203 volt på strømnettet mitt?

merik82

Medlem
29 Apr 2010
1.242
0
0
36
Måler 203 volt på strømnettet mitt.. Hvor farlig er det for mine elektriske komponenter?
Eller er det farlig i det hele tatt?

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Prøv og mål igjen, spenningen kan jo variere. Det er ikke farligt for dine komponenter, betyr bare at forsterkeren kanskje yter et par watt mindre enn ved 230 volt.

teddyh

Medlem
8 Aug 2008
755
0
0
merik82 skrev:
Måler 203 volt på strømnettet mitt.. Hvor farlig er det for mine elektriske komponenter?
Eller er det farlig i det hele tatt?
Med forbehold om at du har målt riktig (riktig oppsett på multimeter o.l) og måling er foretatt direkte i veggpunkt (ikke i skjøteledning) så det feil på spenning på nettet i boligen din. Vanligvis så måles en spenning på ca 233V +/- et par volt i veggpunkt i bolig.
Mitt råd er at du kontakter din strøm leverandør om dette.
Feil spenning kan over tid skade tilkoblet utstyr i bolig.

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Er tillatt avvik ikke 10%? Måler man f.eks. med en times mellomrom kan man oppleve litt varierende spenning.

teddyh

Medlem
8 Aug 2008
755
0
0
Niels Nielsen skrev:
Er tillatt avvik ikke 10%? Måler man f.eks. med en times mellomrom kan man oppleve litt varierende spenning.
Mulig at du har rett og eg tar feil, men eg har aldri hørt at en variasjon på 10% kan forekomme på strømnettet.
+/- et par Volt kan eg aksptere, avhengig av avstand til trafo o.l men ikke 30V forskjell. Det er etter min mening for stort avvik.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.452
0
36
teddyh skrev:
Mulig at du har rett og eg tar feil, men eg har aldri hørt at en variasjon på 10% kan forekomme på strømnettet.
+/- et par Volt kan eg aksptere, avhengig av avstand til trafo o.l men ikke 30V forskjell. Det er etter min mening for stort avvik.
Rimelig sikker på at det er 230 +/- 10 %. Trådstarter bør sjekke med et annet apparat og om spenningen forsatt er så lav så bør han sjekke med sin leverandør.

Se også vedlagte sak: Elklagenemnda

redline

Medlem
23 Nov 2005
1.872
0
0
38
Dersom du har luftstrekk på strømkabel til din bolig kan det være slitasje i denne. Opplevde det etter jeg kjøpte huset jeg bor i nå, men da gikk det på halv spenning her en stund.

merik82

Medlem
29 Apr 2010
1.242
0
0
36
Har målt ved forskjellige annledninger det siste døgnet, det varierer fra 203-204 volt..
Mener også jeg har hørt noe om disse 10% +/- som skal være tilatt, havner uannsett utenfor disse 10%..
Skal kontakte levrandøren i morgen..

Faller

Medlem
28 Feb 2005
2.155
0
0
avforum.no
Det er riktig at strømnettet kan variere med +/- 10%. Dette har jeg selv fått bekreftet av en kompis som jobber som elektriker.

Mvh Faller

PeeWee

Medlem
24 Feb 2006
306
0
0
Det er tillat med 10%, men det skal helst ikke forekomme. Jobber som elektriker selv og farmin jobber med strømlevrandøren :mrgreen: De kommer nok til å sette opp spenningen fra trafostasjonen din om du klager ...

knut1

Medlem
16 Aug 2004
1.635
0
0
Var på ett sånn el-kurs i Gjøvik for litt siden.

Det er visst i emningen at disse 10% +/- aviket skal endres til 5%.

Og da er du i alle fall innenfor en klage med god margin.

eXa

Medlem
19 Jun 2004
7.272
0
0
35
Hehe, Er det noe godkjent avvik på akseptert avvik på tillat avvik og?

EinarA

Medlem
28 Sep 2006
29
0
0
strømnettet

Heisann. hadde det samme hos meg, bare min varierte mellom 202 og 230volt ganske ofte. Bare ring nettselskapet ditt og meld fra, så må de komme å fikse det uten at det koster noe for deg. I mitt tilfelle var trafoen overbelastet og jeg ble flyttet over på en annen. Bare legg på litt ekstra å si at lysene blinker og sånn, så ordner det seg:) lykketil

merik82

Medlem
29 Apr 2010
1.242
0
0
36
Spenningen har økt litt nå, den ligger fra 206-208 volt nå, altså såvidt innenfor disse 10%.. (når den er på 208 i hverfall)

Spørsmålet er jo om det kan skade noen av komponentene mine?

Subben min gikk jo til f.... i forrige uke..
Den blinker bare rødt i standby-lyset og vil ikke fungere:(..
Det kan være så enkelt som en sikring som er gått ifølge hk! Hvem vet? Den er ihvertfall sendt inn til reprasjon..

Har en en isotek evo3 mira.. (om noen kjenner til den)
Den skal vel beskytte meg mot eventuele spenningsfall? Eller har jeg missforstått
:) IsoTek - EVO3 Mira

eekeroth

Medlem
13 Okt 2008
692
0
0
merik82 skrev:
Har målt ved forskjellige annledninger det siste døgnet, det varierer fra 203-204 volt..
Mener også jeg har hørt noe om disse 10% +/- som skal være tilatt, havner uannsett utenfor disse 10%..
Skal kontakte levrandøren i morgen..
Ring og snakk med dem ja. Har du målt til jord også (fra en fast til jord og så fra den ander til jord) - forskyving av jord er normalt farligere for ting i huset enn litt lav spenning.

Har du langt til trafostasjonen? Siste hus på linja?

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.452
0
36
eekeroth skrev:
Ring og snakk med dem ja. Har du målt til jord også (fra en fast til jord og så fra den ander til jord) - forskyving av jord er normalt farligere for ting i huset enn litt lav spenning.

Har du langt til trafostasjonen? Siste hus på linja?
Godt poeng - han kan ha jordfeil i huset !

aleksander8

Medlem
19 Feb 2007
8.434
0
0
www.wuudiy.blogspot.com
Hvilket måleinstrument bruker du?

Jeg målte også for lavt hjemme, men da var det multimeteret som var defekt.

Kan være greit å låne seg et annet instrument for å dobbelsjekke målingene.