Søkeresultater

1. F

5 FLAC: Lossless, Spotify Open, Spotify Premium og to volumjusterte - Hva er hva?

Jeg foreslår at forsøk som dette i fremtiden gjøres av voksne mennesker, som vet litt om hva de gjør og er istand til å forholde seg kritisk til metode. Kanskje det finnes et slikt menneske som kan legge ut eksemplene (eller tilsvarende) på nytt, for eksempel med 3 kopier av hver fil?
  2. F

5 FLAC: Lossless, Spotify Open, Spotify Premium og to volumjusterte - Hva er hva?

Dette blir for dumt. Jeg gjør ikke annet enn å påpeke at det ikke er en vitenskapelig test du presenterer. Skal man noensinne skjønne noe av disse tingene, må man innse at det er forskjell på vitenskapelig holdbare tester, pålitelige tester (som din), og "tester" uten noen som helst...
  3. F

Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium?

5 eksempler er egentlig så lite at det er gode sjanser for å gjette riktig. Men alle tilleggsvurderinger deltakerne måtte gi, vil nok styrke troverdigheten til resultatet -- den ene veien eller den andre.
  4. F

Bare for å slå litt kaldvann i blodet på folk: Med bare 5 eksempler er det ganske stor mulighet for å gjette riktig. Dersom noen skulle score betydelig bedre enn gjennomsnittet, betyr det ikke nødvendigvis at de har gullører. Derfor hadde dette vært enda morsommere om trådstarter la ut...
  5. F

Høyoppløst fra iTunes Store?

192 kHz blir det neppe. Det finnes ikke mye hjemmeutstyr som kan behandle dette -- og de fleste innspillinger blir vel også gjort med 96 kHz. Egentlig rart at de ikke nøyer seg med CD-kvalitet. Trådløst utstyr kan sjelden overføre mer; det gjelder de fleste USB-DAC'er også. Jeg ville gjette på...
  6. F

Høyoppløst fra iTunes Store?

CNN påstår her at Apple er i forhandlinger med flere plateselskaper om salg av 24-bits-materiale: Apple in talks to improve sound quality of music downloads - CNN.com Av en eller annen grunn har de valgt å vinkle saken som reklame for "Beats by Dr.Dre"-prosjektet -- men dem om det...
  7. F

Men i Himmelens navn, da! Det er jo nettopp fysikk og (kontrollerbar) erfaring vi forsøker å holde oss til her! I motsetning til ubegrunnede antagelser og subjektive opplevelser.
  8. F

Det er vel nettopp det du hevder? Som avviser all kjent og dokumenterbar kunnskap? Selv bygde jeg mine første høyttalere i 1975. Jeg har riktignok ikke vært "aktiv audiofil" siden da; jeg er primært interessert i musikk, og bryr meg lite om teknikken mellom hver gang jeg trenger nytt utstyr...
  9. F

Det er et hav av forskjell på "viten" og "synsing". Men nå er det faktisk sånn, at veldig mange av dem (oss) som "ikke hører forskjell", er blant dem med absolutt størst erfaring. Noen av oss vet attpåtil hvordan vi best skal høre, for å finne de forskjellene som faktisk måtte være der, og...
  10. F

Det du skriver her, hviler på en forutsetning: At det er en direkte sammenheng mellom det du opplever, og enkeltfenomener i den fysiske virkeligheten. Men det du opplever, er din egen tolkning av en mix av fenomener. Hele poenget her, er at skal man komme fram til resultater som har gyldighet...
  11. F

At alle filene er lagret som FLAC, betyr ikke at de er i samme lydkvalitet... FLAC-formatet gjør det mulig å lagre musikk med opp til 24-bits/192 kHz-kvalitet, med komprimering uten tap av data (lossless) -- men er musikken på forhånd lagret i et mindre oppløst format, eller komprimert med...
  12. F

Hifitweaks, og effekten av disse

Det er nok til en viss grad tilfelle for de fleste moderne gulvstående høyttalere, ja. Men stativhøyttalere kan alltids plasseres høyere. Det selges gulvstativer som plasserer små høyttalere betydelig høyere enn elementene på normale gulvstående, og i flere av de rådene jeg har lest, anbefales...
  13. F

Jeg tok en lignende test nylig, og har tidligere nilyttet til ulike filformater i lengre tid for å avgjøre hva jeg skulle satse på til musikksamlingen. Så jeg bruker ikke tid på dette nå, men håper dere tror meg når jeg påstår at jeg neppe vil høre større forskjell nå enn sist.
  14. F

Hifitweaks, og effekten av disse

Noen av oss kikker på boka i butikken før vi kjøper; spesielt om den behandler et emne der det finnes massevis av kunnskap tilgjengelig, men også svært mye tull. For meg er det nok også sånn, at en anbefaling fra 6moons ikke bringer noe til topps på ønskelisten. 6moons er vel det nærmeste man...
  15. F

Det var en tilsvarende test i et annet forum (husker i farten ikke hvilket) for en tid siden. Mens de fleste som tok testen konkluderte med at de ikke var sikre, men gjettet sånn og sånn, var det et av medlemmene hevdet med bravur at han hørte store forskjeller på filene, og fastslo med stor...
  16. F

I den betydningen jeg tror du legger i det: Nei. Til det vet jeg for mye om måten mennesker opplever og tolker sanseinntrykk på. Om man virkelig skal kunne stole på hørselen, er det et par grunnleggende ting som må være på plass: 1: Alle forhold som ikke har med hørselen å gjøre, må...
  17. F

Optisk kabel fra datamaskin til DAC? Et par mellomklasse-hodetelefoner rett i PCen vil ellers i de fleste tilfeller gi bedre grunnlag for å høre eventuelle forskjeller, enn et hvilket som helst anlegg med høyttalere.
  18. F

Et par mellomklasse-hodetelefoner plugget i en laptop gjør det sannsynligvis mye lettere å høre eventuelle forskjeller, enn et hvilket som helst anlegg med høyttalere. Sjekk for eventuell støy fra laptop'en først.
  19. F

Når det gjelder kabler, er det foretatt tester der testpersonene ble fortalt at de hørte ulike kabler, mens kablene i virkeligheten ikke ble skiftet. Testpersonene ble bedt om å beskrive forskjeller mellom det de hørte -- og de hørte, og kunne beskrive forskjeller. Alt jeg har sett presentert...
  20. F

Du kan begynne med å sette overbevisningene dine på prøve ved å lese deg opp på viten om psykologi og erkjennelsesteori, og deretter utsette deg for noen reelle tester. Er du fortsatt istand til å høre disse forskjellene, bør du få målt og klassifisert den eksepsjonelle hørselen din og motta den...