Økern´s stue

Oekern

Medlem
5 Jun 2007
282
0
0
28
Da vil jeg anbefale at du kommer i gang med REW , siden du er kommet såpass langt at du er igang med akustiske tiltak mener jeg.
Da er det veldig nyttig å bruke målinger for å se hvilke nytte tiltakene har , og ikke minst HVOR dem gjør mest nytte :)
Og ikke koster det stort heller i denne sammenhengen....
Umik-1 bestilt i dette øyeblikk !
Må lese meg opp og lære hvordan jeg skal bruke REW.
Mye som skjer for tiden så litt usikker på akkurat når jeg kommer igang med dette, men da
er hvertfall utstyret snart på plass.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
14.479
17
38
Umik-1 bestilt i dette øyeblikk !
Må lese meg opp og lære hvordan jeg skal bruke REW.
Mye som skjer for tiden så litt usikker på akkurat når jeg kommer igang med dette, men da
er hvertfall utstyret snart på plass.
Meget fornuftig investering :)

Oekern

Medlem
5 Jun 2007
282
0
0
28
Meget fornuftig investering :)
Håper det:)

Fikk henta UMIK-1 på posten idag. Klarte ikke la være (Burde egentlig lest i Jegerprøve boka..) så har s å v i d t kommet igang.
Har ikke åpna REW før idag så det vart skumming kjapt igjennom av "manualen", litt sjekking av innsillinger så vart det gjort noen få målinger.
Kommer nok til og opprette en egen tråd på en litt mer egnet plass på forumet etterhvert og oppdaterer her etterhvert som man kommer noen sted.
Det er i alle fall tydelig at dette er noe jeg ikke skjønner så mye av enda og må bruke mye tid på og skjønne.
Tolking av waterfall må og læres, men etter hva jeg skjønner så er "målet" og få så få "spisser" som mulig ? Altså en "rundere og jevnere" form.

Er også litt i tvil, men tror det lønner seg og gjøre målinger MED evn.t justeringer i reciveren PÅ ? Har f.eks lagt inn avstand til høytalerne i reciver samt justert nivå (-0.5db V/+0.5H)
Eller bør man helst skru alt sånt av - og heller ta dette i ettertid ?

Dette er måling fra 20-800hz.Uten SW.
Venstre

Høyre

Begge

Hva kan sies om utgangspunktet ?
Tolker jeg det rett har jeg en "vanvittig" peak i 30/35-40hz området + ved 60hz ?
(Tar utgangspunktet i målingen i stereo)

Sist redigert:

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
14.479
17
38
Håper det:)

Fikk henta UMIK-1 på posten idag. Klarte ikke la være (Burde egentlig lest i Jegerprøve boka..) så har s å v i d t kommet igang.
Har ikke åpna REW før idag så det vart skumming kjapt igjennom av "manualen", litt sjekking av innsillinger så vart det gjort noen få målinger.
Kommer nok til og opprette en egen tråd på en litt mer egnet plass på forumet etterhvert og oppdaterer her etterhvert som man kommer noen sted.
Det er i alle fall tydelig at dette er noe jeg ikke skjønner så mye av enda og må bruke mye tid på og skjønne.
Tolking av waterfall må og læres, men etter hva jeg skjønner så er "målet" og få så få "spisser" som mulig ? Altså en "rundere og jevnere" form.

Er også litt i tvil, men tror det lønner seg og gjøre målinger MED evn.t justeringer i reciveren PÅ ? Har f.eks lagt inn avstand til høytalerne i reciver samt justert nivå (-0.5db V/+0.5H)
Eller bør man helst skru alt sånt av - og heller ta dette i ettertid ?

Dette er måling fra 20-800hz.Uten SW.
Venstre

Høyre

Begge

Hva kan sies om utgangspunktet ?
Tolker jeg det rett har jeg en "vanvittig" peak i 30/35-40hz området + ved 60hz ?
(Tar utgangspunktet i målingen i stereo)
Vedleggene dine kan jeg ikke se , så da er det ikke så lett å veilede heller.
Men vannfallene er viktigst for å lese hvor lenge i tid de ferskjelige frekvensene henger igjen i rommet.
Dette bør være mest mulig likt/jevnt over hele frekvensspekteret , og samtidig bør lyden dø ut rimelig fort.

Du finner vel ut av det meste vedå lese litt her tipper jeg : https://www.avnirvana.com/threads/some-guides-to-rew-and-acoustic-measurement.121/

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.134
5
38
Ta en kikk på instillingene i REW. Lettere å jobbe med grafer som bare viser relevant område. Litt vel bredt spekter på dB. Tidsaksen bør du sette slik at du ser når frekvensene med lengst etterklang begynner å dø ut.