75" 4k tv, Samsung vs Sony

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.967
11
38
Ikke voldsom. Den 82 tommern der er fantastisk. Den skal erstatte projektoren i kjellerstua mi i allefall, når den kommer litt ned i pris på nyåret.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Nå har ikke jeg sett denne 82", men jeg har en 2016 55" 7005 og jeg vil ikke betegne bildekvaliteten som veldig bra og langt fra fantastisk da det ikke er mulig å kalibrere denne godt. Ut av esken er de veldig dårlige og uansett hva man gjør må man akseptere enten veldig undersaturerte eller oversaturerte farger Jeg bruker min kun til gaming og ser på den som så og si ubrukelig til film... Ikke at den hadde blitt brukt til film hos meg da film nytes på projektor og lerret og da på 100" eller større.:cool:

Etter det jeg har skjønt på Gorm Sørensen lar de nye toppmodellene seg kalibrere da de aksepterer Autocal via Calman, men vet ikke om denne modellen funker med Autocal.

Sist redigert:

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.967
11
38
Har du sett noe på bildekvaliteten på denne 82" modellen?
Jeg har sett den ja. Nå sitter ikke hverken jeg eller kompisene mine med kalibreringsutstyr og måler oss frem til «perfekte» resultater slik som Andreas her, vi bare freestyler oss fram til resultater vi synes ser bra ut. Men jeg synes den er helt konge og kommer til å kjøpe den selv for å erstatte projektoren i kinoen.

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Det som er kjekt med Samsung TV er at hvis man har en Samsung telefon eller nettbrett, så kan man med et enkelt tastetrykk speile skjermen til tv-en (ved å bruke dra-ned menyen). Jeg har brukt Chromecast tidligere, men har opplevd en del problemer med denne under tilkobling og avspilling av avspilling av diverse filtyper. Men når det er sagt, så er jo bildekvalitet absolutt å foretrekke hvis det er en tydelig forskjell
Dette kan man på Sony også.
Akkurat som alle andre Android dingser.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Nå har ikke jeg sett denne 82", men jeg har en 2016 55" 7005 og jeg vil ikke betegne bildekvaliteten som veldig bra og langt fra fantastisk da det ikke er mulig å kalibrere denne godt. Ut av esken er de veldig dårlige og uansett hva man gjør må man akseptere enten veldig undersaturerte eller oversaturerte farger Jeg bruker min kun til gaming og ser på den som så og si ubrukelig til film... Ikke at den hadde blitt brukt til film hos meg da film nytes på projektor og lerret og da på 100" eller større.:cool:

Etter det jeg har skjønt på Gorm Sørensen lar de nye toppmodellene seg kalibrere da de aksepterer Autocal via Calman, men vet ikke om denne modellen funker med Autocal.
Har sett samsung 82 tommeren det er snakk om her, men bare sett den sånn den viser bilde i butikk. Da ble det sånn som du antyder Andreas med ganske så oversaturert bilde, men om det kan kalibreres vekk så burde det bli et brukbart bilde.

På pluss siden er vel størrelsen som er en hyggelig opplevelse. Resten er vel som andre Samsung LCD TVer med kantled, der man er avhengig av å få et godt eksemplar uten for mye clouding og problemer med ujevn farge og lysstyrke fra baklys systemet. Det går nok greit med en slik skjerm til hjemmekino bruk, dvs man bør nok i motsetning til projektor ha på lyset i rommet så man ikke ser svakhetene i sortnivået, noe som er ganske forstyrrende, At man da også kan får glede av HDR med skikkelig lysstyrke er vel også en possitiv effekt med å gå over til stor flatskjerm.

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Problemet med disse store kantbelyste skjermene er clouding og utvasket bilde på HDR.
Hadde hjemme en Sony 75XE8596 som hadde ett svært bra bilde i ett normalt opplyst rom.
Der er svært mye lys på grunn av HDR og jeg trengte kun å bruke 5 av 50 på baklyset for å få ett bilde i SDR på over 100 nits.
Den var også enkel å kalibrere til ett godt resultat på gråskala, men Sony har ikke full CMS. Men fargene var slett ikke gale.

Problemet oppstår når man har Batcave og skrur av alt lys.
Da plages man av mye clouding.
Ser man på HDR så går alt til H...
Da går lysstyrken til 100% og alt som skulle vært sort blir grått da panelet rett og slett ikke er tett nok til å holde tilbake 600 nits.
Man kan selvsagt skru ned baklyset, men da forsvinner noe av poenget med HDR.
Jeg skrudde ned baklyset til 300 nits og kalibrerte gråskala og farger sånn at det ble en bra mellomting. Dette er uansett tall som projectorene bare kan drømme om på denne siden av 300000.
Sony har heldigvis gitt oss muligheten til å skru av og på HDR selv.
Man trenger derfor ingen HD fury eller liknende juks hvis man vil se på UHD Blu-ray eller Netflix uten HDR, Hurra for Sony!

Jeg byttet til Sony 75XE9405 med lokal dimming og vil anbefale alle andre å gjøre det samme for det er en fantastisk TV. Prisen er naturlig nok 50% høyere på grunn av baklyset og X1 extreme prosessoren, men det var verdt det ;)

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.967
11
38
Er ikke litt av poenget med så diger TV å slippe å ha batcave? Om man synes det er toppen å sitte i bekmørket kan man vel like gjerne kjøpe projektor og få et enda større bilde?

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Er ikke litt av poenget med så diger TV å slippe å ha batcave? Om man synes det er toppen å sitte i bekmørket kan man vel like gjerne kjøpe projektor og få et enda større bilde?
Jo, men batcave er mer enn sortnivå med projektor;)

Bildekvaliteten på en slik TV er milevis over projektor og man trenger ikke tenke på støy og levetid på lampe osv.

Når man sitter 2 meter fra en slik 75" og man har 10 - 12 høyttalere og subber i et bekmørkt rom kommer ikke jeg nærmere hjemmekinohimmelen i hvert fall :mrgreen:

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Det trodde jeg også. At en stor skjerm kunne erstatte projektoren.
Men her for nylig merket jeg hvordan projektor med "passivt" HD-bildet gav meg mer kinofølelse enn å se på stor aktiv skjerm med 4k, HDR og hele sulamitten.
Faktisk så jeg har en liten "pause" fra 4k og HDR-jaget for tiden, og får bedre kinofølelse via projektoren min.

Så for meg vil nok ikke en stor skjerm på 80"++ erstatte kinofølelsen lerret og projektor gir. Det er noe med det.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Bildekvaliteten på en slik TV er milevis over projektor og man trenger ikke tenke på støy og levetid på lampe osv.
Med det utsagnet regner jeg med at du ikke har sett de siste JVC og Sony modellene og da tar vi med 4K modellen til JVC også. Eneste TV teknologien som overgår min Cineversum BW2 på ren bildekvalitet er siste generasjon OLED, men størrelsen er en stor faktor for meg og ingen TV foreløpig er stor nok for meg innenfor 100000kr. Men snakker vi ren bildekvalitet syns jeg ikke noen LCD basert TV kan matche JVC og da snakker vi om de to "toppmodellene" med e-shift.

For meg er det vanskelig å få den rette følelsen med en skjerm og det tror jeg også vil være tilfellet selv om den blir stor nok også. 2.35:1 skjerm i 138" som er den størrelsen jeg har på lerretet i kinoen er det nok lenge til vi ser i skjermform, da må vi nok vente på modulbasert skjerm løsning med flere skjermer satt sammen og det er det nok svært lenge til blir rimelig nok for massenes lommebok.

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Nå var det ikke meningen å starte noen TV VS Projektor diskusjon, den kan vi evt. ta i en annen tråd.

Men, jeg mener fortsatt at en TV med god lyskontroll overgår alle projektorer under 300000 da man får helt sort sammen med helt hvitt i samme bilde.
Ekte 4K og fungerende HDR er svært bra og avhengighetsskapende.
Selvsagt kan ikke en TV konkurrere med projektor i kroner per tomme men diskusjonen gjaldt i utgangspunktet 75" TV.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.967
11
38
Jeg er helt enig i at TV er hundre ganger bedre enn projektor. Dog kan jeg spare meg for det bekmørke rommet. Det er jeg helt ferdig med.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Nå var det ikke meningen å starte noen TV VS Projektor diskusjon, den kan vi evt. ta i en annen tråd.

Men, jeg mener fortsatt at en TV med god lyskontroll overgår alle projektorer under 300000 da man får helt sort sammen med helt hvitt i samme bilde.
Ekte 4K og fungerende HDR er svært bra og avhengighetsskapende.
Selvsagt kan ikke en TV konkurrere med projektor i kroner per tomme men diskusjonen gjaldt i utgangspunktet 75" TV.
Når du skriver at en slik TV er mielvis foran projektorer må du regne med konfrontasjon. ANSI kontrasten (og her er det kun OLED som gir helt sort sammen med hvitt) er langt fra like viktig som on/off kontrasten og der kan ikke en LCD konkurrere med en JVC RS5xx/6xx, ikke en gang i nærheten. En projektor (helst en JVC) i batcave gir det beste bildet i mine øyne og ingen LCD TV kan konkurrere. Når det kommer til HDR kan selvfølgelig ikke en projektor konkurrere når det kommer til lysstyrke, men så riktig som mulig kalibrert (med store kompromiss) ser det meget bra ut også på en projektor. JVC projektorene klarer ca 99% av DCI fargerommet og med et ikke så alt for stort lerret klarer man meget høy lysstyrke på disse, JVC projektorene er også 12bit hele veien.

Hvis ANSI kontrast hadde vært det viktigste hadde ingenting kunne konkurrert med OLED i lyse scener (da OLED har uendelig ANSI og on/off), men det er nettopp det en LCD klarer og enkelte LCD ser faktisk bedre utt i lyse scener med HDR enn OLED (selvfølgelig mye pga høyere lysstyrke). I mørke scener derimot faller en LCD igjennom mot en OLED selv om den har baklys, dette er fordi en OLED har uendelig on7off noe en LCD langt fra har. Uten dimming ligger de fleste rundt 4-6000:1.

I et lyst rom derimot er TV det beste valget, men med et lerret ala DNP Supernova 08-85 får man et meget bra bilde selv med lyset på. Med lyset av fungerer det nesten like godt som hvitt lerret i batcave. Jeg har et sånn oppsett i kjellerstuen sammen med en JVC RS420 og en toppmodell Panasonic Plasma 65" faller igjennom sammenlignet med dette oppsettet. Og helt mørkt rom er det eneste som gjelder når man skal se film, selv med TV. Med lyset på blir jo skjermen full av refleksjoner og mørke scener blir helt ødelagt.

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.938
98
48
Prosjektor er bra, men mye knot og styr.. En tv kan man bare enkelt slå av. En projektor krever omsorg og litt justering nå å dag.

Men hadde jeg hat batroom, hjemmekino seriøs så hadde nok en proj vært best..