Søkeresultater

1. Xene

Hvordan fungerer Nexa dimmere? Holde knapp nede eller 1 trykk?

Tittelen sier egentlig alt. Ser at Nexa kjører en del tilbud på sine fjernstyrte produkter deriblant dimmere. En av modellene kan innfelles bak eksisterende strømbrytere. Spørsmålet er altså til dere som har sånne: Må man holde en knapp nede for å dimme til den er av, eller kan man bare trykke...
  2. Xene

Lagskifte på Blu-Ray-spillere under DVD-avspilling

Jeg vurderer å kjøpe meg en blu-ray-spiller, men det jeg ser lite info om i testene er om det er synlig lagskifte under dvd-avspilling. Er det noen som har erfaring med dette på sony s350/550, panasonic bd35/55 etc? (Jeg husker jeg hadde en Proson-spiller en gang i tiden (min første...
  3. Xene

Drømmeanlegget- 50-100000.-???

Jeg sitter å funderer litt på hva som ville være det beste surround(7.1)anlegget man kan kjøpe for denne summen... (Ikke det at det er aktuelt for meg med det første) men hva ville dere anbefalt hvis dere skulle bygget opp en hjemmekino helt fra scratch? Jeg ser at klipsch har THX Ultra 2---...
  4. Xene

To dipole or not to dipole.....

Hva er deres erfaringer vedr. dipol bakkanaler vs. vanlige gulvstående i hjemmekino? Mange sier jo at det beste i hjemmekino er helt like høyttalere i alle kanaler. Men på THX Home Theater 7.1 Speaker System Layout så står det dipoler på sidene, og det virker som at alle thx-certifiserte...
  5. Xene

Spraking/smell i høyttaler på Fantastic 4

Satt akkurat og så på Fantastic 4, 2 disc Spec.Edt.- (OK film egentlig). I scene 4 når den solstormen har pågått en liten stund, så kom det plutselig noen kraftige smell fra høyre fronthøyttaler-omtrent som små, til middels store kinaputter. Dette skjedde igjen senere i filmen i noen...
  6. Xene

Blande Klipsch RC-35 med Synergy F1 fronter-God idé?

Skal ha ny center til hjemmekinoen og har 4 stk klipsch synergy f1 til front og bak. Men så er spørsmålet: skal jeg kjøpe en klipsch synergy c-3 center eller burde jeg gå for RC-35 som både går dypere, er bedre og koster bare litt mer nå? Mao. blir det dårlig match med frontene når jeg blander...
  7. Xene

Dårlig lyd ved avspilling av gamle musikk-cder på DVD-spillere.

Jeg har noen gamle cd-plater fra min ungdomstid i 90-årene (Dance Collection etc.. ) og jeg tok dem nylig frem for å mimre litt og høre hvordan de var på nytt anlegg.. Jeg satt den i min eltax dvd/hdd-recorder(ikke akkurat HIFI men den virker greit til sitt bruk) Med én gang virket alt ok, men...
  8. Xene

Mr. Dobelina - 80-talls sang. Hvilken artist?

Her har dere som hører på 80-tallsmusikk litt hjernetrim. Vet ikke svaret selv, men jeg har leitet nettet rundt etter mulige kandidater uten hell. Jeg husker en gang på 80-tallet da jeg var ganske liten, at jeg så en musikkvideo på et hotell. Videoen var noe i samme stil som Talking Heads -...
  9. Xene

Vil det bli problemer å bruke 2stk gulvstående som center, mtp. spredning?

Vil det bli noe spredningsforskjell eller andre forskjeller hvis jeg bruker 2 stk identiske standardhøyttalere på hver kanal som fronter og senter istedenfor bare 1 stk på hver kanal i en hjemmekino? Tenker på denne muligheten for å få mer lydtrykk foran istedenfor å bytte høyttalere til en...
  10. Xene

Klipsch synergy F1 vs. F2

har jeg i praksis noe å vinne på å kjøpe f2 fremfor f1? Noen som har prøvd? Tenker da mest på lydtrykk. Ser det er ca. 2.5dB høyere spl men det er vel kanskje ikke så mye i praksis, eller? Syns liksom det er litt lite trykk av og til i mellomtone/midbass på de f1 som jeg har, men de er bra til...
  11. Xene

styring av tvdekodere fra dvdopptaker?

Jeg så akkurat en oversikt med anbefalinger av dvd-opptakere med harddisk på hjemmekino.no. og der sto det som en negativ ting på noen av dem "ikke mulighet for styring av dekoder". Vil det si at noen spillere kan styre f.eks. en nokia satelittdekoder slik at opptakeren kan si til den at "nå...
  12. Xene

Denon avr1905 og qln 603mk2

Sitter og ser i den nye hificenteravisen som akkurat droppet ned i posten min, og så at de selger qln 603mk2 til 3995.-(2000.- avslag) og proson r62mk2 til 2395.-(1600.- avslag). Er i markedet for å kjøpe fronthøyttalere til hjemmekinoen og vil ha noe som har fin og detaljert lyd, men samtidig...
  13. Xene

bare et spørsmål om impedans vs. resistans i høyttalere..

1. Jeg har et 10" høyttalerelement fra sikkert 70/80-tallet, B&O. har ingen data på det, men måler resistans til ca. 5ohm. Har jeg rett i å anta at impedansen aldri kan gå under 5 ohm da? 2. Ser på impedanskurven til subelementene til eltek, og ser da at de fleste har minste impedans rundt...
  14. Xene

Forslag til komponister med bra symfonier?

Trenger anbefalinger på spesifikke komponister som lager kraftfulle symfonier/concertos eller hva det nå heter i samme stil som f.eks. de kraftigste stykkene til soundtracket til The rock, He's a pirate (fra Pirates of the caribbean) og lignende. Liker store kraftige trommer og høy hastighet...
  15. Xene

Budgethøyttalere: Jamo e680 vs. Gale 3045? Noen som har hørt på disse?

Sitter å vurderer disse to høyttalerne som front i et hjemmekinoanlegg. noen synspunkter? Vil ha litt fin/luftig lyd, men trenger også noe bass så jeg slipper å bruke sub enda. Har sett test av forgjengerne til gale i en hjemmekinopakke, og de har fått kjempebra kritikk i forhold til prisen, men...
  16. Xene

Dvd-spiller som kan fjerne tvungen teksting?

Jeg lurte på om det er noen dvd-spillere som klarer å fjerne tvungen teksting og som klarer å skippe på fbi-warning og lignende plagsomme ting? Har ikke lyst å bygge ny htpc(jeg har en for divx, men den hakker hvis jeg begynner med ffdshow o.l. på dvd). (Må ha noe med bedre WAF :) ) Det hadde...
  17. Xene

Yamaha rx-v457/450 Vs. Denon avr 1705

hva ville dere anbefalt og hvorfor? Tenker mest på lydkvalitet, strømreserver, etc. Skal bruke den hovedsaklig til film så det er viktig at den takler store slagscener(LOTR), og eksplosjoner etc. bra og god oppløsning på lyden. Vet at dette er veldig "budget"-forsterkere, men det er alt jeg...
  18. Xene

Hjemmemekkete A/V-Kabler??

Bare lurte på om det er noe jeg bør huske på hvis jeg skal mekke noen AV-kabler selv, mtp. impedans etc.. Det jeg hadde tenkt var å få bilde(composite) og lyd fra pcen og inn i stuen som er en del meters avstand. Gidder ikke spandere masse penger på dyre kabler som jeg må klippe og lodde sammen...
  19. Xene

Eltax AVR-800 bare crap eller mye for pengene?

Har en gammel marantz (sr-480 tror jeg..)pro logic receiver, men nå har venstre frontkanal dødd.. tenkte da at det hadde vært fint å kjøpe en DD/DTS 6.1 receiver/forsterker, men da jeg har begrenset med penger for tiden kom jeg over denne eltaxen til 2000.-. ifølge tekniske data så overgår den...