Søkeresultater

1. B

Bruke TV eller forsterker som HDMI-switch?

Er ikke sånn at jeg trykker på flere fjernkontroller samtidig da 😜🤣 Men har funnet en måte å stort sett klare meg meg EN fjernkontroll, bortsett fra kabel-TV-dekoder. Så det løser seg. Bare litt vel treg switching mellom kildene, men skal overleve det, så lenge lyd og bilde er såpass bra som...
  2. B

Bruke TV eller forsterker som HDMI-switch?

Jeg har nå endelig fått koblet opp min nye TV og hjemmekinoforsterker, og nyter så langt meget god lyd og krystallklart bilde. Men brukeropplevelsen er litt under par, og enda mer frustrerende for kona som ikke klarer å bruke anlegget. Alt utstyr unntatt hjemmekinoPC og dekoder er Sony...
  3. B

Ny tv til film og serier

Hei, dette er min personlige oppfatning, men ingen fasit etter å ha undersøkt og lest litt da jeg selv har gått til anskaffelse av en ny TV. Lysstyrke: Bakgrunnsbelyst skjerm har p.t. høyere lysstyrke enn OLED. OLED nærmer seg, men er ikke helt der enda. Dette har betydning om man bruker TVen...
  4. B

Ny tv til film og serier

Har gjort et utvalg på prisjakt for deg: https://www.prisjakt.no/c/tv?2=24295&r_103730=70-80&r_lowestPrice=20154.6-28021 Siden du er ute etter 4K, 75" og makspris 25000 begrenser du deg til bakgrunnsbelyst LCD, men kan velge blant mange gode.
  5. B

Ny tv til film og serier

Sony: Full Array Local Dimming Samsung og mange andre: QLED, QuantumDot osv. Betyr et panel som er bakgrunnsbelyst, men med bedre kontrastforhold enn f.eks. en kant-LED. Utifra beskrivelsen du ga over av bruk, så er jeg enig med vegardxf, en TV med FALD er prismessig gunstig, men skal du ha...
  6. B

Filmene som gir den beste lydopplevelsen til hjemmekino

Jeg husker en av de første filmene jeg så som virkelig blåste meg av banen den gang, på VHS i Dolby ProLogic II med lånte høyttalere og forsterker fra en kompis som jobbet i Askim Elektriske (Expert): The Abyss av James Cameron. Altså, lydsporet her er helt fantastisk. For de som ikke har sett...
  7. B

Ny tv til film og serier

Hei Robkjo, alltid moro med nyinnkjøp av elektronikk ;) Har nettopp hatt samme runden selv, se gjerne kommentarene mine på et par av de andre trådene. Uansett, så er det noen viktige spørsmål å stille seg her: Bruk: Gamer du? Er det kun film/serier det går i? Hva med sport? Plassering: Skal...
  8. B

God TV for film

Jeg gikk selv for en Sony KD65xh9505, LCD-TV (Full Array Local Dimming - Sonys versjon av QLED). Bruker TVen primært til TV, film og serier, ser svært lite sport. Gaming er helt fraværende. Til prisen fant jeg da ut dette var TVen som ville fungere best for meg, da den kommer til å brukes i stua...
  9. B

Lever fnky audio forsatt?

Dette ser jo absolutt ikke bra ut da: Blør penger så det holder gjør de også.
  10. B

Takhøyttaler som IKKE bygges inn i taket?

Nå svarer jeg mitt eget innlegg her, men det har blitt litt utvikling i saken. Må bare få skryte litt av kona mi, jeg kom med et forslag i stad, mest som fleip: Vi setter fronthøyttalerne våre nå bak, og kjøper nye større fronthøyttalere! Kona svarer "at det var det beste forslaget jeg har...
  11. B

Takhøyttaler som IKKE bygges inn i taket?

Jeg lurer egentlig litt på det samme, men jeg har allerede et par bakhøyttalere (DALI Zensor 1) som jeg tenkte å henge opp i taket. På grunn av rommets utforming og størrelse er det ikke praktisk mulig å montere på vegg, derfor må de henges i taket. Noen som kjenner til oppheng som fungerer til...
  12. B

Veggfeste til 65 tommer med 180 grader sveivel?

Hei Roar, Fryktelig sent svat, men tenker det er greit for andre som måtte lure på det samme. For det første, hva slags skjerm er det? OLED eller LCD? Type skjerm har betydning for vekt (OLED er en del tyngre enn LCD), samt innfestningene er forskjellig på LCD og OLED (VESA-festet er lavere...
  13. B

Ny TV - Sony KD-65XH9005 eller KD-65A8(5/7/9)

Jeg skal ha meg en ny TV, og har satt prisvarsel på OLED-serien A8 fra Sony. Nå ser jeg at KD-65XH9005 er på tilbud på Komplett til 13.000,-. Billigste versjon av A8 er i dag 25000. Noen som har erfaring med disse skjermene? Er Full-Array-LED bedre eller dårlige enn dagens OLED? Hvem er best...
  14. B

TV til 20K, what to get?

Bumper opp denne. Skal selv flytte fra leilighet til større hus (endelig!). Gleder meg til å dra opp anlegget på mer enn 30% av kapasiteten ;) I den forbindelse har jeg foreslått for kona å flytte TVen vi har i dag på soverommet, og gå til innkjøp av nytt TV til stua. Tenker minimum 65", pris...
  15. B

KDL-55W905 arvtager

Er enig med deg, ibizaonice, men skjønner ikke helt at dette er svar på mitt opprinnelige innlegg..
  16. B

KDL-55W905 arvtager

Vurderer forøvrig KDL-55W828B fra HiFi-klubben, lest en del på nett og får veldig gode skussmål. Ser ut som det eneste jeg ikke får, er TriLuminous-skjermen til W905. Noen som har erfaringer rundt denne?
  17. B

KDL-55W905 arvtager

I forrige uke fikk min Sony KDL-55W905A litt for mye strøm etter et lynnedslag (tok med seg hjemmekinoforsterker og dekoder i samme slengen). Høyst sannsynlig blir denne skrotet, og jeg må skaffe meg ny. *snufs* Heldigvis tar forsikringen dette, så økonomisk går det bra. Det som derimot er...
  18. B

Flat bass fra fronthøyttalere - Dali Zensor 5

Nok en gang takk for gode innspill, skal gjøre en del kalibreringer etter hvert nå. I første omgang har jeg satt frontene til small, med en crossover på 80hz. Ser ut til å fungere hvert fall mer enn tilfredsstillende på film og serie (Supernatural ble litt ekstra creepy med litt dybde ;) )...
  19. B

Torolan: Det har han nok fra en tidligere tråd hvor jeg vurderte å begynne med å bytte ut bare forsterker og bruke de gamle høyttalerne fra et eldre system. Men ganske riktig som du påpeker, nå har jeg byttet alt til Zensor surroundpakke med aktiv sub. Zleepyme: Helt i orden, ville bare si...
  20. B

Takk for gode innspill her, satte frontene til small i går, og det hjalp jo selvfølgelig en del. Vil dog mangle litt når jeg skal høre på musikk, men det er langt bedre enn det var før :) Skal kjøre en kalibrering, men først etter vi har pusset opp, da skal bakhøyttalerne henges på vegg, og...