Søkeresultater

1. F

Høyoppløst fra iTunes Store?

CNN påstår her at Apple er i forhandlinger med flere plateselskaper om salg av 24-bits-materiale: Apple in talks to improve sound quality of music downloads - CNN.com Av en eller annen grunn har de valgt å vinkle saken som reklame for "Beats by Dr.Dre"-prosjektet -- men dem om det...
  2. F

Pro-Ject Phono Box USB V

Vet ikke helt om det er i vinyl-kategorien dette spørsmålet hører hjemme, men jeg forsøker her først: Vurderer å anskaffe en Pro-Ject Phono Box USB V, for å gjøre digitalisering av sjeldne LPer litt lettere. Lurer på om det er mulig å plugge USB-kabelen fra Phono Box'en til DAC i stedet for...
  3. F

Gipsplater på betongvegg

Jeg pusser opp, og kan løse et par mindre problemer ved å legge gipsplater på en betongvegg. Dette er imidlertid ikke problemer som ikke, med litt fantasi, kan løses enklere og billigere. Lurer derfor på om gipsplatene kan gi andre fordeler som rettferdiggjør arbeid og utgifter. Det dreier seg...
  4. F

Strømadapter 15 V likestrøm

Jeg har kjøpt en dings fra USA, med strømadapter bare for 110 volt. Problemet er at dingsen skal ha 15 volt vekselstrøm (400 mA). Har så langt bare funnet likestrømsadaptere i norske butikker. Noen tips?
  5. F

DAB og FM - felles antenneinngang?

Jeg leter etter en kombinert DAB/FM-tuner. For å få brukbare mottaksforhold og stasjonsutvalg, må bruker jeg idag utendørsantenne til DAB, og kabel (Canal Digital) til FM. Flere av de radioene som er aktuelle, har imidlertid bare én antenneinngang. Er det mulig å koble både DAB-antenne og...
  6. F

Kildevelger

Noen som vet hvor man kan få kjøpt en Elma 04-2264 -- 4-pols velger med 6 posisjoner? ELFA har solgt en del Elma-brytere, men ikke denne.
  7. F

Produktkvalitet

Det er mye som diskuteres på AVforum. En ting som svært sjelden kommer opp, er produktkvalitet. Altså hvordan selve apparatet er skrudd sammen, hvor lenge det holder før noe går i stykker, o.s.v. Det kan virke som om de fleste medlemmene her bytter utstyr som de bytter undertøy, og dermed ikke...
  8. F

Rørete lyd

Vet ikke om dette hører hjemme her, men det er vel ikke noen egen plass for musikk kjøpt som filer? I det siste har jeg kjøpt en del musikk som høykvalitets filer (24-bits FLAC), fra Bowers & Wilkins Music Club og Linn Records. Vanligvis glitrende lyd med det utstyret jeg for tiden har...
  9. F

Ny kabel til gammel Rega

Jeg har en gammel Rega Planar 3, som trenger litt oppussing. Blant annet er isolasjonen på signalkabelen blitt ganske lurvete. Har sett at det selges ferdige sett med gjennomgående kabel fra pickup til phonoplugger (Incognito/Cardas), men disse kommer lett på et par tusen pluss diverse...
  10. F

Stillegående, temperaturstyrte vifter

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg er ute etter her; sikter mest mot å sirkle inn muligheter og få nye idéer til et oppussingsprosjekt 'in progress': Finnes det stillegående vifter med temperaturstyring, som kan monteres i små og store skap der man plasserer elektriske apparater -- og som ikke...
  11. F

Lydkort vs DAC

Mulig dette er tatt opp andre steder -- men i så fall har det druknet i milelange tråder som handler om alt og ingenting... Jeg ønsker å kunne bytte mellom AirPort (eller annen trådløs mediestreamer) og laptop som lydkilde, ved hjelp av forsterkerens fjernkontroll. Jeg har ikke råd til en...
  12. F

Elko og Neutrik type D

Elko lager en sentralplate til sine RS16 og Plus-rammer, med hull som passer til Neutriks D-serie (23,6 mm diameter, 30,6 mm skrueavstand;en mengde ulike lydkontakter: RCA, XLR, jack, speakON etc). Jeg finner imidlertid ingen som selger disse platene (L433/75). Noen som vet hvor de kan kjøpes?
  13. F

Underlag for høyttalere

Kanskje ikke nettopp "møbler" --- Men jeg har et par høyttalere stående på hver ende av en bred benk. Ideelt sett burde de vært hevet 20-30 centimeter. Jeg har søkt på stativer, men ikke funnet noe som passer. Det finnes så lave stativer, men de er åpenbart beregnet for gulvplassering av...
  14. F

Deling av optisk inngang

Jeg trenger digitale innganger; spesielt optiske. Det selges toveis TosLink-splittere til noen få kroner. Er det noen ulemper/farer ved å bruke en slik til å dele en optisk inngang mellom en AirPort Express og en bærbar Mac? AirPort'en vil være koblet opp permanent; Mac'en vil bli koblet til...
  15. F

En eller to sub'er til musikk

Mulig at dette er diskutert før, men jeg finner ikke noe ved søk. Hva vil fungere best til musikk i et rom på ca 30 m2 og vanlig takhøyde: 1 aktiv sub på 300 watt i et hjørne, eller to aktive sub'er på 100 W hver plassert symmetrisk eller i alle fall på hver sin side av rommet? I begge...
  16. F

Nad Pp3

Poster denne her, og ikke under Vinyl, da den ikke egentlig gjelder platespillerbruk: Jeg vurderer å bytte ut RIAA-forforsterkeren min med NAD PP3, fordi denne har analog-til-digital-konvertering og USB-utgang. Både Hi-Fi-klubben og flere "anmeldere" hevder at PP3 har linjeinngang i tillegg...
  17. F

Nad T587

Noen som har erfaringer med NAD T587? What Hi-Fi? slakter den nærmest - men om man leser omtalen nærmere, ser man at den prisen de oppgir er omtrent det dobbelte av hva spilleren selges for i Norge. Da blir forventningene annerledes. Andre gir den svært positiv omtale - men om man finleser...
  18. F

"Miksing" av IR-signaler fra ulike kilder

Jeg tenker å installere et A-Bus-system, der lyd fra stue-stereoen spres til andre rom via nettverk. Imidlertid ser jeg et mulig probelm med fjernkontroll: A-Bus krever at kildeapparatene kobles til "sentralen" (forsterker eller hub) for fjernkontroll. For apparater som har minijack IR-inngang...
  19. F

Høyttalere til Cambridge Azur 840A

Jeg har forelsket meg i Cambridge Azur 840A - en uovertruffen mix av funksjonalitet og design til en pris jeg nesten kan leve med. Så blir spørsmålet: Hvilke høyttalere skal jeg velge? Om jeg skulle handle alt hos HiFi-klubben, ble det vel noe fra B&W - men det finnes jo andre ting der ute...
  20. F

Snell Type K

Jeg har et par Snell Type K, som jeg ønsker å bruke i noen år til. Høyttalerne er kjøpt i 1989; det året Type K ble byttet ut med Type K II - og med all dokumentasjon borte, er det umulig å finne ut hvilken av modellene jeg har. Type K II skal være noe mer lettdrevet enn den første modellen. Er...