«Allround»-projektor mellom 12-20k.

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
24.931
0
36
Nordfjord
Er ute i omtrent samme ærend som jakv, men fant det fornuftig å spørre i egen tråd da våre preferanser/pris skiller litt. Er ute etter en projektor som kan litt av alt, men viktigst er hvordan den oppfører seg på sport og film. Kinoen (som har full lyskontroll og mørke vegger) blir mest brukt av barna til film og PS4, men også av meg som ekstra tv (sport) og noe film/youtube. Mao det meste. Har kikka på Benq W2700 og Optoma UHD51, men er åpen for forslag. Noe over 20k er uaktuelt da vi snart må ha ny tv også.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.038
15
38
40
Jeg tror jeg ville prøvd å få tak i en brukt JVC. Med litt flaks så kan man komme ned på 20K.

svingen

Medlem
2 Okt 2004
150
0
16
@Ak er det noe vits og kjøpe "falsk 4k" må være like greit og kjøpe den her avshop.no/product/sony-vpl-hw45-sxrd-projektor-full-hd-demo/ ? eller får man ekte 4k til 20k? hvilken JVC tenkt du på?

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.038
15
38
40
@Ak er det noe vits og kjøpe "falsk 4k" må være like greit og kjøpe den her avshop.no/product/sony-vpl-hw45-sxrd-projektor-full-hd-demo/ ? eller får man ekte 4k til 20k? hvilken JVC tenkt du på?
Jeg ser at man ikke kommer ned på 20K om man ikke er ekstremt heldig. Jeg vet at du har definert et prisområde, men jeg hadde ikke vært i tvil dersom det var meg; jeg ville spart litt til og lagt noen tusenlapper til på bordet og siktet meg inn på en brukt DLA-X5900 (ligger en på Finn.no til 25K, nå). Denne er i en HELT annen klasse enn HW45.

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.427
6
38
Jeg har gjort det AK foreslår, kjøpt en brukt JVC RS520 tidligere i sommer og angrer ikke et sekund. Hjemmekino hobbyen som hadde ligget litt brakk under oppussing de siste par årene har fått en ny gnist. Bildekvalitet er så mye mer enn oppløsning, og ofte er det kildemateriale som er begrensningen og ikke oppløsningen på en e-shift 4K løsningen, selv med bra UHD Blu-ray utgivelser. Siden disse projektorene har 18GB båndbredde inn så har «falsk 4k» absolutt noe for seg.

• Like
Reactions: Toroluf

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.675
0
36
53
Kristiansund
Var for et par dager innom HiFi-klubben i Trondheim og fikk demo på en Optoma UHD-65. Har tidligere sett UHD-40.
Rommet der er ikke helt optimalt, så spesielt svartnivå er vanskelig å vurdere. Men generelt var jeg ikke veldig imponert av disse to,og lurer på hvordan f.eks. JVC 5900 er i forhold til UHD65.

Er heller ikke så interessert i å betale mye over 20k, men akkurat nå ser det ut til at jeg beholder min gamle Sony en stund til.

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.675
0
36
53
Kristiansund
Først og fremst sortnivå, men rommet var ikke optimalt i forhold til lyskontroll, så det er mulig dette ville stilt seg annerledes i et helt mørkt rom.
De har bare et forheng i stedet for en skikkelig dør, og da slipper det inn mye lys.
Hadde også forventet et noe skarpere bilde, men farger virket på meg freshe og naturlige.
Er heller ikke sikker på om den var optimalt kalibrert.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.038
15
38
40
Det er ingen av dagens DLP-projektorer i konsumentmarkedet som har sortnivå som kommer i nærheten av eksempelvis JVC sine DILA-projektorer, selv ikke de som er flere generasjoner gamle. DLP er stort sett bra på det meste annet, men det er imho. ganske ødeleggende med "lysegrått" sortnivå i mørke scener.

• Like

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.052
71
48
51
Jessheim
Ingen av dagens DLP projektorer har native kontrast over 6-700:1 (med unntak av dyrere Barco, Christie, ol).
BenQ W5700 er nok den beste på dette området, og det ligger utførlig test av denne på AVnytt, der også native kontrast er målt. Den bruker i følge BenQ en DMD som er en generasjon nyere, og og har derfor noe bedre native kontrast enn Optoma. Dette var også tydelig i shoot-out mellom W5700 og UHD65 på samme lerret. Den største forskjellen var likevel at W5700 var godt kalibrert fra fabrikk, mens UHD65 både er direkte dårlig kalibrert, og i tillegg ikke tonemapper HDR godt. Begge ble testet "rett ut av esken", med beste bildemodus valgt.
ANSI-kontrasten på disse DLP-ene er derimot veldig god, slik at dynamikken i lyse scener fremstår veldig bra.

Ingen av disse DLP-ene er forøvrig 4K projektorer. De benytter alle pikselshift og det blir aldri 4K (det er jo tross alt ekstra piksler som overlapper andre piksler). Ekte 4K starter rett over 50K, med Sony VW270. Men skarpt bilde gir DLP-ene uansett, det er jo tross alt single chip DLP. Spørsmålet er om ikke bildedynamikk er viktigere enn oppløsning, i hvert fall opp til en viss lerretstørrelse? I en hvit stue spiller det liten rolle at sortnivået er dårlig, men i et maskert rom er det kjedelig med "lysegrått sortnivå". Da ville jeg heller gått for en projektor med god native kontrast, og heller ofre litt på oppløsning. Men god native kontrast koster også relativt mye, med mindre man går for noe brukt. Av nye projektorer er det kun Epson TW9400 (av projektorene under 50K) som har kontrast nok til dedikert (maskert) hjemmekino. Skikkelig dynamikk og sortnivå i mørke scener må man til JVC for å finne.

• Like

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
24.931
0
36
Nordfjord
Vel, jeg er relativt fornøyd med W1300, så da ser dere hvor lista ligger. Tanken var å gå opp littegran på kvalitet og det sitter litt langt inne å gå for 1080p igjen selv om kandidatene ikke er ekte 4k.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.052
71
48
51
Jessheim
Da ville jeg beholdt W1300 litt lengre, og heller brukt tiden til å spare opp til noe som er bedre på flere områder enn kun oppløsning