cm akustikkplate der, så ville lyden gått gjennom den sidelengs og ville slått frem og tilbake færre ganger og dertil mindre vibrasjon i taket?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Selv en kraftig bassfelle vil ikke dempe mer enn type 5dB, så det er ikke veien å gå for å hanskes med uønsket støy / vibrasjon til omgivelsene dessverre. Eneste som egentlig funker er en total avkobling av hele rommet, gulv, vegger og himling ettersom altså lydbølgene slår på samtlige flater hundre-til-tusenvis av ganger i sekundet... Er synd med sant, og bass er noe av det vanskeligste. Selv har jeg grei kontroll på bassen i egen kino, avkoblet med gummi rund baut, 20cm porebetong ytterst og dobbelt lag gips med GG. Er det imidlertid kraftige bassreflekser i rommet kan en høre det buldrer også i resten av huset, er nesten dønn umulig å ta helt rotta på...

• Like

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
38
avforum.no
Har jobbet en del i kinoen de siste 10 dagene både med ekstra gips enkelte steder, mer akustikkplater og lerretsbygging og fortsatt noe med Dolby Vision hack via HDFury Vertex2. I går kveld flyttet jeg høyttalerne nesten tilbake til riktig posisjon. Ikke kalibrert opp på nytt enda, så for tidlig å si noe om lyden i rommet, men lyd til soverommet over mener jeg har blitt betydelig bedre. Tidligere hørte jeg både bass og diskant der, men på det volumet jeg testet i går så var diskant borte. Så sangstemmer hørtes ikke lenger, bare bassen. Bassen har nok blitt dempet en del også, men mye mindre plagsomt nå. Dialog på normalt volum vil trolig nesten ikke kunne høres lenger.

Jeg regner med resten av huset har blitt en god del mer dempet og det vil nok tåles ganske høyt volum før naboen plages. Før jul la jeg ny parkett med en rull med silent-underlag for parkett oppe på det gamle gulvet i soverommet. Dette hjalp litt, men ikke nok, så nå selv om bass høres fremdeles, så oppleves det langt bedre når diskant er så og si borte. Hvor mye lavere bass har blitt har jeg dessverre ikke noe tall på. Har noen enkle målinger med white noise i rommet fra før behandling som jeg kan sammenligne med en dag.