– 24-bits musikk er lureri


orso

Medlem
14 Nov 2008
10.712
0
36
Nja. Han har rett dersom musikken allerede er overkomprimert. Da hjelper det ikke med 24-bit. Og veldig mye musikk er komprimert ihjel p.g.a. loudness war. Men 24-bit har potensialet til å låte noe bedre i gode anlegg hvis det ikke er brukt for mye kompressor. Det viktigste er nå uansett at innspillingene/utgivelsene holder et høyere nivå enn hva gjennomsnittet gjør i dag. Det er der det er klart mest å hente.
 

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
Lureri er vel noe overdrevet. Om det låter bedre er en annen sak, men jeg vet med meg selv at jeg helt sikkert hadde kjøpt mer musikk om flere utgivelser hadde vært tilgjengelig på SACD og DVD-audio, for å trekke en paralell.

Samtidig kan jeg ikke si at jeg kan høre forskjell på Spotify q5 vs. q9 eller mp3 128kbps vs. wav. Når det gjelder streaming så burde det vel være et poeng i seg selv å ha lavest mulig bitrate for å bruke minst mulig båndbredde, og kjøpefiler som gjerne skal inn på en bærbar mp3-spiller bør være minst mulig, men det er nok et betydelig demografisk segment der ute som gjerne betaler ekstra for nye avspillere, dyrere filer, dyrere abonnement for å få høyest antall bit og høyest bitrate, og best mulig lydkvalitet reelt eller ei.

Statussymbol eller bedre lyd? Det får bli opp til hver enkelt, vi får bare finne oss i at vi lever i en kynisk markedsøkonomisk utbyttende verden.
 

homecinema

Medlem
18 Nov 2005
8.004
0
0
49
"Konklusjonen til Tom Davenport er dermed at forbrukerne aldri vil få bruk for 24-bits musikk. Noensinne."

Denne uttalelsen får meg til å tenke på en meget kjent uttalelse Bill Gates kom med for "noen år siden" ang hvor mye RAM man noensinne kom til å få behov for på pc'er...så får man jo selv vurdere hvor seriøs denne artikkelen og dets innhold er...
 

Lovemusikk

Medlem
13 Des 2007
9.825
1
36
Knarvik rett nordom Bergen
orso skrev:
Nja. Han har rett dersom musikken allerede er overkomprimert. Da hjelper det ikke med 24-bit. Og veldig mye musikk er komprimert ihjel p.g.a. loudness war. Men 24-bit har potensialet til å låte noe bedre i gode anlegg hvis det ikke er brukt for mye kompressor. Det viktigste er nå uansett at innspillingene/utgivelsene holder et høyere nivå enn hva gjennomsnittet gjør i dag. Det er der det er klart mest å hente.
Lest om at Linn gir ut sine CDer med råmateriale og ikke er mikset i hel.
Tenker kanskje at det vil låte bedre, med tanke på "live" følelsen.
Men dei har vel lite utvalg uten at jeg har sjekket så mye.
noen tanker om det?
 

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.998
0
0

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
Lovemusikk skrev:
Er dette et helt eget format som ikke kan spilles av på CD spiller eller bluray spillere?
Sacd var det vel kanskje? :)
Eller?
Det er vel det som SACD bruker ja, bit for bit kan man vel si. DVD-audio var vel konkurrenten, med 24bit/96khz eller noe i den gata, i formatkrigen som begge tapte.

Har alltid lurt på hvordan cd-spillere med 1-bits DAC funker når formatet er 16 bit, noen som kan opplyse meg litt om det?
 

mteinum

Medlem
19 Nov 2006
10.544
0
0
mteinum.spaces.live.com
Lovemusikk skrev:
Er dette et helt eget format som ikke kan spilles av på CD spiller eller bluray spillere?
Sacd var det vel kanskje? :)
Eller?
De filene man laster med fra BlueCoastRecords er i DSD eller DSDIFF format. Dette er native formatet som benyttes på SACD plater.

Har du en Korg MR-1000 så kan disse lastes over til denne og spilles av (da denne har native dsd avspilling). evt. så kan man bruke AudioGate (software for mac/pc) for å konvertere disse filene til PCM (24/96/192...) for så avspille via "normal" dac.

High-rez utgaven til Stones som nylig ble gitt ut har masterfilene på DSD format, disse er så konvertert til PCM for salg til forbruker.

Dette er neppe formater for den gemene hop, men brukere på ett A/V forum bør i det minste vise en viss interesse ;)
 

Lovemusikk

Medlem
13 Des 2007
9.825
1
36
Knarvik rett nordom Bergen
mteinum skrev:
De filene man laster med fra BlueCoastRecords er i DSD eller DSDIFF format. Dette er native formatet som benyttes på SACD plater.

Har du en Korg MR-1000 så kan disse lastes over til denne og spilles av (da denne har native dsd avspilling). evt. så kan man bruke AudioGate (software for mac/pc) for å konvertere disse filene til PCM (24/96/192...) for så avspille via "normal" dac.

High-rez utgaven til Stones som nylig ble gitt ut har masterfilene på DSD format, disse er så konvertert til PCM for salg til forbruker.

Dette er neppe formater for den gemene hop, men brukere på ett A/V forum bør i det minste vise en viss interesse ;)
Brukte VLC til å spille av. Lastet ned noen gratis melodier. Veldig bra kvalitet. :D
 

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Når det er tema, så har jeg faktisk lurt litt på dette her.

Ved bruk av optisk fra pc til reciever, hva skal jeg velge?


Har brukt den som er blå, 24bit, 96000Hz. Når jeg setter den på: 192000Hz kommer det ingen lyd. Kan det være pga det integrerte lydkortet i pc'en ikke er så bra?
 

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.712
0
36
AV-Fallet skrev:
Samtidig kan jeg ikke si at jeg kan høre forskjell på Spotify q5 vs. q9 eller mp3 128kbps vs. wav.
Hører du ikke forskjell på mp3 i 128kbps vs. wav? :eek:
Stor forskjell i mine ører. Blindtestet har jeg også.

b3nd1k:
Du hører ikke forskjell uansett med integrerte audiodelen i hovedkortet. Du kan heller ikke stole på at driveren gjør ting korrekt med realtek. Skaff deg et skikkelig lydkort.
 

bruker123

Medlem
4 Okt 2010
1.296
0
0
orso skrev:
Hører du ikke forskjell på mp3 i 128kbps vs. wav? :eek:
Stor forskjell i mine ører. Blindtestet har jeg også.
Samme her, hører også god forskjell på 128kbps vs 320kbps. Men det kommer vel ann på hvor mye av ørene man har igjen, eller hvor mye man fikk utdelt i utgangspunktet.
 

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
orso skrev:
Hører du ikke forskjell på mp3 i 128kbps vs. wav? :eek:
Stor forskjell i mine ører. Blindtestet har jeg også.
Nei, ikke med den encodingen jeg brukte (Lame). Det var AB-test. I andre tilfeller har jeg klart å skille 256 fra 320 blindt, men kan ikke tenke meg annet enn at det må ha skyltes dårlig encoding.
 

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
b3nd1k skrev:
Når det er tema, så har jeg faktisk lurt litt på dette her.

Ved bruk av optisk fra pc til reciever, hva skal jeg velge?

Har brukt den som er blå, 24bit, 96000Hz. Når jeg setter den på: 192000Hz kommer det ingen lyd. Kan det være pga det integrerte lydkortet i pc'en ikke er så bra?
Receiverens dac støtter vel ikke 192000 så la den stå på 96.
 

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.963
0
36
Er ikke dette gammelt nytt da?

Ved hjelp av relativ enkel lydteori og litt forenkling kan vi bekrefte at Davenport har rett.

Bitrange sier ikke noe om lydkvalitet som sådan, men om dynamikken som er tilgjengelig på innspillingen, som enkelt sagt kan oversettes til forskjellen mellom den høyeste og laveste lyden på innspillingen. La oss si en bra innspilt CD (som ikke har vært offer for "the loudness war" har 12 bit med dynamikk intakt. Og la oss være greie og si at du har et støygulv på 30dB hjemme i stua. Støygulvet vil si lydnivået på bakgrunnsstøyen hjemme hos deg. Lyder som er lavere enn dette støygulvet hører du ikke i praksis, da den blir overdøvet av annen støy.

Forskjellen på lyden med høyeste og lavest nivå(volum) i en innspilling med 12 bit dynamikk er 6x12 = 72dB.

Skal du høre den laveste lyden i denne innspillingen må du skru opp lyden så høyt at den laveste lyden i anlegget er minst like høyt som støygulvet, altså 30dB. Det vil si at den høyeste lyden på samme innspilling er 72dB høyere = 102dB.

102dB er relativt høyt.

Utnytter du CD-formatet til fulle og har en innspilling med 16bit dynamikk intakt på plata (det eksisterer vel knapt) blir samme regnestykke 6x16 = 96db forskjell på laveste og høyeste lyd. Med samme støygulv blir da den høyeste lyden 96+30dB = 126dB. Det er VELDIG høyt.

Skal du ha bruk for høyere dynamikk enn 16bit i avspillingsleddet bør du altså jevnlig spille så høyt at de høyeste lydene er mer enn 126dB.

Skal du utnytte 24bit må du skru opp lyden så høyt at håret ditt tar fyr av lydtrykket. Bokstavelig talt.

Og for de som er storfornøyde med dynamikken de får på vinylen sin kan det være verdt å nevne at en vinyl av god kvalitet som ikke er ihjelspilt typisk har rundtomkring 10bit dynamikk tilgjengelig.
 

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Niels Nielsen skrev:
Receiverens dac støtter vel ikke 192000 så la den stå på 96.

D/A converter: 24-bit / 192-kHz
A/D converter: 24-bit / 192-kHz

Betyr ikke det at den bør støtte det? Eller ser jeg på feil ting nå, hehe :)
DENON UK | AVR-3311

Men uansett, Vet jo at et eget lydkort er et stort +. Noen anbefalinger her?