Søkeresultater

1. B

Maskering av falsk vegg

Noen kjappe. - Ulempen med hele plater er refleksjon mellom bakvegg og maskeringsplatene (i hulrommet bak lerrett). Dette kan motvirkes helt/delvis ved å lyddempe hulrommet. - 6,5mm er tynne plater, og det vil muligens være behov for avstivende stendere på tvers av de stående som platene festes...
  2. B

Apple TV, TV og lydplanke

Defitivt Lydplanke via eARC utgang på TV - og alle andre apparater (AppleTV / BluRay etc) til de andre HDMI inn på TV. Da vil TV være HUB og Lydplanke gi lyd uansett apparat (som Muuh skriver).
  3. B

NAD C368 og Samsung smart -TV

NAD'en er sterk nok - har effektleddet til denne C268 koplet til et par Dali og volum er ikke noe trøbbel. For å sjekke om C368 ikke er problemet, kople til en annen lydkilde - direkte på C368 (den har Blåtann, så da er det bare å kople opp telefonen. Får du dårlig volum, husk å skru opp volumet...
  4. B

Valg av projektor og DIY -skjerm

AVShop har duker - V6 B-roll er et godt alternativ kvalitet vs pris - duken slipper gjennom lyd, så høytalerne kan stå bak - enten montert i vegg/baffel eller løst. Njål Hanson AS har duker - se under tilbehør/reservedeler - men du må nok opp en størrelse da noe duk går vekk i innfesting om du...
  5. B

Lydisolering av teglsteinsvegg mot nabo: hva kan man forvente av resultater?

"Flytende vegg" - dvs vegg som ikke har kontakt med murveggen vil hjelpe vesentlig på lyddemping - har utført dette hos noen venner der det sto et piano inntil veggen. Gikk fra "hørte hva som ble spilt" til "hørte lave pianolyder, men vanskelig å høre hvilken melodi". Den nye veggen må stå en...
  6. B

Bowers & Wilkins Back Box

Isolasjon helt tett intill. Bryter du dampsperre (yttervegg) så tape dampsperre fast til backbox med spesial dampsperre tape ("gaffa" tape løsner etter noen år)
  7. B

Noen som har forslag til tv forhøyer?

Dersom du er pittelitt handy - dvs ca 8 tommeltotter - så kan du ta en bit trevirke - pusse og male/lakke i ønsket farge. Det er alltid en del kapp på byggesjappa "nær deg" og her kan du f.eks. finne en meter med 48*198 (dvs 5cm høy og 20cm bred)..... Tåler i det minste "litt av hvert". Skal du...
  8. B

Bowers & Wilkins Back Box

Ja (og nei) har BB6C (takversjonen) installert - "samme" boks bare dypere - usikker på om eg har bilder av boksene under montering. Er montert i tak med og uten dampsperre, så jeg husker nok hvordan dette ble gjort for ca 3 år siden. Er det noe spesifikt du lurte på?
  9. B

Kjøpe ny duk til Grandview rammespent lerret

Så vidt eg husker så er det Njål Hanson AS som importerer desse i Norge - https://njal.no/ De selger også direkte fra Nettsjappa si.. Du kan høre med de om de har kun duk tilpasset din ramme. Ellers har AVShop.no noen V5 og V6 duker på salg til hyggelig pris. Har sjølv V6 B-Roll på 130" 4k -...
  10. B

Priser på betong & sånt: 9x7m kjeller - antar 500-700k inkl mva - gulv og tak i betong. Får...

Priser på betong & sånt: 9x7m kjeller - antar 500-700k inkl mva - gulv og tak i betong. Får sikkert noen som priser det rimeligere, men de jeg kjenner til ville nok lagt seg over 500k. Husk at graveren har maskinener som koster litt mer enn hammer og sag ;) En graver med 10T maskine og...
  11. B

Hjemmekino i et lite rom

Velger du TV så kan sofa settes nærmere, og da har du god plass til bordet bak. Velger du PJ, så må du prøve deg frem om du får plass Når det gjelder rommet så er det to temaer A. Hvordan en lydlekkasjer UT av rommet - dvs er det så lydt/spilles så høyt at resten av huset blir forstyrret? B...
  12. B

Hjemmekino i et lite rom

Sitteavstand til et 110-120" lerret er ca 3m - dette vil sette litt føringer. Short throw eller "normal" projector likeså - men jeg antar det blir en PJ ca bak ved døra et sted (med mindre du kan ta hull i veggen og sette den i rommet bak da..... Din ide med å skjule gaming bordet kan fungere...
  13. B

Receiver Sone 2 bruksområde

Så vidt meg bekjent så er det ikke egne Zone 2 INNGANGER på AVR X4500 - kun ZONE 2/3 Pre Out. Så det en må finne ut av (og her har eg ikke svaret) er at du da må kjøre ut fra SUB2 og inn på en av de vanlige RCA - f.eks. nr 5 (CD) dersom du da ved en "feil"/tabbe velger samme inngang for å spille...
  14. B

Kjellerkino i tilbygg

Synlig betong er supert - gleder en betongNerd
  15. B

Takhøyttaler til bad. Hvilken strømmeforsterker?

HDMI 2 RCA adapter... mest sannsynlig billigere enn en forsterker med HDMI Dersom du tenker multirom - og du har mulighet til å trekke kabler fra Teknisk rom til de nye høytalerne - da kan det vurderes en "multiromforsterker" ala NAD Ci 940 (som jeg bruker) til å drive takhøytalere der en ikke...
  16. B

chFresh's Kino projekt

Har selv 215 takhøyde. Bygde kasser ("utenpåliggende backbox") til mine takhøytalere (som egentlig er inwall vegg). Ikke særlig stress - mest morro/tilfredsstillende. Gjorde ingen kompliserte beregninger og analyser av volum og demping, så de er nok ikkje heilt optimale. Skal du bygge vinklede...
  17. B

Rom i rom (kjeller med pipe)?

Trefberisoloasjon VS Steinull/Glassull + Litt bedre på lydisolering + Mindre (lite) kløing under arbeid + Skal være bedre på inneklima (men tett gulv er tettere enn vegg..) +/- Tar opp mere fuktighet, så er bedre på fuktvariasjoner, samtidig er det basert på trefiber som i teorien kan råtne...
  18. B

Rom i rom hjelp!

Optimal løsning: Nye bjelker for himling festet i de nye veggene Enklere løsning: Himling festet i eksisterende takbjelker, men med lyddempende oppheng. Forskjellen er "normalt" 2-3 dB. Forskjellen i utførelse er gir større utslag, dvs god vs slurvete tetting og minimerer hulltaking.
  19. B

Takhøyttaler til bad. Hvilken strømmeforsterker?

Chromecas - Multiroom - JA Kjører sjølv Chromecast Audio - totalt 6 soner Backbox - Dersom du bryter dampsperre (plastfolie) da MÅ du kjøre damptett backbox med skikkelig tetting/liming av dampsperre til backbox - slik at du ikke rissikerer råteskader i taket ein gang i ikkje for fjærn framtid....
  20. B

HDMI kabel - Probelemer med å få 4K over 8meters kabel - Anbefalt kabel?

Både Reciver og PJ (Antar det er UHD52ALV) skal håndtere 4K UHD 3840 x 2160 @ 60Hz i 4:4:4 Og det er kun en HDMI ut på Nad'en, så feil utgang er utelukket. Sjekk at det er 4K 60Hz (eller 50Hz) på NADen - og som Lygren sier - test og med en KORT 4k kabel. Fungerer det på kort kabel, men ikke på...