Søkeresultater

1. C

Elfa hyllesystem bak falsk vegg - lurt eller bare tull?

Hei! Holder på med en falsk vegg i hjemmekino. Denne skal huse 3 x Arendal Sound Monitor S, samt subwoofere og elektronikk. Jeg vurderer Elfa sitt system for plassering av høyttalere og elektronikk. Tenker da bruke skinner og hylleknekter fra Elfa, og egne solide hylleplater. Dette systemet...
  2. C

Kabel til hjemmekino

Hei! Lurer bare på hvor hjemmekinofolket kjøper høyttalerkabel? Jeg trenger opp mot 120 meter - lengste strekk blir opp nærmere 15 meter. Høyttalere blir av typen Arendal Sound, MK Sound eller XTZ Cinema - 4 ohm - og deling på 80-120 Hz. Ut fra kalkulatorer på nettet ser jeg at 3.3 - 4.0mm2 er...
  3. C

Baffelvegg - Plassering av subwoofere - Arendal Sound i baffelvegg

Hei! Holder på med en liten hjemmekino, og som mange har skrevet om og påpekt før er plassering av subwoofere ganske essensielt for å få den beste responsen i rommet. Man kan ta visse forholdsregler og utgangspunkt i generelle plasseringer (hjørner, midtvegg og 1/4 ut fra vegger går igjen), men...
  4. C

Ventilasjonsrør og kanalvifte

Hei hei! Jeg driver og mekker til ventilasjon i en liten hjemmekino (rom-i-rom). Har allerede laget til tilluft bak i rommet, og skal nå lage til avtrekk fremme. Denne skal kombineres med en kanalvifte. Det er lagt opp til 125mm rør lagt i kasse øverst i fremre del av rommet. Planen var da et...
  5. C

Lyddør til rom-i-rom - én eller to?

Hei! Har bygget opp en hjemmekino som rom-i-rom. Der jeg har døren vil oppbygging utenfor kino og inn til kino være dobbel gips - 48x68 - 25 mm luft - 48x68 - dobbel gips med GG. Begge disse veggene er nye. Min logikk vil tilsi at man bør sette en dør i hver av disse veggene for at hver "leaf"...
  6. C

Rom-i-rom i kjeller uten utvendig isolasjon - unngå fuktproblemer

Hei! Holder på med en rom-i-rom hjemmekino i kjeller, og har et spørsmål vedr. innvendig isolering når det ikke foreligger noe isolering utvendig. Rundt 2/3 av kjeller er under bakken. Det er ikke aktuelt å isolere utvendig på dette tidspunkt. Kjeller er/var i tørr forfatning, kun minimale...
  7. C

Rom-i-rom - valg av gipsplater

Hei! Holder på med et kinorom på 2,7 (B) x 5,2 (H) x 2,1 (H). Har konstruert dette som rom-i-rom, generelt med stendere på 48x68mm. Bjelker i tak ligger mellom eksisterende. Rommet ligger i kjeller, og har to mindre vinduer som jeg tenker å lage "plugger" til. Har mulighet for to lyddører...
  8. C

Dedikert hjemmekino - Elektro

Hei! Holder på med hjemmekino i kjeller - et lite dedikert rom-i-rom på B2,7m x L5,1m x H2,1m, med akustisk lerret i hele bredden og høyttalere bak. Er ferdig med nye stendere, og holder for tiden på med bjelker i taket felt inn mellom eksisterende. Neste steg er trekking av rør for...
  9. C

Ny hjemmekino i kjeller - Spørsmål om oppbygging

Hei! Holder på med riving for klargjøring av ny hjemmekino i kjeller - og har i den forbindelse noen spørsmål. Rommet skal bygges som rom-i-rom, og med takbjelker mellom eksisterende. Rommet blir rundt B2750 x L5200mm x H2150mm - man tar hva man har:) Det funderes på baffelvegg for å korte inn...
  10. C

Trinnlydsplater som absorbent

Hei! Jeg har en del rester av trinnlydsplater - type Silencio 12mm - etter gulvlegging av stue. Lurer på hvordan disse vil oppføre seg som veggabsorbent i en hjemmekino? Tenker i så fall bygge dem inn i en ramme og legge flere lag med Silencio utenpå hverandre, slik at jeg gjerne får 48mm...
  11. C

Bilde fra TW4400 faller ut, og kommer tilbake igjen

Hei. Har et lite problem som jeg gjerne skulle hatt svar på. Etter at min TW4400 har stått på i ca. to timer faller bildet ut, og kommer tilbake etter ca 5-7 sekunder. Som regel er dette i noen spennende scener på slutten av en film... Dette skjer hver gang projektoren har vært på rundt 2...
  12. C

Ikke bilde fra Blu-ray på projektor :(

Hei. Først kjapt om oppsett: Receiver: NAD T748 Blu-Ray: NAD T567 Projektor: Epson TW4400 HDMI-splitter: HQ HQSSH200 (Aktiv) Kabler inn til receiver, til splitter og til tv: Billige, men alle påståtte HDMI 1.4 kabler. Kabel fra splitter til projektor: DreamScreen Stealth 4K+3D HDMI 1.4 (15m)...
  13. C

Ny receiver til Dali Ikon

Hei. Jeg har stort sett bestemt meg for å handle inn: Dali Ikon 5 MK2 Dali Ikon Vokal 2 MK2 Dali Ikon Sub MK2, evt XTZ 10.16/12.16 Bowers & Wilkins CCM684 Bakhøyttalere innfelt i tak (Dali har også innfellingshøyttalerre, men kommer nok til å velge B&W pga vinkling av diskant) Spørsmålet er...
  14. C

Nytt 5.1 anlegg, trenger innspill

Hei! Jeg skal om et par måneder flytte inn i nytt rekkehus, og skal derfor anskaffe meg skikkelig surroundanlegg. Jeg har ikke hatt noe kvalitetsanlegg tidligere; og spør derfor om hjelp fra dere. Jeg skal anskaffe et 5.1 anlegg (evt 5.2 hvis det er hensiktsmessig) inkludert receiver til bruk...