Søkeresultater

1. Scrooge

DUAL 704 Makeover!

I sin tid, og det er lenge siden - vokste jeg opp med musikk på vinyl. Fatter'n kom en vakker sommerdag trekkende med en ELAC plateskifter, som kunne ta inntil ti plater i slengen. Og som forøvrig hadde en finurlig løsning på akkurat plateskiftingen, men det er en litt annen historie. Og VTA...
  2. Scrooge

Arken-messen, 2012

Here it goes, men uten kommentarer: Jaja, bortsett fra denne da: Messas beste lyd ble etter min mening presentert via et par Magnepan: Flere bilder kommer. Noen som kan tipse meg om hvordan flere kan legges ut samtidig?
  3. Scrooge

Beklager - ingen treff. Vennligst prøv med andre kriterier.

Noen som har et tips om hvorfor jeg til stadighet får denne feilmeldingen når jeg benytter meg av hurtiglenkene for "Nye innlegg" / "Dagens innlegg" på denne maskinen, og ingen andre? Kjører W.7 / Explorer. Det skjer imidlertid ikke alltid, men såpass ofte at det er til stor ergrelse. På de...
  4. Scrooge

Hvem kommer til middag?

Et kanskje noe kryptisk spørsmål i disse spalter, men saken gjelder hjemmekino- og HiFi-messen på Thon hotel triaden, 27. og 28. februar. Vår kjøkkensjef vil gjerne ha en oversikt på et ca-antall gjester til lørdagens middag, og da kan det være greit med en påmelding her! Så om du som leser...
  5. Scrooge

Er DAC i Onkyo TS-XR 875 undervurdert?

Innledningsvis, som en info: Onkyo 875 har en Burr-Brown PCM1796, 24-bit 192kHz DAC. Etter over tid å ha prøvd / testet tre forskjellige DAC´er her, har jeg fortsatt til gode å ende opp med bedre lyd via disse, i forhold til hva jeg opplever via 875 i "Pure Audio"-modus. De tre "kandidatene" er...
  6. Scrooge

Som om ikke elektrostater er tynne nok:

Kom over denne artikkelen i VG i kveld: Ultratynn høyttaler er tynnere enn papp - VG Nett om Lyd og bilde
  7. Scrooge

"My voice is recorded out of phase"

.."it should seem to become from all around you in the sound field, and should be very hard to place". Ja nettopp! Slik bør det(?) i alle fall høres, om man har et par stereohøyttalere som ikke er koblet i riktig fase. Da snakker jeg om avspilling av fasetestsporet på en av Kringlyd´s...
  8. Scrooge

Martin Logan, tett på vegg?

Jeg har ved mange anledninger, blitt mer enn imponert over ML´s prestasjoner. Første gang hos akto, siden hos Gwandarion, og sist men ikke minst; hos RoKo og MrMyagi. I mitt beskjedne kino- og musikkrom som måler skarve 3x4,2m, er jeg derimot litt i tvil om berettigelsen av slike, ettersom de av...
  9. Scrooge

Sjekk Røykvarsleren!

For du har vel en slik innretning i kinorommet, og ellers i huset? Jeg priser meg i alle fall lykkelig for at jeg har flere her i kåken, som også er koblet opp mot Hafslund Sikkerhet. Midt under ettermiddagens sedvanlige "cowboystrekk", uler det plustelig fra kinorommet i 2.etg. Piler opp, og...
  10. Scrooge

Synspunkter omkring Mirage Omni 550? Her er mine!

Har en opsjon på hånden om å kjøpe disse (noe spesielle men "nye") høyttalerne for en relativt rimelig penge, dvs noe under halv pris. Jeg regner med at begrepet "noe spesielle" vil kjennes igjen av den / de som har slike, ved at de har en rundtstrålende diskantløsning, i kombinasjon med en...
  11. Scrooge

Fra 5.1 til 7.1, "bare tull"?

I min iver etter den totale lydopplevelsen i kinosammenheng, har jeg nå koblet opp, og behørig montert(?) et 7.1-oppsett i mitt beskjedne kinorom. Som etter "alle kunstens regler" er kalibrert og justert deretter. Etter avspilling av diverse filmer, må jeg oppriktig talt innrømme at jeg...
  12. Scrooge

HDMI inn-ut på ROTEL RSX1057

Har nå "vrengt og vridd" på de fleste videoinnstillingene i OSD-menyen for ovennevnte receiver, uten å få noe bilde fra HDMI-ut. Receiveren er utstyrt med såkalt "pass-trough" for HDMI, og har hhvis to inn- og én utgang for signalet. Så kort sagt: Er det noen med tilsvarende receiver som kan gi...
  13. Scrooge

10m HDMI-kabel på Panasonic PTAE 700E? Går ikke?

Som headingen forhåpentligvis antyder, har jeg altså problemer med signalene til projektoren når HDMI-kabelen blir så lang som 10meter. Siste "skudd" på DVD-stammen her, er en Toshiba HD-E1KE. Som slett ikke er villig til å gi fra seg signaler til ovennevnte projektor, når kabellengden er 10m...
  14. Scrooge

OBOS-luksus - oppgraderer!

Selv om mitt lille kino-prosjekt på langt nær er ferdig, klarer jeg ikke å dy meg lenger. Jeg har jo i laange tider gått rundt med en drøm om mitt eget lille krypinn for lyd og bilde, og nå nærmer det seg jo så smått! Den opprinnelige planen var jo å starte en byggetråd rundt det hele, men av...
  15. Scrooge

Min(i) hjemmekino, hvor store høyttalere?

Som de fleste her, er også jeg blitt "bergtatt" av tanken om egen kino / lytterom. Rommet jeg har til disposisjon er imidlertid ganskje beskjedent, med sine 3x4,2m, takhøyde 2,4m. Jeg tør si jeg har trålet mange aktuelle tråder her på forumet, men ikke funnet noen skikkelig fasit på...
  16. Scrooge

BASH og SVS 12.2 i skjønn (sub)forening?

ettersom det allerede finnes et ukjent antall DIY sub-prosjekter her på forumet, er jeg litt i tvil om vi tåler flere? Jeg tar sjansen, og drar igang nok et sådant. ;-) Innledningsvis får jeg avsløre at dette blir mitt prosjekt nr.2 i dette gamet, ettersom jeg i sommer snekret sammen denne...
  17. Scrooge

Lyddemping av gulv, mot etasjen under.

Ser at det rusler og går en tråd om demping av kjellertak, men i mitt tilfelle blir det omvendte tilfelle. Facts: Rekkehus i tre, endeseksjon, med tre frie yttervegger i ett av rommene i 2.etg. Her planlegges et lyd-/ kinorom på 3x4,2m, takhøyde 240. Etasjeskillet består av 2x8" lekter...
  18. Scrooge

Større kondensatorer = "forsterkerturbo"?

Har en DIY-sub med et Peerless 4 Ohm´s XX-ettellerannet element som drives av en Hypex 2.0 digitalforsterker. Og som tydeligvis(?) er for liten, ettersom forsterkeren høres ut til å "klippe" ved kraftige transienter. Jeg har i utgangspunktet vondt for å tro at elementet bunner, (selv om det...
  19. Scrooge

Noen som har synspunkter på M&K VX760?

I forbindelse med en liten oppgradering av mitt ganske beskjedne surroundanlegg, har jeg fått tilbud om et godt kjøp av en Miller&Kreisel VX760 sub. Vurderte først en B&W ASW675, men ettersom M&K-tilbudet kom på bordet til en langt hyggeligere pris, kan jeg ikke umiddelbart avfeie dette. Den har...