75" til 20k - Sony XG8096, Phillips "The One" eller Samsung Q60?

Nikolai-n

Medlem
17 Jan 2011
26
0
1
Heisann,
Driver litt forberedelser til Black Friday da jeg tenkte å gå til innkjøp ny TV.

I all hovedsak er jeg ute etter 75" (70" kunne fungert) da avstanden blir såppas stor at jeg tror det er nødvendig.

Videre stiller jeg krav til at apparatet duger OK til gaming, både i form av latency og refresh-rate da det ikke er utenkelig at jeg kobler i PCen for litt gaming i høyere refresh rates enn det konsollene får til.

Ellers er lyd ikke ett kriterie da jeg kommer til å bruke eksterne høyttalere uansett.

Bruksmønsteret mitt består i hovedsak av Netflix og nedlasted materiale, ofte i mørket for å få litt ekstra kinofølelse.

Så langt har jeg funnet tre kandidater:
  1. Samsung QE75Q60R
  2. Sony KD-75XG8096
  3. Philips 75PUS7354
Lyd & Bilde gir både Sonyen og Phillipsen 4/5 stjerner, dog påpeker de at Sonyen mangler støtte for HDR10+ og Dolby Vision.

Andre anmeldere gir Sonyen kudos for bra gaming gjennom MotionFlow XR, dog det ser ut som panelets refresh-rate fortsatt er 50Hz.

Samsungs Q60 får også kudos for gaming fra Tom's Guide noe som gir mening da det er ett 120Hz panel. Samsungen får dog sjeldent mere enn 3.5/5 stjerner i anmeldelser som typisk sier at den rett og slett ikke helt treffer blink.

Refresh-raten på Philips panelet har jeg enda ikke klart å finne ut, men at den er spesielt anbefalt av Lyd & Bilde lover vel godt, samt den er den billigste av de tre jeg har funnet så langt.

Nå har jeg ikke bestemt meg på noen som helst måte at det skal bli en av disse tre, og ønsker egentlig bare innspill angående hva som er beste alternativet for 75" i prisklassen 15-20k.

Hvis det er andre modeller jeg burde vurdere, er jeg åpen for det også.

/Nikolai

Sist redigert:

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.967
11
38
Om du ser mye nedlastet materiale er jo Samsung opplagt det beste valget, i allefall om du skal lene deg på TVns egen codec støtte

Nikolai-n

Medlem
17 Jan 2011
26
0
1
Om du ser mye nedlastet materiale er jo Samsung opplagt det beste valget, i allefall om du skal lene deg på TVns egen codec støtte
Kunne du utdypet på dette?

Slik jeg har gjort det tidligere har det vært å bare legge materialet på en USB-disk og plugge den i TVen og bruke TVns egen multimedia app for å spille det av.

Nå er det ikke utenkelig at jeg ønsker å ha dette liggende på en slags server, og jeg ser at Plex er ett populært alternativ på denne fronten. Når man kjører dette gjennom en Plex server, vil man da fortsattbruke TVens egen codec?

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.967
11
38
Plex, som du nevner, lener seg på TVns codecer men faller tilbake på transcoding fra serversiden om tvn ikke selv støtter formatet plex mater den.

Samsung har bred codec støtte slik at tvn i de aller fleste tilfellene vil klare å spille av filene uten noen som helst hjelp fra serveren. Dette resulter i mindre last for serveren og bedre bilde på TVn.

Plex er tilgjengelig på de fleste plattformer men bred codec støtte er unikt for Samsung.

Når det gjelder USB disk alternativet så er du helt avhengig av codec-støtte fra TVn ettersom du i slike tilfeller ikke kan lene deg på noen server. Om du opplever at dette fungerer bra på TVn du har i dag vil det kanskje gjøre det i fremtiden også, om du er bevisst på hvilke formater du laster ned.

Nikolai-n

Medlem
17 Jan 2011
26
0
1
Plex, som du nevner, lener seg på TVns codecer men faller tilbake på transcoding fra serversiden om tvn ikke selv støtter formatet plex mater den.

Samsung har bred codec støtte slik at tvn i de aller fleste tilfellene vil klare å spille av filene uten noen som helst hjelp fra serveren. Dette resulter i mindre last for serveren og bedre bilde på TVn.

Plex er tilgjengelig på de fleste plattformer men bred codec støtte er unikt for Samsung.

Når det gjelder USB disk alternativet så er du helt avhengig av codec-støtte fra TVn ettersom du i slike tilfeller ikke kan lene deg på noen server. Om du opplever at dette fungerer bra på TVn du har i dag vil det kanskje gjøre det i fremtiden også, om du er bevisst på hvilke formater du laster ned.
Takk for bra svar, skal definitivt holde dette i bakhodet!

Jeg var innom en tur hos Elkjøp for å titte litt og diskuterte denne Philipsen med gutta der for å finne ut om den er edge eller direct LED samt hva som skiller den fra PUS7304 serien som får gode anmeldelser i utlandet.

Til tross for at de mente at det var by far det beste 75" kjøpet i den prisklassen hadde de ikke særlig gode svar på spørsmålene mine, men etter en kjapp telefonsamtale med Philips reppen deres så ble det bekreftet at 75PUS7354 hvertfall har samme panelet som de mindre PUS7354 modellene, den har direct LED samt det kun er mekaniske forskjeller på 7354 og 7304 seriene.

For øyeblikket er det altså Philipsen som ligger best an blandt TV kandidatene mine.

Nikolai-n

Medlem
17 Jan 2011
26
0
1
Bumper den her i anledning Black Friday.

Philipsen ligger fortsatt på 15k
Sonyen er nede fra 17k til 13.5k
Samsungen er nede på 15k

Noen som har noe formening om hva som vil være beste kjøpet her?

Både Philipsen og Sonyen er direct-LED, mens samsunegn er vel edge LED. Litt usikker på hvor mye jeg tjener på det though.

Kun Philipsen som har HDR10+ og Dolby Vision, og virker generelt som den mest moderne av de tre alternativene.

Det skal dog sies at Philipsen har både OK++ høyttalere samt Ambilight, to funksjoner jeg rett og slett aldri kommer til å bruke og man betaler jo for dem.

Skal ærlig innrømme at jeg heller mest mot Philipsen til tross for at denne ikke er på salg da den rett og sletter mest "feature complete".

In the end of the day så handler det om best bilde såklart, så om noen har noe å tilføye her setter jeg pris på det.

Nikolai-n

Medlem
17 Jan 2011
26
0
1
Update: Endte opp med en QE75Q70R til 20k fra Elkjøp.

Siden det opprinnelige målet var å finne beste 75" til 20k så er vel det vel egentlig ganske enkelt mtp. at Q70R er kåret til årets TVasmt scorer svært høyt i tester rundt om kring.