Søkeresultater

1. M

Første dedikerte hjemmekino, byggetråd!

Døra inn til rommet er en førsterefleksjons-overflate. Istedet for å ha en mørk absorbent på en hvit dør, valgte jeg heller å gjøre hele døren svart i prosessen. Lagde en ramme av 48x48 rundt hele døren, og dekket døren med rockfon. Deretter kledde jeg døren med sort dekorstoff. Har tettet...
  2. M

Dette er første gang jeg gjør noe som helst håndverksaktig, så dere får ha meg unnskyldt for at det byggmessige ikke akkurat er top-notch, men håper det blir fungerende 😅 Lagde igår et enkelt bord/stativ til senterhøyttaleren, slik at diskantelementene er samme høyde på front og senter. Det er...
  3. M

Deretter kledde jeg hele rammen i høyttalerstoff og begynte å montere lerretet Her henger lerretet, uten duk på veggen. Kommer til å ha åpning i stoffet under lerret, for tilgang til mediaspiller etc. Det blir stort nok for å komme seg på baksiden. Åpningen skal jeg dekke med en liten dør...
  4. M

Maling ble ferdig for et par uker siden! Da var det rett til byggvarebutikk for å kjøpe inn til å bygge rammen. Kjøpte rikelig med 48x98 og 48x48, og et stort mørkt vegg til vegg teppe. Deretter kuttet jeg en 2x4 til å passe i høyden, og skrudde den fast i lekter bak gipsen, og planer om å...
  5. M

Takk for det! Skal komme med flere bilder snart. Ja, taket er ganske mørkt grått egentlig, jotun sin farge Wisdom. Veggene er rød/brun, jotun sin Daydream. Malt med Jotun Purecolor supermatt!
  6. M

Etter å ha ønsket hjemmekino i et par år, har jeg endelig fått muligheten til å realisere det. Det er et nybygget rekkehus, med et rom som var tenkt som stue nr 2, evt soverom, men som i vårt tilfellet ble hjemmekino! Rommet er 4.8m langt, 3.15m bredt og 2.4m høyt. I byggeprosessen fikk jeg...
  7. M

Bygge lerret ut fra veggen

Takk for hjelp! Da skal jeg se hva jeg får til etter hvert. Er det svart høyttaleretoff som da anbefales å fylle tomrommene i lettveggen som ikke dekkes av lerret?
  8. M

Ja, det bør jo la seg gjøre. Ja, har ca 60cm å gå på, for at TW9400 skal kunne gi 120" 16:9. Tror du det er tilstrekkelig å montere lettveggen i tak og vegg og la den "hvile på gulvet" ? Evt kun i vegg? Så at lerretet kun veier 20-30kg som er en del mindre enn jeg trodde!
  9. M

Takk for svar. Ja, ca hvor mye ut fra bakvegg må de stå? Vedlagt er en skisse over rommet, markert hvor projektor og lerret skal være. Er redd bygging av lettvegg blir litt vanskelig, men er ikke sikker. Som sagt har jeg aldri bygget noe på egenhånd. Men er kanskje eneste mulighet for å få...
  10. M

Hei. Jeg skal iløpet av de nærmeste ukene gå til innkjøp av lerret og projektor. Jeg står mellom 100" og 120" lerret. Det som gjør 120" vanskelig er størrelsen, siden høyttalerne jeg har ikke vil få plass på siden (Klipsch RP280F). Samtidig ønsker jeg 120" når jeg først går til innkjøp av dette...
  11. M

Epson EH-TW9400 / Pro Cinema 6050UB – FULL REVIEW / TEST

Ok, takk for svar. Hvis man eventuelt skal bruke spilleren litt på stue-TV'en (OLED) i tillegg, så kan det lønne seg med 820 for å få Dolby vision. Får se hva det ender på!
  12. M

Epson EH-TW9400 / Pro Cinema 6050UB – FULL REVIEW / TEST

Med Tw9400 som har tonemapping for hdr, er det da noe poeng med en 4k bluray-spiller som har dette? Vil tonemappingen i panasonic ub820 eller ub9000 være bedre/ha fordeler over den integrerte tonemappingen til projektoren? Eller kan man like greit kjøpe en rimeligere bluray-spiller, slik som nye...
  13. M

Valg av atmos-høyttalere

Takk for svar, jeg skal høre ang. dybden på boksene. Noen må gjerne gi en lyd dersom de har dårlig erfaring med takhøyttalere fra Klipsch! Siden de har såpass høy sensitivitet, så lurer jeg på om jeg kan anskaffe en slik til badet også. På badet skal jeg ha 1stk toveis takhøyttaler, som skal...
  14. M

Valg av atmos-høyttalere

Det er absolutt en mulighet. Har faktisk ikke sett den modellen tidligere. Det er vel en fordel at de er enkle å drive i tillegg, slik som resten av anlegget. Av den grunn er det kanskje "ekstra viktig" å matche klipsch når man først har dette? Har sett at det er mange produsenter som...
  15. M

Valg av atmos-høyttalere

Driver og bygger rekkehus, og har et rom som skal bli et filmrom. Har nå 5.1 anlegg bestående av 5 x Klipsch Reference premiere (2x RP280F + 2xRP160M + 1x RP450C) + Arendal Sound Sub 2. Det blir lagt opp 4 høyttalerbokser i taket, som er plassert iht Dolby sin anbefalte plassering for...