Søkeresultater

1. O

Lydfeller DIY og evt plassering (planløsning for musikkrom)

Jeg er ingen ekspert, men har lest en del, fått litt hjelp og akustikkbehandlet egen lyttestue. Basert på det jeg vet så har jeg følgende tips: 1) ja, bygg demping i taket, så unngår du refleksjoner mellom gulv og tak. Har du råd til RPG Broadsorbor i 10 cm tykkelse, så gå for det. Du må opp i...
  2. O

En fersking's vei til kinorom

Det der er sikkert bra nok. Om receiveren har pre out (rca utganger for signalkabler som sender signalet ut) så kan du på et senere tidspunkt koble på en ekstern effektforsterker til fronthøyttalerne (jeg kjøpte Roksan K2 brukt for noen få tusenlapper til dette formålet). 12 tommers Dali sub...
  3. O

Spilehimling og isolasjon

Hei, hva vil du oppnå? Bedre akustikk for 1) tale (behagelig oppholdsrom), eller 2) formusikklytting/film/studio? - hvis 2) er 2.5 cm altfor lite, og vil ikke dempe hverken mellomtone eller bass, men det hjelper om du har luft over platene (enda bedre med litt mer isolasjon oppå platene). Merk...
  4. O

En fersking's vei til kinorom

Enig med @PureHifi om å gå for 5.1 oppsett. Jeg ville kjøpt brukt Denon receiver (jeg har x4200) og startet med kun 2 høyttalere (f.eks brukt B&W DM serie), evt også 1 subwoofer. Når budsjettet og og interessen tilsier det kan du kjøpe bakhøyttalere og hvis du absolutt vil; også center (all lyd...
  5. O

Akustiske tiltak og rompåvirkning på lyd.

Og 2 stk RPG Broadsorbor i taket (240x120) i 10.4 cm tykkelse. Har også et par mindre i gråbrunt på vegger (bak og venstre vegg). Høyre refleksjonspunkt har dobbeldør mot en annen stue
  6. O

Noen bilder av montering av 4 stk RPG Modex plate 1 på frontveggen. De er satt i trekanthjørner (tri-corner) der hvor basstrykket er størst. Disse har en vibrerende plate inni seg som er dempet av skumgummi bak (inni et perforert metallbur). Tror det kalles VPR om du vil søke...
  7. O

Du spør om mye som ikke er enkelt å svare kort på, og jeg er ingen ekspert. Håper noen andre vil hjelpe deg, og stiller de rette spørsmålene. Det er mer aktivitet på hifisentralen. Du trenger ikke måle hvis du forstår et minimum, klarer å fikse problemene, og blir fornøyd med resultatet. Måling...
  8. O

Vurderer å lage hjemmekino med for lav høyde?

Mange temaer her, @Galder. Gulvet: varmefolien skal oppå gulvsponplatene. Så toppdekke/parkett over folien. Hvis du går såpass all-in at du bygger innebygde ht og baffelvegg så investerer du en del mer enn jeg først fikk inntrykk av. Her må andre enn meg mene noe om høyden gitt ambisjonsnivået...
  9. O

ingen lyd fra subwoofer

Lei knekk på den signalkabelen ved kontakten, ser det ut til. Har du sjekket at den sender signal gjennom? - prøv med en annen rca-kabel, eller test begge lederne med multimeter. Hvis ok, test med to rca-kabler (stereo via zone 2 eller 3 out som du har bak på receiveren). Hvis det fungerer så er...
  10. O

Jeg er på ingen måte fagmann. Er litt «allergisk» for gamle, halvfuktige kjellere med kalde gulv. Det var det jeg tenkte på om luftkvalitet, samt enklere å få plass til ventilasjon, men ikke sikkert dette er aktuell problemstilling hos deg deg - hvis det er tørt og lukter ok. Det er klart du må...
  11. O

Hvis dette er et hus du eier og skal bli boende i så ville jeg spurt meg selv hvor mye det er verdt å investere i en halvveis løsning. Kjenner flere som har gjort den tunge jobben med å pigge opp, grave ned, bære ut, forskale og støype dypere yttervegg fra innsiden, isolere og støype gulv, legge...
  12. O

Beste rippe program til Mac eller Windows. Og best antivirus software.

Høres ut som du skal prøve cueripper, da. Lykke til! Del resultatet etter 30-40 plater. Jeg har kun erfaring med xld og itunes, og foretrekker med klar margin sistnevnte
  13. O

Metadata er all informasjon som ikke er ren audio: dvs hva låta heter, artist, album, sjanger, coverbilde (og kunne vært mer - noe man visstnok får med Roon). Når det gjelder iTunes vs XLD eller tilsvarende (EAC) så ser jeg ikke poenget med å diskutere mer. Du merker fort hvilken løsning som...
  14. O

Svarer på ditt svar som inneholdt nye spm i din forrige tråd om dette temaet: Ja, jeg mener iTunes fungerer like greit på pc og mac (en del år siden jeg rippet med iTunes på PC. Jeg benytter mac mini). XLD som du nevner er det programmet som for meg brukte evigheter på å sjekke opp mot...
  15. O

NAS,hvordan få best flyt til stereo anlegget?

ITunes ripper riktig i 99% av tilfellene. Leser jo av hele cd mange ganger. Du hører det under avspilling når noe er galt (grov ripe i cd). Jeg har 2-3 album hvor 1-2 spor inneholder feil. Kunne da brukt en løsning som søker opp Database for å sammenligne og korrigere, men gikk lei av å vente på...
  16. O

Jeg har rippet i iTunes. Sparer mase tid sammenlignet med mer avanserte løsninger. Jeg spiller av i JRiver Media Center 25. Wav/Aif tar ca dobbelt så mye plass som Flac. Inneholder samme mengde info, men Flac må pakkes ut mens det spiller og krever dermed litt mer datakraft. Med ditt beskjedne...
  17. O

Ja, det går helt fint med itunes å rippe i aiff. I nesten alle tilfeller blir audiofilene perfekte. Jeg synes det er kjedelig å rippe selv om det går ganske kjapt med itunes, men har tatt det litt etter hvert - og sjeldne spilte cd-er er ennå ikke rippet. Mac med superdrive og nas må bli helt...
  18. O

Jeg har rippet til AIFF som fullformat, ukomprimert men med mulighet for metadata. Tar litt mer plass enn FLAC og ALAC, men plass er jo billig og cd tar ikke enormt med plass. AIFF (åpen Apple) kan også avspilles fra pc-baserte systemer inkl at metadata fungerer. Spiller fra mac mini med jriver...
  19. O

Rookwool

Jeg hadde ikke lest ditt andre innlegg, kun ditt første og tredje. Du bør måle (REW og Umik-1) for å finne ut hvor skoen trykker (frekvensområder som stikker seg ut: spl-kurver, etterklangstid: vannfallskurver og RT60) Du bør lese deg opp om akustikk, eller få hjelp av noen med peiling (ikke...
  20. O

Rookwool

Jeg bygger ut en hel vegg (den bak høyttalerne). I hvert hjørne, en RPG Modex Plate 1 (10.4 cm dyp. 150x100cm strl). Foran disse bruker jeg 5cm rockfonplater som jeg holder på å montere nå. Så duk (gardinstoff) og spiler (ospespiler fra Løkkan). Har målt rommet med programmet REW med Umik-1...