Søkeresultater

1. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Endelig er det min tur! Etter å ha fulgt byggingen av mange kule hjemmekinoer gjennom flere år vil jeg nå dele mitt prosjekt. Jeg har alltid hatt interesse for hjemmekino. Under studietiden i 1996 fikk jeg kjøpt en gammel Barco projektor som jeg hang i taket på min lille hybel. Hybelen var på...
  2. Stratosen

SR8012 eller RX-A3070 + 3 kanals effektforsterker?

Ville dere valgt Marantz SR8012 eller Yamaha RX-A3070 + en 3 kanals effektforsterker for frontrekken? Dersom jeg får RX-A3070 brukt tror jeg det vil være mulig å ende på omtrent samme pris for disse to alternativene. Jeg sikter mot et Arendal Sound 7.1.4 oppsett (AS Monitor i front). Benyttes...
  3. Stratosen

Kombinere subwoofere med ulik lydsignatur?

Jeg ser at de fleste her på forumet som har flere subwoofere velger å ha nøyaktig like sub-er. Samtidig har jeg inntrykk av at forskjellige sub-er kan ha forskjellige styrker og svakheter. Kunne man f.eks. fått en gevinst av å benytte to portede SVS sub-er kombinert med to lukkede sub-er for å...
  4. Stratosen

Noen som dropper recliner for bedre lyd?

En av tingene jeg synes er digg med hjemmekino er å lene seg bakover i en god recliner og nyte en god film. Samtidig er vel dette egentlig fy-fy i forhold til lyden: Å ha en nakkestøtte som gir refleksjoner for fronthøyttalerne og sperrer for surroundlyden. Hvor mange av dere prioriterer...
  5. Stratosen

Sub-budsjett: 30-35.000,- -Hva ville dere valgt?

For en dedikert hjemmekino på rundt 20kvm; hva ville dere valgt hvis dere hadde hatt et budsjett for subber på mellom 30.000,- og 35.000,-? Ville dere f.eks. valgt 4 stk. Arendal Sound Sub1 eller 2 stk. XTC Cinema 3 X 12 subwoofer? Andre gode alternativer? Kommer man mye lenger med DIY sub (+...
  6. Stratosen

CineSeat Promotor fra AVShop

DreamScreen CineSeat Promotor reclinere ser flotte ut, og virker ok når jeg prøvesitter dem. Spørsmålet er hvordan de er å sitte i to-tre timer i strekk? Jeg så en person på Finn.no som solgte dem for å finne noe mykere å sitte i. Jeg trodde CineSeat var ansett som svært komfortable, men er de...
  7. Stratosen

Rom-i-rom eller ikke?

Utgangspunkt: Kjellerrom med betongvegger, betonggulv og betongtak. Rommet har ingen vinduer; og er bygget med tanke på hjemmekino. Eneste åpninger er for dør og for ventilasjon. Romstørrelse på 4,3m X 6m. Jeg skal altså bygge dedikert hjemmekino og hadde i utgangspunktet tenkt å bygge...
  8. Stratosen

Generelt om effektforsterkere - kan noen forklare?

Jeg vurderer å kjøpe meg Yamaha CX-A5100 for et atmosoppsett på 7.1.4 med høyttalere enten fra Arendal Sound eller Klipsch. I den forbindelse skal jeg begynne å gjøre meg kjent i jungelen av effektforsterkere. Det finnes jo mange fine effektforsterkere å velge mellom; både av nytt og på...
  9. Stratosen

Lydanlegg til 100.000,- -Hva ville dere kjøpt?

Mens jeg gleder meg til å lage byggetråd og bygge dedikert 7.1.4 hjemmekino på rundt 23 kvm har jeg begynt å vurdere litt frem og tilbake hvilket lydanlegg jeg skal sette sammen. Jeg skal ha lydtransparent lerret. Utforming av rom og akustisk behandling vil fort koste langt over 100.000,- så...
  10. Stratosen

Bygge innbyggings-sub?

I forbindelse med bygging av nytt tilbygg skal jeg montere innbyggingshøyttalere i veggen i stuen. De vil ikke bli brukt til finlytting; men mer for bakgrunnsmusikk. Av og til skrur jeg opp volumet litt, men det er mest når barna vil høre på musikk. I samme slengen vurderer jeg om jeg skulle...