75’ 4K LCD LED vs 65’ 4K OLED?

Malagant

Medlem
9 Jan 2010
57
0
0
Da tenker jeg etter snart 4 år med min trofaste Samsung 65F8005 å oppgradere til ny tv. Har i grunnen vært ganske fornøyd med denne tv-en men det frister med ny teknologi (4K, HDR) og OLED ser unektelig spennende ut! Samtidig kunne det vært kjekt å oppgradere til en enda litt større tv, men dette må da vurderes opp mot kostnad og bildekvalitet/teknologi.

Det jeg vel ser på er dette (budsjett ca 35.000-40.000): 75" 4K LCD LED vs 65" 4K OLED

LCD LED: Type Samsung 65MU8005/Sony KD-75XE8596 vs OLED: Type LG 65B7 (evt ved tilbudspris Sony 65A1/Panasonic TX-65EZ950)

Størrelse vs bildekvalitet, den evinnelige - og vanskelige - vurderingen. Og hvor avgjørende (eller ei) er Dolby Vision oppe i det hele ift HDR og utbytte?

Ser tv fra ca 3.5m avstand, med litt kalde farger og moderat lysstyrke/baklys (min preferanse) i blanding av lyst/mørkt rom og ca 50/50 SD/HD. Ønsker å skaffe meg 4K BD-spiller (har vanlig BD pr nå). Har tidligere hatt Panasonic Plasma samt LG LCD FALD LED, og har i grunnen vært rimelig fornøyd med dem alle (alle tv'ene har hatt sine styrker og svakheter men har fungert fint for meg).

Noen råd? Er sikkert en del andre også som kommer borti denne vanskelige avveiningen vil jeg tro..

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Hadde flyttet sofa litt nærmere og godt for oled ;)
75" er mer men du mister mer i kontrast og f.eks om man senker lyset når man ser på film vil samsungen garantert skuffe.

Om man virkelig skal ha noe poeng og velge størrelse over bilde kvalitet ville jeg hatt mer enn 10" forskjell.

Malagant

Medlem
9 Jan 2010
57
0
0
Takk for tips.

Ingen her inne som ville gå for størrelse (dvs. 75" LCD)?

Dersom man velger bildekvalitet, dvs. 65" OLED - hvilken tv bør man gå for? Hvis si nevnte Sony/Panasonic OLED ovenfor settes ned til ca 40.000 på Black Friday, er en av de et bedre kjøp enn f.eks. LG B7 ev C7 (til ca 30.000+-)?

LG OLED har Dolby Vision (DV) ut ifra det jeg har lest og Sony'en skal vel få det, mens Panasonic'en ikke får det (HDR10). Hvor viktig er DV ift HDR synes dere? Er det merkbar forskjell ift HDR10, eller er det avhengig av kalibrert tv og innstillinger? Er f.eks. fravær av DV nok til at Panasonic'en ikke burde vurderes?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.081
83
48
52
Jessheim
Stor forskjell ja. Når man ser Panasonic og LG utgangene side om side med f.eks HDR fra Netflix, så er det ikke engang sammenlignbart. DV gir ekstremt mye bedre bildeopplevelse. Sinnsykt "trykk" i bildet, uten tap av detaljering i mørke scener. Jeg ville droppet Panasonic-en pga manglende DV støtte

Malagant

Medlem
9 Jan 2010
57
0
0
Takk for råd.

Kom imidlertid over en nettartikkel som snakket om HDR10+ som Panasonic'en vil oppdateres med som visstnok skal matche Dolby Vision (samme 'dynamisk metadata').

Er det troverdig? Eller kun 'marketing' i et forsøk på å utligne forspranget Dolby Vision synes å ha fått?

Jeg spør siden jeg etter å ha lest mer nøye omkring disse OLED tv-modellene på diverse nettsteder og anmeldelser etter en totalvurdering tror det er Panasonic'en jeg har som foreløpig førstevalg (forutsatt noe lavere pris ved tilbud).

Malagant

Medlem
9 Jan 2010
57
0
0
Har lest mer om emnet og HDR10+ er etter det jeg kan se reelt eller er tenkt å være kommende dynamisk HDR-variant hos Samsung og Panasonic. Usikkert når det blir og hvordan og hvorledes og hvor bra ift alternativer (og hvorvidt firmware-oppdatering vil komme for eldre tv-er), så det må nok komme mer informasjon etter hvert før man kan danne seg et ordentlig bilde av det. Tv-bruken (og ev utstyr) vil nok også avgjøre hvor stort utbytte man har av dynamisk HDR vil jeg tro.

Etter å ha lest meg opp og ned i mente om OLED, nye 2017 tv'er, standarder og ny teknologi, så tror jeg at jeg nå får gå og ta en titt på noen av disse tv-modellene. En lokalbutikk har Panasonic OLED og Sony OLED inne, samt en såkalt Samsung QLED (er jo LCD kant-LED selv med litt forbedret baklys; Samsung er gode på 'marketing', spørs om en del kunder tror de der kjøper noe a la OLED..), så jeg håper jeg får mulighet til å sammenligne tv-ene og gjøre meg opp en foreløpig mening.

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Ja Ja lykke til i et mørkt rom :rolleyes:
Det er da verre i et lyst rom =) Jeg har idag en billig Samsung 75" LED, hadde aldri gått NED i bildestørrelse for bildekvalitet;) Min mening er at man får mye mer igjen for det store bildet kontra kvaliteten. Bildekvalitet på filmer er meget sprikende og på TV sendinger enorm, så "whatever" :D

Bilder er "godt nok" , men så er jeg mer opptatt av lyden :)

Malagant

Medlem
9 Jan 2010
57
0
0
Intro:
Da har jeg endelig fått sett disse tv-ene i butikk: 2 stk OLED og 1 stk QLED (LCD-kant LED)

Panasonic TX-65EZ950 OLED
Sony Bravia KD-65A1 OLED
Samsung 65Q8 QLED (LCD kant-LED)

Her er mine subjektive inntrykk (obs! langt innlegg, så jeg fordeler det på flere sider, i flere deler, så det ikke blir altfor voldsomt langt innlegg / vanskelig å lese her på en og samme side).

La meg først presisere at jeg er ingen tv-ekspert, langt derifra, så dette er egentlig ikke ment å være en anmeldelse eller på noen måte uttømmende. Men det er mine inntrykk og tanker etter å ha sett disse tv’ene ‘in the flesh’.

Setting: Det var masse lys i butikken som det så ofte er, så OLED’ene (slik som Plasma’er tidligere) fikk neppe vist helt hva de er best på (ingen mørke omgivelser) mens den såkalte QLED’en som ventet ‘blomstret’ i lyset. Likevel fikk jeg en anelse av likheter og forskjeller ved å skru litt på tv-ene og studere og sammenligne (de stod ganske nær men ikke alle rett ved siden av hverandre så sammenligning var ikke kjempeenkelt til tider).

Malagant

Medlem
9 Jan 2010
57
0
0
Del 1

QLED’en (dvs. nyeste LCD kant-LED med ‘något attåt’): den gjør nok størst inntrykk på kunder slik den er satt opp i lyset i butikken, lyssterk som bare det og med freidige (‘punch’ i) farger. Mange liker kanskje det (stod flere og beundret QLED’en mens jeg var der), men for meg derimot blir det for ‘glorete’, overdose av farger og lysstyrke. Er jo av den grunn jeg har dempet baklyset og lysstyrken på min nåværende Samsung 65F8005 kant-LED slik at det blir mer moderat, mer dus og litt ‘kjøligere’ i fargene i tråd med min personlige preferanse.

Ingen tvil vil jeg si om at QLED’en er en solid (men dyr) LCD-tv, har sett på LCD-tv’er mange ganger før i årenes løp og hatt noen også (bl.a nå) og denne virket hakket vassere på meg, butikkbetjeningen skrøt også mye av den, MEN… OLED’ene imponerte meg mer!

OLED’ene: fantastisk bilde på OLED’ene, meget imponert, og farger og lysstyrke som passer meg bedre. For å være ærlig, så jeg ikke særlig forskjell på bildet på Sony’en og Panasonic’en. De var begge imponerende bra ut ifra mitt syn (og jeg er ikke så god på dette at jeg merker nevneverdig forskjell i processorkvalitet, judder osv bortsett fra den berømmelige såpeopera effekten som jeg ikke liker og slår av ‘motion smoothing’ på), og de vil garantert vise sin storhet i en mørk stue med suverent svartnivå ser jeg for meg.

Begge hadde også suveren innsynsvinkel (QLED kan ikke konkurrere der, selv om innsynsvinkelen på den virket hakket bedre enn på min snart 4-årige LCD kant-LED Samsung-tv hjemme).

Malagant

Medlem
9 Jan 2010
57
0
0
Del 2

Sony’en derimot hadde en type 5 grader helling (‘tilt’) på apparatet som ikke er helt min greie, ellers en vakker tv, men den biten samt et særs uvanlig/merkelig stativ som tv-en stod på gjorde meg noe skeptisk må jeg innrømme. Det virket å stå støtt men føltes ‘ustøtt’ for meg.. Har lest at anmeldere kaller denne modellen en type ‘design tv’ og den er litt annerledes skal sies, stilfull men noe spesiell/egenartet.

Panasonic’en den imponerte meg må jeg si. Har lest at noen synes den ser litt kjedelig/konservativ ut, men jeg synes den ser flott ut jeg, stilfull men minimalistisk. Syntes OLED-bildet på den var utrolig bra! og ikke minst naturlig (forsøkte litt forskjellige innstillinger). Anmeldere skryter av fargene på denne tv’en og jeg kan ikke annet enn å si meg enig. Fikk bl.a. se den med 4K Ultra HD BD og det var mektig ja! Kan bare forestille meg hvordan det er å se 4K Ultra HD BD film på den sen kveldstid i mørk stue! Er garantert en opplevelse! Fikk veldig lyst på den tv-en ja, bare så synd at den er noe for dyr i øyeblikket (ca 49.000). Hvis den bare kunne bli litt rimeligere…. Black Friday anyone??

Kan ellers nevne at jeg så ingen åpenbar banding (som det er meldt om) på noen av tv’ene, men kan godt hende det er der (litt subtilt) slik anmeldere har antydet bare at jeg har blitt vant til å ha det i en eller annen grad på de fleste tv-ene jeg har hatt (noen mer enn andre) og ikke tenker over det, evt. innstillingene og tv-settingen gjorde det mindre tydelig. Var i så fall ikke noe problem for meg. Så heller ingen (midlertidig) innbrenning på OLED’ene, selv om jeg har lest at noen mener nettopp det er en svakhet ved teknologien. Vil anta det er som med Plasma-tv’er: fornuftig bruk og det er ikke noe problem.

Sist redigert:

Malagant

Medlem
9 Jan 2010
57
0
0
Del 3

Jeg hadde ikke problem med det på min gamle Panasonic Plasma i alle fall. Jeg så for øvrig ikke nøye på app-features (Smart tv) funksjoner på tv’ene da den biten ikke er prioritet hos meg (anmeldere sier den biten er heller dårlig), heller ikke på game mode (anmeldere sier den biten er bra med input lag på ca 27 ms).

Negative ting v/Panasonic’en: litt skral lyd kanskje fra tv-høyttaler (Sony’en var bedre der med sin spesielle ‘skjerm-lyd’ løsning), men jeg er vant til det fra Samsung tv’en min og har uansett surround-anlegg så det går fint for meg. Er som sagt ingen ekspert på tv-området, så det er sikkert noen skavanker ellers også på denne tv-en som jeg ikke fikk med meg (ingen tv er som vi vet perfekt), men mitt hovedinntrykk er at Panasonic’en er en kanon-tv i tråd med mange anmeldelser! Den mangler som kjent Dolby Vision men er usikker på hvor mye det vil ha å si for meg med mitt bruk. Hadde Sony’en vært uten helling/‘tilt’ og med mer vanlig tv-stativ, så hadde jeg nok vurdert den omtrent likt med Panasonic’en, flotte tv’er begge ut ifra mitt syn!

75’ LCD: Jeg så at noen ‘gikk mot strømmen’ ovenfor og ville gått for størrelse foran bildekvalitet, dvs. 75’ LCD LED - så jeg tok også en titt på en fjerde tv mens jeg først var i butikken, en LG 75’ LCD LED (husker ikke modellnr). Første tanke var: vow, hvilken størrelse! Merker jo forskjell fra 65’. Antagelig litt dumt å se på den større tv-en etter å ha sett på de ellers så utrolig bra 65’ OLED’ene, men det er nå så.. Forstår de som indikerer at ‘size matters’ (har jo vært dels opptatt av det, ved siden av bildekvalitet, opp gjennom årene jeg også ved valg/kjøp av ny tv). Gjør inntrykk ja!

Malagant

Medlem
9 Jan 2010
57
0
0
Del 4

Bildemessig var også denne tv’en meget bra i mine øyne, ikke OLED-kvalitet men bra (skal sies, de fleste tv-er ser bra ut i butikk..), gjorde seg godt i lyset i butikken, men igjen litt for lyssterk/’glorete’ for min smak (prøvde å dempe dette på innstillinger men da synes jeg denne tv-en tapte seg, ble litt tam..) samt litt mindre skarpt bilde etter det jeg kunne se.

Jeg ville i tillegg være litt bekymret for lysproblematikk (clouding/lightbleed o.l.) på skjermen på kveldstid i mørkt rom (min nåværende Samsung-tv har tendenser til dette, selv om det går greit for meg å leve med, men frykter med enda større skjerm at det lett kan synes enda tydeligere).

Synd 77’ OLED koster halve kongeriket og mer til (og antagelig vil gjøre det i flere år fremover pga høye produksjonskostnader), for det hadde nok vært drømme-tv’en ja (størrelse og kvalitet, ‘pose og sekk’)..

Konklusjon: ikke lett det der med størrelse vs bildekvalitet, heller ikke når jeg har sett dem ‘in the flesh’ som jeg kaller det. Vil måtte gjøre en vurdering, men pr nå selv om 75’-størrelsen frister en god del så frister det flotte kvaliitets OLED-bildet meg enda mer, tross noe mindre skjerm. Blir som alt annet, smak og behag hva man foretrekker, men jeg tror jeg tygger litt på det og venter og ser om det kommer en fristende ‘deal’ på 65’ Panasonic OLED’en på Black Friday.. ;)

Superkonge

Medlem
9 Okt 2005
352
0
0
Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg(!), men har i tillegg vurdert projektor. Var en tur i flere butikker i dag og slo vel ifra meg både projektor og LCD. Jeg likte Sonyen svært godt og da ekspeditøren skulle til å tipse meg om å vente til den kjente fredagen i november så så han at prisen på Sonyen har ramlet heftig de siste dagene. Den fåes nå til 37tusen. https://prisguiden.no/produkt/sony-bravia-kd-65a1-293945. Det er fortsatt mye penger, men så er det hinsides godt bilde også:) Mulig dette er den nye standardprisen siden så mange butikker har den til denne prisen nå og at den vil komme enda lenger ned i pris på Black Friday. Jeg har det ikke travelt så jeg venter og ser.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.277
146
63
41
www.avforum.no
Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg(!), men har i tillegg vurdert projektor. Var en tur i flere butikker i dag og slo vel ifra meg både projektor og LCD. Jeg likte Sonyen svært godt og da ekspeditøren skulle til å tipse meg om å vente til den kjente fredagen i november så så han at prisen på Sonyen har ramlet heftig de siste dagene. Den fåes nå til 37tusen. https://prisguiden.no/produkt/sony-bravia-kd-65a1-293945. Det er fortsatt mye penger, men så er det hinsides godt bilde også Mulig dette er den nye standardprisen siden så mange butikker har den til denne prisen nå og at den vil komme enda lenger ned i pris på Black Friday. Jeg har det ikke travelt så jeg venter og ser.
Sony har vel garantert Dolby Vision update for A1 også? Får den DV er jo A1 virkelig en referanse-TV, spesielt i en stue der nødvendigvis ikke OLED´ens absolutte sortnivå er like vesentlig. Samtidig; 65" vs. 75" er jo enorm forskjell i praksis, spesielt i en "normal" TV-stue / stue, så forstår at det ikke er et videre enkelt valg...

Brukte selv denne siten da jeg skulle handle TV nylig; http://www.rtings.com/tv. Eneste aberet er at det er US modellbetegnelser, men du finner relativt enkelt den "norske" betegnelsen ved å Google litt. De sammenligner en hel del veldig vesentlige parametre side-by-side, samt har gjort målinger både peak brights i HDR samt kontrast for hvert enkelt apparat. I tillegg ser de på bakbelysningens konsistens, og der kan en se veldig tydelig hvor dårlig kantbelysning fungerer - DET hadde jeg holdt meg langt unna i disse tider med både OLED og godt funksjonelle multi-array-bakbelysing løsninger tilgjengelig.

Når det gjelder TV vs. projektor, dvs. gjerne da over 75" blir det etter mitt syn et helt annet marked og formål. Det er lite som slår en projektor i et dedikert kinorom med "vegg-til-vegg" lerret og gjerne med høyttalerne skjult bak lerretet. Forutsetningen er total lyskontroll og overflater som er så lite reflektive som mulig, f.eks. dekket av scenemolton (men trenger ikke nødvendigvis være helt sort, i min kino bruker jeg medium grå scenemolton f.eks., dog er hele "frontscenen" og 1,5m ut i sort). Øyet har en "unik" egenskap; iris! Setter du deg dermed inn i en lyskontrollert hjemmekino tar det ikke lange tiden før irisen justerer seg etter forholdene naturlig, og dermed fremstår og oppleves - spesielt i kombinasjon med det enorme lerretet - lyset du leveres minst like "involverende" som fra en TV med 10x lysstyrken i en mer tradisjonell stue / TV-stue. Selv har vi en 65" TV stående i stua, men har vel ikke sett én eneste serie (og selvfølgelig ikke film...) på den siste 5 årene; alt foregår i hjemmekinoen...... Så; satt i riktig "system" har projektor og lerret definitivt fremdeles en rolle etter mitt syn - men i stua / TV-stua er det etter mitt syn TV som er det eneste riktige nå og fremover, med lys på og reflektive flater er rett og slett lerretet sjanseløst mot dagens TVer, og filtrerte og/eller høygains lerreter introduserer så mye kvalitets-reduserende artifakter at det heller ikke er noe løsning på noe som helst måte slik jeg ser det....

Sist redigert:

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Akkurat det du skriver her Lygren kjenner jeg meg godt igjen i.
Har de siste 2 årene hovedsaklig brukt min Samsung U65JS9505 tv i kinorommet.
Da er det mye nits, HDR, 4k osv.....
For et par dager siden startet jeg opp gode gamle trofaste VPL-HW55, trakk scenemoltongardinene foran veggene, og kjørte på med Transformers the Last Knight.
Etter kun få minutter tok jeg meg i å tenke........selv til tross for at tv har 4k UHD HDR with all the bells and whistles, så opplevde jeg 1080p bildet på lerret i et 100% lyskonstrollert rom som en mer fantastisk opplevelse.
Noen ganger roter jeg hodet mitt bort i HDR, nits, se etter 4k detaljeskarphet osv.....når jeg ser film på tv. Men denne gang med projektoren fyrt opp, så var det bare fryd og gammen. Det var faktisk ikke noe jeg savnet i det bildet jeg ble presentert. Og dette da av en HW55.

Superkonge

Medlem
9 Okt 2005
352
0
0
Når det gjelder TV vs. projektor, dvs. gjerne da over 75" blir det etter mitt syn et helt annet marked og formål.
Det er jeg helt enig i. Jeg skrev ikke noe om det, men for min del har det stått litt mellom dedikert film/spill-rom og å åpne en vegg for å få en stor stue med TV-krok. Siden sistnevnte nok er det mest fornuftige med tanke på hele familiens behov så utgår projektor for min del. Ingen tvil om at 100" projektorbilde i et helt mørkt rom slår 65" i stua rent opplevelsesmessig, men andre prioriteringer kommer først i denne omgang.
2017-10-07 09.38.14.jpg
2017-10-07 09.39.22.jpg

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Personlig har jeg byttet ut projectoren JVC X5000 med Sony 75XE9405 med X1 extreme prosessor ( støtter DV ) og lokal dimming i 256 soner og jeg skal aldri tilbake til projector :)

Prisen er den samme, men det er klart at man kan lage så stort bilde man bare vil med projector hvis man har plass.

En god LCD TV med god lokal dimming gir både lysstyrke og sinnsykt sortnivå.
Da er det ikke noe alternativ med OLED på 65" lenger.

" snart " kommer de første LED skjermene for hjemmebruk og da kan vi begynne å diskutere TV / projector for alvor:rolleyes: