30mm kantfres


atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
0
44
www.avkalibrering.no
Skal kappe hull i en 30mm MDF plate, og trenger kantfres. 8mm tange. Har vært innom alel byggshopene i nærheten, Clas var nærmest med 25mm.... noen som vet hvor man kan få tak i slikt?
 

Haakon O

Medlem
1 Okt 2007
1.386
0
0
Den "vanlige" prosedyren er vel å frese så dypt man kan fra ene siden, så snu platen og ta resten fra baksiden. Men dette er kanskje en baffel som allerede er montert på kassen? Ellers klarer du deg med en 15-16mm dyp fres..

Har kjøpt mange spesielle/ukurante fresestål på ebay, der finner du helt sikkert det du trenger, men det er jo sjeldent "overnight delivery" derifra om dette haster :)
 

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.578
3
38
Sarpsborg
Haakon O skrev:
Den "vanlige" prosedyren er vel å frese så dypt man kan fra ene siden, så snu platen og ta resten fra baksiden.
Tror dette er den beste måten ja - for verktøyet også.
 

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
0
44
www.avkalibrering.no
Jeg skal skjære etter mal, så da må jeg komme gjennom i en omgang. Ellers må jeg skjære, snu, motere mal igjen og håpe jeg treffer nøyaktig... Blir ikke pent kutt av sånt....

Ser i katalogen til verktøyas.no. Lengste kantfres med 8mm tange er 25,4mm, som er det lengste jeg har funnet over disk også. Fant 50mm, men det hadde 12mm tange. Da må jeg ha ny maskin også...
 

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.578
3
38
Sarpsborg
atledreier skrev:
Jeg skal skjære etter mal, så da må jeg komme gjennom i en omgang. Ellers må jeg skjære, snu, motere mal igjen og håpe jeg treffer nøyaktig... Blir ikke pent kutt av sånt....
Har du ikke tenkt å bruke sirkel-jig når du freser?
 

Haakon O

Medlem
1 Okt 2007
1.386
0
0
side 28 i pdf'en fra verktoyas; varenummer C022: fresestål Ø12,7mm 32mm lengde 8mm tange.

Men om det er lagervare er en annen sak, godt mulig ebay er like raskt. Du får en ganske heftig radius i hjørnene uansett, så du må nok fram med stikksaga skal du ha rette hjørner?
 

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.578
3
38
Sarpsborg
atledreier skrev:
Jo, til de runde hullene.

Skal ha port og horn også, og de er firkantede.
Ok, og hornene skal felles ned siden finish er viktig? Ellers er det jo bare å bore 4 hull og sage mellom (og litt forbi)?
 

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
0
44
www.avkalibrering.no
Hehe!

Siden disse muligens får et slags godt ry her på forumet så tenkte jeg å prøve å få dem litt fine. Da går det kanskje an å få solgt dem om noen år, om det skulle komme til det. Da nytter det ikke med en skjelven bølgekant på portene.
 

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
Du kan jo bruke stikksag da. Med mindre du har parkinson så får du et bra hull. :mrgreen:
 

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.578
3
38
Sarpsborg
atledreier skrev:
Det blir liksom ikke skikkelig beint med stikksag uansett. Men mulig jeg går for den løsningen allikevel, selv om det er litt kjipt.
Jeg tror jeg hadde gått for pendelstikksag m/anlegg og brukt avrungdingsfres i etterkant for å pynte på og runde av porten. Til slutt hadde jeg smørt på med et tynt lag sparkel og pusset ned igjen. Tror dette kan bli relativt greit.
 

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
0
44
www.avkalibrering.no
Aleksander: De borene har ikke kulelager nede, så da kan de ikke følge en mal, om du skjønner. Men takk for tipset!

Har fått et tips av BEF jeg skal sjekke ut. Hvis ikke får jeg prøve å få til et anlegg til stikksaga eller noe jalla greier.
 

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
0
44
www.avkalibrering.no
Har funnet et sted som selger 30mm kantfres. Dere som har litt erfaring, vil jeg klare å kappe 30mm plate med 30mm fresestål? Er redd jeg bommer ørlite på høyden og ender med å ikke komme gjennom...