Søkeresultater

1. T

Torolufs hjemmekino

Ila. høsten skal jeg lage en hjemmekino i rommet som dere ser på bildene. Før jeg går i gang er det ønskelig med noen tips fra dere på forumet for at rommet skal bli best mulig. Spes. tips på ting som bør huskes på før himling og vegg dekkes til med plater. Info: Rommets netto mål vil bli, L...
  2. T

Akustikkbehandling av hjemmekino

Jeg skal lage en dedikert hjemmekino til høsten i et rom på 16m2 (L: 4,4 B: 3,7m H: 2,15m). Som jeg har nevnt tidligere, ønsker jeg at veggene raskt kan gjøres om fra lyst til mørkt ved å feste scenemolton på takskinner. Noen spørsmål: 1. Hvis jeg fester absorbenter og diffusorer på veggene...
  3. T

Hvordan gjøre himling om fra lyst til mørkt på kort tid?

Til høsten skal jeg lage et dedikert kinorom på 16m2 (L: 4,4 x B: 3,7m). Jeg ønsker å lage rommet slik at det raskt kan gjøres om fra lyst til mørkt på kort tid, og vice versa. Med lyst mener jeg type lystmalt panel i himling og på vegg, parkett på gulv. Med mørkt mener jeg svart molton, som jeg...
  4. T

Netflix med Atmos-lyd[emoji106] Dette kan mi lige[emoji3]

https://www.tek.no/artikler/na-far-netflix-superlyd/464121 Får håpe resultatet blir merkbart bedre:)
  5. T

Gjøre bat cave om til et lyst rom ila. kort tid?

Jeg skal lage et dedikert kinorom i str. B: 3,7m L: 4,3m H: 2,15m = ca. 16m2. Rommet skal i utg. pkt. lages som bat cave med molton. Jeg har et mål om at rommet raskt kan gjøres lyst, primært veggene, evt. himling og gulv hvis det finnes enkle måter å gjøre dette på. Jeg kommer til å feste...
  6. T

TV vs projektor i hjemmekino?

Dette er sikkert et tema som har blitt diskutert opp og ned i mente her på forumet. Uansett, bakgrunnen min for at jeg tar dette opp er at jeg skal bygge en dedikert hjemmekino (L: 4,4 B: 3,7 H: 2,15m). Ønsker innspill fra dere som har hjemmekino som enten har gått fra projektor til TV, eller...
  7. T

JVC X5000, UHD-disc vs AppleTV 4K?

Når jeg spiller av UHD-disc fra min Sony UBP-800X-spiller, er jeg godt fornøyd med bildet på min X5000. Når jeg spiller av film fra min Apple TV 4K, både fra iTunes og Netflix, oppleves bildet som om det er mindre smell i det. Bildet oppleves mørkere og noe mer «dødt», mindre livlig. Hvis jeg...
  8. T

Plassering av surround/atmos-høyttalere?

Jeg skal utvide hjemmekinoen med 4-6 surroundhøyttalere. Ønsker tips til plassering. Ser på nettet at det finnes flere måter å gjøre dette på. Noen tips til hvordan dette kan bli mest mulig i mitt rom? Pga dette er et flerbruksrom, er det dessverre ikke aktuelt å flytte frem sofaen. Nødvendig...
  9. T

Riktige innstillinger på sub? MJ Acoustics

Hei, Jeg har nylig kjøpt meg en Yamaha reciever RX-A3070. Det gikk litt fort i svingene da jeg skulle justere bakpå suben, hører på resultatet at suben ikke er riktig stilt inn. Noen som har tips til riktig innstilling bak på suben? Se bildevedlegg. Øvrig utstyr: Emotiva XPA-3 til fronter og...
  10. T

Hvilken Reciever anbefaler der å kjøpe?

Hei, Hvilken Reciever anbefaler dere å kjøpe? Jeg har innstilt meg på å kjøpe Yamaha fordi jeg for en stund siden hørte noen som snakket varmt om det. Men, i siste test i Lyd og Bilde vant Denon (bl.a. over Yamaha). Hva slags erfaringer og meninger har dere om beste Reciever? Stor forskjell på...
  11. T

Hvilken Yamaha reciever vil dere anbefale til meg?

Hei, Jeg har hørt mye bra om lyden i Yamaha recievere. Planlegger å kjøpe en. Har noen anbefalinger til hvilke modeller jeg bør se etter ut fra informasjonen under? Den må ikke være helt siste modell, så lenge kriteriene under innfris...:) Aktuelt å kjøpe brukt. Kriterier: Må støtte 4K (Hdmi...
  12. T

Emotiva XPA: stor forskjell på generasjonene?

Halloen! Jeg vurderer å kjøpe en Emotiva XPA effekt forsterker. Er åpen for å kjøpe alt fra 2-7 kanaler, kommer an på hva som er tilgjengelig og pris. Skal først og fremst brukes til surround hvor 1. pri er til frontene (KEF Reference 105/3) og centeren (KEF Reference Model 200c). Er det noen...
  13. T

Nye basselementer til KEF Reference 105/3?

Heisann folkens! Jeg har ett par KEF Reference 105/3. Denne modellen ble produsert i perioden 1989-1994. Hver høyttaler har to basselementer inni seg. Det nederste basselementet i hver høyttaler har begynt å gå i oppløsning, trenger derfor nye elementer. Det skurrer i bassen på noen frekvenser...
  14. T

Batcave: tips til tekstiler/filt

Hei, Jeg skal innrede min hjemmekino til batcave. I den anledning er det ønskelig med tips fra andre som har innredet batcave. Jeg ønsker at prisen for tekstiler/filt skal bli rimeligst mulig, men tekstilet bør ikke reflektere lys. Effekt ift. lyddemping er ikke så viktig, men det gjør selvsagt...
  15. T

Tips til kjøp av ny eller brukt projektor til 10 000 kr, max 15 000 kr?

Hei, Jeg skal kjøpe ny eller brukt projektor. Helst ikke for mer enn 10 000 kr, men kan strekke meg til 15 000 kr hvis noen av dere mener jeg kan få en mye bedre projektor til den prisen (går ut fra at 15 000 kr blir anbefalingen fra dere;) Er det noen som har noen gode projektorforslag til...
  16. T

Tips om bra brukt full hd projektor til max 5000 kr

Hei, Jeg har en BenQ W1060 projektor som jeg er passe fornøyd med. Jeg ønsker å kjøpe en bedre brukt full HD projektor som helst er mye bedre enn den jeg har. Er det noen gode tips til projektorer jeg bør se etter brukt som gjerne ikke koster mer enn 5000 kr? Ellers: helst hvit, gjerne med ei...