Søkeresultater

1. G

iRule for styring av "alt" i kinoen.

Jeg har skrevet litt om iRule fjernstyringsopplegget mitt i byggetråden min. Siden flere har vært interessert i dette, tenkte jeg og skrive litt mere om det her. Jeg har brukt Philips Pronto IR-fjernkotroll i årevis, og denne har fungert veldig bra. Den er utrolig fleksibel, og en finner...
  2. G

DreamScreen AT-duk buler ut på midten på buet ramme

Hei! Kjøpte DreamScreen Acoustic ultraHD V3 2.35:1 som B-vare i fjor høst fra AVShop. Jeg har laget en buet ramme i stål, 25x25mm firkantrør, 285X119cm, og har spent opp duken på denne. Jeg limte trelister på baksiden av ramma, og la duken over fronten, dro den over og rundt til baksiden og...
  3. G

AVShop baffelvegg?

Jeg ser at AVShop har lagt ut en video på Youtube her , som viser et reisverk med plass til høyttalere, men uten platekledning, kun fylt med glava. Vil dette ha noen funksjon som baffelvegg? Er i tvil om jeg skal kle plater på min egen vegg, eller bare gjøre som AVShop.
  4. G

Gummilister mellom gipsplater i taket?

Jeg har lav takhøyde, og har derfor lagt ett lag gips mellom takbjelkene. Platene er festet i lister som er spikret på siden av takbjelkene, og undersiden av platene flukter med undersiden av takbjelkene. Jeg skal ha ett lag til med gips under det første, og lurte da på om det er noe poeng å...
  5. G

Lydtetting rundt downlights i gipstak + div?

Hei! I et gipstak, hvor ødeleggende er det for lyddempninga å ha innfelte downlights? De downlightboksene jeg har sett har ikke noen god tetting mot taket under, ingen skikkelig fals en gang. En annen utfordring hos meg er at jeg har bare litt over 2m takhøyde. Jeg har revet panelen i taket, og...
  6. G

RGB LED dimming via IR?

Synes det er vanskelig å få noen som helst slags oversikt over det som finnes av utstyr for lysstyring. Det jeg er ute etter er et system hvor jeg har en veggbryter hvor jeg kan slå på lyset (gjerne alle soner) når jeg kommer inn i rommet. I tillegg vil jeg har muligheten til å dimme og endre...
  7. G

Markplate som DIY-veggabsorbent?

Disse platene er lagervare hos byggevarehusene, mens jeg tror f eks Rockfon Industrial er litt mere omstendelig å få tak på. Vet ikke om det er stor prisforskjell. Jeg så markplate fra Paroc i dag på Maxbo, og den virket ganske kompakt og tung. Jeg skal uansett trekke dem med eget stoff, så...
  8. G

Poeng med store fronthøyttalere for THX-oppsett?

Leter etter grunne høyttalere som kan egne seg bak lydtransparent lerret. Bør kunne monteres på veggen, og helst smale og ikke mere enn ca 12cm dybde. Kan godt være ganske høye. Tittet litt på FPM-serien til B&W, men har ikke testet dem. For THX er det jo ikke stort krav til bass fra...
  9. G

Sitteavstand V3 lydtransparent duk?

Lurer litt på å prøve lydtransparent duk, men er usikker på om strukturen i duken blir for synlig? Hvor nær duken må en før en kan se struktur? Sitteavstanden vil bli 3m, og bredden på lerretet blir litt under 3m i 2,35:1 format. Muligens med A-linse, og i såfall muligens buet. Projektor JVC...
  10. G

B&W FCM 8 bak lydtransparent lerret?

Hei! Jeg har 4 stk B&W DS6 bak, og Matrix 802 + matrix HTM foran. Dette spiller fint, men jeg vurderer lydtransparent duk for å få det litt ryddigere, og trenger da høyttalere som bygger lite i dybden, og som kan henge rett på veggen. Fikk tilbud på tre stk B&W FCM 8 som muligens kan egne seg...
  11. G

DIY lerret-maskering m/mikrokontroller

Jeg har syslet med tanken på et maskeringssystem i årevis. Nå har jeg fått på plass mekanikken for et enkelt system bestående av ei rulle med stoff oppe og nede. Senere skal jeg sette opp paneler på sidene som kan fungere som sidemaskering. Rullene for stoffet består av 25mm stålrør. Disse er...
  12. G

Onkyo PR-SC-885P på 110V 50Hz?

Importerte en slik fra USA, men får bare lys i standby-lampa. Den slår seg ikke på. Det blinker grønt bak i nærheten av powersupplyet, men elelrs dødt. Jeg har 220->110V omformer, men den gir bare ut 50Hz. Noen som vet om Onkyoen krever 60Hz? Gunnar
  13. G

Modifikasjon av delefilter?

Jeg har et par QLN Qubic 929 høyttalere som jeg bruker i hjemmekinoen i et 7.1-oppsett. Ganske store gulvstående høyttalere med 2x6,5"bass, 6,5" mellomtone og 1" stoff dome i diskanten. Senter er QLN FS600, og bak har jeg 4 stk QLN Qubic 122. Bakhøyttalerne er ganske åpne og lyse i klangen...
  14. G

AE700 grønnaktig bakgrunn

Uten signal inn, eller "blackout" aktivert har den før mørkegrå bakgrunnen nå antatt en mørk grønn farge. Jeg ser dette også på sidestripene ved 4:3 materiale. Sannsynligvis også i det aktive bildeområdet, selv om det ikke vises så godt på vanlig materiale. Problemet ser ut til å være ganske...
  15. G

Noen som vil overta "Preorder" på moome ext box?

jeg gir meg med CRT (for en periode??), og trenger ikke boksen Koster fra 290$ inkl frakt. Gir to HDMI-innganger, og justerbar gammakorreksjon for din CRT-projektor. Hensikten er å få til absolutt sort uten å miste så mye skyggedetaljer. Den eksterne boksen er ikke i salg enda, men div andre...
  16. G

Nvidia Custom Color Profile virker ikke i Overlay-mode??

Jeg har et 7800GT skjermkort, 93.71 driver, WinXP Pro SP2. Jeg forsøker å kalibrere bildet fra PowerDVD 7.3, men "Custom Color Profile" ser ikke ut til å fungere i Overlay-mode. Jeg kan modifisere profilen, men det påvirker ikke bildet. Hvis jeg velger"Desktop" virker det fint for spillere hvor...
  17. G

CRT igjen..

Jeg regnet med at CRT-tiden var over, etter å ha hatt en Benq PE8720 en stund hengte jeg opp en BG1209S i går. Den lå i bagasjerommet over natta, så den fikk hvile i sine nye omgivelser i går, men i kveld blir det nok prøvekjøring! Jeg er spent på hvilke intrykk den gir etter å ha hatt DLP en...
  18. G

Oppskalering av DVE til 1080i ?

Jeg har en Snazio 1350 DVD-spiller som også spiller av diverse video-filer via nettverk. Den oppskalerer også DVD (ikke CSS) til bla. 1080i. Jeg ønsker å gråskalakalibrere min Benq 8720 for avspilling av HD-materiale via nettverk, og lurer på om oppskalering av DVE til 1080i i Snazioen vil gi...
  19. G

Overgang ubalansert til balansert

Jeg har ubalansert sub-utgang på surround-prossessoren (Cayin DP-6), og har koblet til en effektforsterker av "profesjonell" type m/balanserte innganger. Jeg har jordet minus-lederen i den balaserte inngangen og er plaget av brum. Jeg tenkte å prøve å gjøre noe med dette, og da helst i form av...
  20. G

Hyundai 3272 og sorte striper oppe og nede?

jeg har nå koblet tven til vanlig antenne for første gang, og bildet ble brukbart, men ikke mer. Verre er at jeg får sorte striper oppe og nede på enkelte sendinger, mens andre ganger ser det normalt ut. Virker som TVen svitsjer mellom 16:9 og 4:3. Hvis jeg velger 4:3 i menyen til TVen blir...