4k eller full HD?

Kenneth_A

Medlem
31 Mai 2019
9
0
1
Hei

Skal kjøpe projektor for kinorom, rommet kan gjøres helt mørkt, og eneste lyse overflaten er hvitt tak.

Jeg har sett på ulike projektorer i prisklasse opp til noen og tjuetusen, men blir ikke klok. Native 4k er altfor dyrt, så spørsmålet er da, er det vits i å se på feks OPTOMA UHD60 eller er det per i dag bedre å gå for HD projektor?

Skarphet, sortnivå og gode justeringsmuligheter er selvsagt av interesse...

Lerret liggar an til 135", og maks lengde for projektor plassering er ca. 4,30 fra lerret.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.043
62
48
51
Jessheim
Disse DLP-ene har etter min mening alt for dårlig sortnivå for maskert hjemmekino. Klarer du å strekke budsjettet til Epson TW9400 får du 5-10 ganger så høy grunnkontrast, og derav mye bedre sortnivå.
Spec på UHD60 sier 1.000.000:1 kontrast, men native kontrast måler ikke mer enn 4-500:1. Lysstyrken er også litt i grenseland til 135" lerret, da den måler rundt 1200 lumen i Cinema bildemodus (den eneste som gir noenlunde fornuftig fargegjengivelse).

Kenneth_A

Medlem
31 Mai 2019
9
0
1
Den Epson projektoren ligger en god del over i pris ja.. Er jo kjedelig å kjøpe noe som ikke lever opp til forventningene også da, men hadde håpet på gode alternativer til rundt 20k.. Men de finnes kanskje ikke, hehe. 30k + er vel igrunn 10k over tenkt budsjett i utgangspunktet, men igjen vil jo kjøpe noe som duger...

Sist jeg hadde projektor er vel fort 10 år siden (så projektor ville vel blitt kjøpt for 15 år siden ish) , før HD kom, så alt vil jo være en opptur.

Sist redigert:

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.360
26
48
Den Epson projektoren ligger en god del over i pris ja.. Er jo kjedelig å kjøpe noe som ikke lever opp til forventningene også da, men hadde håpet på gode alternativer til rundt 20k.. Men de finnes kanskje ikke, hehe. 30k + er vel igrunn 10k over tenkt budsjett i utgangspunktet, men igjen vil jo kjøpe noe som duger...

Sist jeg hadde projektor er vel fort 10 år siden (så projektor ville vel blitt kjøpt for 15 år siden ish) , før HD kom, så alt vil jo være en opptur.
Dersom du ikke har hatt projektor på 10 år tipper jeg du får hakeslep av UHD60! Har mildt sagt skjedd en del på bildefronten i løpet av disse årene, hehe!

Prøv den først? Om sortnivået ikke er bra nok kan den alltids returneres/byttes? Avtal på forhånd med de du handler av slik at du ikke går på en smell.

• Like
Reactions: Gorm

Kenneth_A

Medlem
31 Mai 2019
9
0
1
Hvordan er det med kalibrering? Jeg har en X-Rite i1 Display pro som jeg bruker på pc skjermene pga bildebehandling.. Ser denne støtter prosjektorer, er det et aktuelt verktøy for å justere seg i mål?

Btw.. Ser jo at det tilbys seriøs kalibrering mot betaling på feks TW9400, er det virkelig verdt penga?

Edit: hvem takfeste passer egentilg til TW9400?
Vil en avstand til lerret på ca 4m gi meg slingringsmonn til både 130" og 120" lerret?

Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.043
62
48
51
Jessheim
Chief RPAU er et glimrende takfeste til TW9400
Med 4 meter kasteavstand klarer projektoren alt fra 64 til 134 tommer

X-Rite i1 Display pro egner seg ikke til kalibrering av projektorer, da den har alt for bredt "synsfelt" om du skal plassere den slik at du måler refleksjon fra lerret. Om du likevel vil prøve trenger du et spektroradiometer for å profilere i1 Display, slik at du måler rett farger og fargetemperatur

TW9400 er veldig godt kalibrert fra fabrikk, men spesielt HDR trenger en kalibrering for å se virkelig bra ut. Ellers ligger det en test av projektoren under AVnytt på forumet (gjort av Didrik): https://avforum.no/forum/avnews/?p=212