Søkeresultater

1. M

LG C9 OLED og letterbox innhold.

Jeg vurderer å kjøpe denne TV'en, men jeg ser en god del på filmer og TV serier som har svarte stripper i topp og bunn i bilde, ca. litt under halvparten av tiden jeg ser på TV. Vil dette føre til synlig ujevn slitasje av pixlene iløpet av relativt kort tid, få år? Zoom funksjon er vel et...
  2. M

Plassering av ATMOS høyttalere

Ja det er 5.1.2 jeg har. Jeg syns det ble en veldig bra effekt ut av det. Jeg får et inntrykk av at det f.eks regner i stua eller jeg hører fottrinn over meg når dette skjer i filmen/serien jeg ser på. Det kan også være litt vel tydelig hvor lyden fra høye kanalene kommer ifra, så det er ikke en...
  3. M

Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere

Nå har jeg skaffet meg fotostativ og kjørt multi-posisjon målinger. Jeg er litt usikker, men nå syns jeg parametric EQ satt til "flat" høres bedre ut enn "through" også til musikk. Ihvertfall bra nok til at jeg kommer bare til å la det stå til "flat". Surround høres nå også bedre ut. 😁
  4. M

Ja med "through" så brukes ikke noe romkorreksjon. Jeg bruker som oftes Spotify når jeg hører på musikk og med den nye receiveren bruker jeg Spotify connect. Jeg bruker ikke sub når jeg hører på musikk, kun frontene (Dali Opticon 6). Jeg har ikke brukt fotostativ til mikrofonen, jeg satt bare...
  5. M

Jeg har testet litt mer nå og når jeg setter parametric eq til "through" syns jeg musikk høres en del bedre ut, mer dynamisk, men "flat" høres bedre ut i surround (film/TV bruk). Jeg vet jeg bare kan bruke pure direct når jeg skal høre på musikk, men da syns jeg bassen blir overveldende...
  6. M

Da har jeg fått testet min nye Yamaha RX-A2080 receiver litt og den både fungerer og låter veldig bra, men jeg ble overrasket over hvor annerledes låt det er i den i forhold til min gamle RX-A2010, som en annen lyd signatur fra en annen produsent. Jeg har skrudd av alt av Surround A.I, DSP, YAPO...
  7. M

Takk for hjelpen. Da var Atmos høyttalerne på plass rett over front høyttalerne. Ikke ble det stygt heller med kabelkanaler. Jeg har bare prøvd Atmos demoene til Dolby hittil, men det syns jeg hørtes veldig bra ut og høyde effekten fungerer som bare det. Lyden ble løftet til nye høyder (pun...
  8. M

Jeg har tenkt å kjøpe meg et par Dali ALTECO C-1 høyttalere og montere dem på veggen oppunder taket. Spørsmålet mitt er hvor er det best å plassere dem (se bilde), på A rett over front høyttalerne eller på B litt mer inn på veggen? Front høyttalerne er vinklet svakt inn mot lytter pga høyre...
  9. M

Denon AVR-X4500H vs Yamaha RX-A2010

Da har jeg endelig bestemt meg og jeg slo til på tilbudet Stereofil har på Yamaha RX-A2080 til 14490kr. Jeg har vært kjempefornøyd med min RX-A2010 så jeg regner med at jeg blir fornøyd med RX-A2080 :) Jeg fikk også bekreftet av LG at C9 støtter å kjøre passthrough på alle loss-less lydformater...
  10. M

Jeg har ikke kjøpt ennå, men vurderer det sterkt. Jeg bare hører at det er mye feil på Onkyo receivere, spesielt med HDMI biten. Jeg har tenkt å bruke (e)ARC så det er viktig at den biten fungerer uten en masse tukling. eARC skal dog være mer robust enn ARC. Onkyo TX-RZ830 støtter eller skal...
  11. M

Jeg har fått mulighet til å kjøpe en splitter ny Onkyo TX-RZ830 til 9990kr. Hvordan stiller denne seg til nevnte receivere og mine høyttalere? Noen som har erfaring med denne receiveren? Jeg er noe skeptisk til holdbarheten til Onkyo og spesielt til HDMI og å få (e)ARC til å fungere og fungere...
  12. M

Min gode gamle Yamaha receiver begynner å dra på årene og jeg ønsker å oppgradere for å få funksjoner som Dolby Atmos, 4K og HDR. Jeg ser at den Denon receiveren får en del bra kritikk, men vil det rent lydmessig være et greit bytte? Det blir et spørsmål om smak og behag, men kan man generelt si...
  13. M

Vente på en surround receiver med full HDMI 2.1 støtte eller holder det med eARC?

Per i dag er det vel bare Samsung 2018 QLED TV'ene som støtter VRR, så man kan bruke VRR med Xbox One X og S i dag allerede. Men jeg tror ikke de TV'ene har støtte for eARC, ihvertfall støtter dem ikke Dolby Atmos over ARC fra det jeg har lest. Her er noen som har testet VRR på Xbox One X på...
  14. M

Vente på en surround receiver med full HDMI 2.1 støtte eller holder det med eARC?

En noe påkostet 4K UHD blu-ray spiller med 2 HMDI utganger er en løsning for (UHD) blu-ray filmer ja, men når det kommer til HDMI 2.1 er jeg mest interessert i å få FreeSync (VRR) støtte med min Xbox One X i fremtiden. Problemet der er hvis receiver'en ikke støtter VRR må jeg koble Xbox'en...
  15. M

Med tanke på at eARC har støtte for alle? lydformatene som er i dag inkl. Dolby Atmos er det ikke bare å koble alt utstyret til en fremtidig HDMI 2.1 TV og ta lyden til receiver'en via eARC uten at det gir noen begrensinger? Man må vel bare passe på at TV'en støtter å sende de lyd formatene man...
  16. M

Mindre receiver for å roe ned høyttalerne?

Jeg har nå testet en del med tone control (at jeg ikke har tenkt på dette før) og funnet ut at med å justere ned bassen med et par hakk demper nok til at musikken kommer på et behagelig nivå. Jeg kommer til å satse på Yamaha RX-A20x0 igjen når jeg skal ha meg en ny receiver. Takk for hjelpen.
  17. M

Mindre receiver for å roe ned høyttalerne?

Jeg har per i dag et 5.1 oppsett med Dali Opticon 6, 1 og Vokal samt en XTZ 99 W10.16 sub koblet til en Yamaha RX-A2010 receiver. Dette står i en forholdsvis liten stue, men jeg syns for det meste det høres veldig tøft ut med god morofaktor uten at bassen blir for bromlete/grumsete (etter mine...
  18. M

Oppgradere fra Dali Lektor 2 til Opticon 1 et et 5.1 oppsett

Jeg har i dag et hjemmekino oppsett med Dali Opticon 6, Lektor LCR og Lektor 2. Jeg har tenkt å bytte ut Lektor senteren med Opticon Vokal, men vil jeg vinne mye på å også bytte ut Lektor 2 med Opticon 1 i bak-kanalene? Lektor 2 med sin 5" bass/mellomtone er forøvrig noe fysisk større høyttalere...
  19. M

Dali Lektor vs Opticon

Jeg tok en brå sjangs på noen brukte Dali Opticon 6 som jeg fikk til 9000kr. Det var helt noe annet å høre på dem i min egen stue enn hos Hi-Fi Klubben i Ski. Diskanten er ikke skarpt eller slitsomt i min stue, elektronikk og ører, bare herlig oppløst. :) Bassen er også en del mer presis enn...
  20. M

Dali EF-12 F, XTZ SUB 10.17 eller noe annet?

Det ble en brukt XTZ 99 W10.16 på meg. Fikk den for 2000kr. Litt av en kruttønne, men også veldig kontrollert/stram bass syns jeg. Angrer ikke et sekund. Takk for hjelpen. :)