2x12" eller 1x15" ?

Galder

Medlem
22 Aug 2019
9
1
3
Dette er kanskje et veldig generelt spørsmål hvor svaret er. "Det kommer an på!"

Men jeg holder på å planlegge en hjemmekino (ca 3,2 x 6 m), "batcave", og tenker på Klipsch høytalersystem. Hva vil fungere "best" av 2 x 12" eller 1 x 15" ?

Takker for alle svar!

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.259
144
63
41
www.avforum.no
Som du selv sier, nærmest umulig å si noe om med mindre en angir hvilke varianter en tenker på av 12" og 15"... :) En kraftig 15" som kryper godt nedi dypet vil gjerne ofte fungere svært godt alene i et rom på 18 kvadrat. Fordelen med to subber er gjerne at du kan prøve å plassere de litt mer strategisk med tanke på å se om eventuelle romnoder kan optimaliseres, men så er det samtidig min erfaring med små rom at plassering av subber har svært liten innvirkning okke som. Litt kan det hjelpe å plassere to av de i hvert sitt hjørne, det har jeg sett en del eksempler på at fungerer positivt med tanke på noe bedret fordeling av basstrykket, men har en samtidig først en kraftig node / dip i et rom er det forsåvidt egentlig kun akustiske tiltak og fysisk endring av sweetspot som funker. Bass er nemlig vel så mye rommet som selve subben som genererer. Har du eksempelvis en kraftig dip i type 50-70Hz midt i sweet spot i rommet kan du plassere nærmest hvor mange subber du måtte ønske hvor du måtte finne på i rommet og du vil allikevel ha kraftig redusert "punch".

Uansett; flere subber er alltid positivt, men det samme er membranareale, så tough call! :)

Sist redigert:

Galder

Medlem
22 Aug 2019
9
1
3
@lygren Takk for svar :)

Jeg regnet med at det ikke var så lett som "ja" eller "nei", men jeg har lest litt og det virker ut som om de fleste mener at 2 x 12" er muligens å foretrekke fremfor 1 x 15". Så jeg tror jeg holder en knapp på det.

Sist redigert: