a|ex' hjemmekino!

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
Hanspf skrev:
Var i den spede begynnelsen det, så det hadde gått i glemmeboken :)
Var vel når sjølveste røkeberg fortsatt trakterte hjemmekino-spaltene det ja..:mrgreen:

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
kenti skrev:
Ja, må gratulere med en veldig fin reportasje av hjemmekinoen din i bladet Hjemmekino, alex. Den ser helt gull ut. Litt moro med de stumfilmene også :D
Hehe, takk for det. Angående de stumfilmene så er det nok ikke så "gæli" som man kanskje skulle tro, men at jeg har en 15-20 stumfilmer skal jeg ikke stikker under en stol.. ;)

Forøvrig er stumfilmer alt annet enn stumme, om noen skulle innbille seg det :)

ruxxy

Medlem
11 Mar 2006
4.552
0
0
Fikk ikke svar jeg.

Er bladet Hjemmekino for Oktober kommet? Er Alex i "Hjemme hos" reportasjen? :)

3e1

Medlem
25 Okt 2007
306
0
0
a|ex skrev:

Høyttalere:

Front: Dali Helicon 400
Senter: Dali Helicon C200
Surround: Dali Helicon W200
Subwoofere: 2x SVS PC-Ultra

Bilde og elektronikk:

Plasma-TV: Pioneer PDP-508XD
Signalkilde: Pioneer DV-989AVi-S
Surroundforsterker: Pioneer VSX-AX4-AVi-S
DVD/HDD-opptaker: Pioneer DVR-433H
Spillkonsoll(er): PlayStation 2 New Edition (Silver) og PSP
Miksekonsoll: Numark IDJ
Strømfilter/overspenningsvern: Monster HTS1000

Annet:

Signalkabler: Monster M-serie
Dempeføtter: Valhalla VT Feet
Rack: Soundstyle XS Multimedia Rack
Lydtrykksmåler: Digital Radioshack

Tidligere utstyr:

Plasma-TV: Pioneer PDP-507XA, LG RZ-42PX4RV
DVD-spiller: Denon DVD-A1XV
Effektforsterkere: Midgard Audio Oberon 6.1 monoblokker
Stereo forforsterker: Parasound Halo P3 Preamplifier
Høyttalere: Cerwin-Vega! CLS-215
CD-spiller: Cambridge Audio Azur 640C v.2
Stereokabler: Balanserte Monster M1000i (4x 0,5m)

Full presentasjon av hjemmekinoen med bilder sees her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/a|ex

Hei
Dette er et kjempe oppsett, lurer veldig på hvorfor du ikke har midgard blokkene dine lenger da jeg vurderer å bytte ut mine vincent blokker med et par 4.1/6.1?

ruxxy

Medlem
11 Mar 2006
4.552
0
0
Har du testa ut de frontene med forskjellige effektledd Alex? Jeg synes selv VSX-AX er en konge forsterker, men med slike fronter? Krever ikke litt mer? :)

Vincent_vega

Medlem
10 Nov 2005
6.781
0
0
36
a|ex skrev:
mentor er veldig gode høyttalere det, etter hva jeg skjønner. Har så vidt lyttet litt ukritisk til mentor 6 selv, og dem synes jeg hørtes veldig bra ut. Men noen direkte sammenligninger har jeg ikke prøvd meg på..
Hei, du har jo god greie på hvilke forsterkere som passer med dali's høyttalere. Hvilke forsterkere vil du anbefale til Dali Mentor 6?

Nevn gjerne oppsett både til film og musikk i stereo hvis du vet noen gode alternativ...eller kombinert til begge deler? :mrgreen:

Edit: har du hørt SVS pc-ultra mot pb-ultra? Er det nok med to pc-ultra i en normal stue tro?

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
Da har det blitt kjøp av ny bolig på oss, noe som også medfører nytt hjemmekinorom med de mulighetene og utfordringene det medfører :D

Det blir nok ingen store utskiftinger på utstyrsfronten med det første, men man skal ikke utelukke noen nye sværinger fra SVS, en PS3 og muligens noe større bildeformat utover 2008.. !

Inntil videre har jeg tatt noen nye bilder av hjemmekinoen slik fremstår i dag, når jeg allikevel var i sving med kameraet til boligannonsen:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/a|ex

Om under en måned er den borte! :mrgreen:

HenningHG

Medlem
13 Sep 2005
1.607
0
0
SannaX skrev:
Hei! Kunne jeg spurt deg hvor du har kjøpt DVD hylla?
Hvis jeg ikke husker helt galt. Så sto det i repotarsjen i Hjemmekino.At en kompis som var møbelsnekker, hadde laget den.

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
Hanspf skrev:
hvor flytter du nå da?
Jeg blir selvsagt fortsatt drammenser.. ;)

Det blir på Konnerud, ganske bra med boltreplass i forhold til det vi er vant med herfra :mrgreen:

Antakeligvis blir det en noe mer dedikert schwung over sakene.

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
HenningHG skrev:
Hvis jeg ikke husker helt galt. Så sto det i repotarsjen i Hjemmekino.At en kompis som var møbelsnekker, hadde laget den.
Det stemmer!

Nå må jeg sende bestilling på en til, for den jeg har er overfyllt! Hehe..

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
Vincent_vega skrev:
Hei, du har jo god greie på hvilke forsterkere som passer med dali's høyttalere. Hvilke forsterkere vil du anbefale til Dali Mentor 6?

Nevn gjerne oppsett både til film og musikk i stereo hvis du vet noen gode alternativ...eller kombinert til begge deler? :mrgreen:

Edit: har du hørt SVS pc-ultra mot pb-ultra? Er det nok med to pc-ultra i en normal stue tro?
Til mentor er det nok mange muligheter som kan passe, da de ikke er spesielt sære på elektronikken. Men kvalitetselektronikk er nok absolutt å foretrekke. Til stereo vil nok NAD M-serie for eksempel gjøre en god jobb, mens til film kommer du nok langt med en kraftig surroundreceiver fra pioneer, yamaha osv.

Angående tube versus boks-SVS så er tubene erfaringsmessig noe enklere å integrere, og for de fleste vil det nok holde lenge med EN pc-ultra uansett rom ;)

Hanspf

Medlem
11 Sep 2003
4.760
0
0
44
Litt opp i dalen bare altså ja. Kanskje du skulle bli grossist på de dvd hyllene..:)

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
ruxxy skrev:
Har du testa ut de frontene med forskjellige effektledd Alex? Jeg synes selv VSX-AX er en konge forsterker, men med slike fronter? Krever ikke litt mer? :)
Man kan alltids hoste opp noen ekstra kroner for å tyne det siste lille ut av høyttalerne, men AX4 drar etter min mening et fullt surroundoppsett med dali helicon uten problemer. Nå er riktignok frontene biampet, og jeg har to svære SVS som tar imot alt under 80 Hz, men allikevel. Kun på langvarig ekstremnivå på volumkontrollen med musikk i alle kanaler begynner vifta å gå, men det hører man ikke før man evt. skrur ned volumet igjen ;)

Jeg har ALDRI opplevd at AX4 har kastet inn håndkledet og gått i "protect" som en del annet gjør..og jeg er ikke kjent for å være kjip på volumkontrollen :mrgreen:

Forøvrig har jeg jo hatt MA Oberon 6.1 som jeg brukte på frontene sammen med en parasound forforsterker til stereobruk før, og selvom lydkvaliteten fikk seg et løft ved musikk, var ikke dette noe natt og dag i forskjell. Forskjellen ved filmbruk var forsvinnende liten, og ettersom det mest film og flerkanals musikk det går i her blei effektforsterkerne solgt til høystbydende.. :)

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
Da er det sendt et par slike fra det glade sørlandet retning Drammen!

I utgangspunktet tiltenkt som supplement til nytt anlegg i stua, men faren er stor for at de blir stående i hjemmekinoen hvis jeg får dem til å fungere bra sammen med ultra-tubene.

Med nytt hus og nytt hjemmekinorom må det eksperimentering til :mrgreen: