Søkeresultater

1. FredrikC

De beste juleplatene!

Hei, prøver å komme i julestemning nå som det virkelig nærmer seg. Tenkte du kunne være artig med en tråd som tar for seg gode julealbum. Har du noen forslag til gode Julealbum er det bare å poste her! Kan starte med en plate jeg hører mye på i Jula: Desemberbarn av Kari Bremnes og Rikard Wolff
  2. FredrikC

XTZ 99.26 Modifikasjon.

Hei folkens, vurderer å lage et lite sideprosjekt som går ut på modifisere XTZ 99.25 til aktivt drift. Jeg kunne trengt noen mål av disse, så om noen har et par og kan hjelpe meg her hadde det vært flott. Alternativet er å vente til et par dukker opp på brukten og kjøpe dem. Disse bør være...
  3. FredrikC

Hvor får man: "reticulated foam", (filter skum)

Hei! Jeg er på jakt etter en type skum som jeg ønsker å teste i mine waveguide høyttalere. Se: Reticulated Foam, Closed Cell Foam, Open Cell Foam - Stephenson & Lawyer - Foam Fabrication og Hva er Reticulated Foam? Dette er en waveguide MOD oppfunnet av Earl Geddes og brukes i alle hans...
  4. FredrikC

Inn i vinylens verden. Kjøpe moderne entry level eller pusse opp gammel spiller?

Hei folkens, jeg er et barn av den digitale tidsalder som plutselig har fått en interesse for vinyl. Prolog: Her for litt siden var jeg med min bestefar som har jobbet i NRK blant annet som klipper i over 40 år på et lite oppdrag. Vi skulle se på noen gamle jukebokser fra 50-60tallet som skal...
  5. FredrikC

Små lukkede subber

Hei, folkens. Planlegger å bygge to små lukkede subber som skal stå i hjørnene bak mine nye høyttalere. Volum blir i overkant av 30L(kanskje noe mer med skikkelig stuffing i kassen). Noen som har tips til elementer som vil gjøre dette bra? Prisramme på elementet er maks 2000kr. En kandidat...
  6. FredrikC

To-veis med dynamikk og spredningskontroll: et (lite)steg nærmere ferdig

Hei DIY'ere! Jeg går rundt med en drøm om å lage min første DIY høyttaler. Jeg har aldri bygd en DIY høyttaler før og har i den forbindelse mange spørsmål. Høyttaleren jeg ønsker å bygge skal være en kompakt to veis basert på TPL-150H (Beyma AMT m horn) og en 12". Omtrent som denne...
  7. FredrikC

Den store AVi tråden

Tenkte det kunne være artig å lage en egen tråd for denne britiske produsenten/leverandør av hi-fi utstyr. Det er en del som eier produkter fra AVi på forumet og sikkert en del som lurer på ting om dem etter å ha lest anmeldelsene som etterhvert dukker opp i norsk presse. Kort om AVi: Avi er...
  8. FredrikC

Spesielle DIY subber! Hjelp søkes

Hei! Jeg har lenge gått med et ønske om å prøve meg på noe DIY. Har hat drømmer om alle mulig rare prosjekter, men bosituasjonen begrenser mulighetene betydelig. For å gjøre en lang historie kort: Jeg eier i dag aktive AVI ADM 9.1 monitorer (6.5" og 1" silkdome). Disse spiller helt strålende...
  9. FredrikC

Aktive stativhøyttalere: Noen som kan hjelpe?

Hei folkens, sitter her og ser på OL seremonien (generalprøve?) og tenker litt på lyd samtidig. Har planlagt en overgang til stativhøyttalere og så tenkte jeg: hvorfor ikke prøve aktive når jeg først skal downsize enda mer. Kan dere hjelpe meg med noen gode alternativer? Jeg handler gjerne...
  10. FredrikC

PS3 dyrere brukt enn nytt

Hei, jeg skal kjøpe meg PS3 og tenkte at dette må være helt kurant å kjøpe brukt, men så ser jeg at prisnivået brukt ligger stort sett betydelig høyere enn de gjør nytt.... Hva slags galskap er det? Har forstått at 60Gb utgaven er spesielt ettertraktet, men det får da være grenser. Annen...
  11. FredrikC

Rockwool akustikkplater = pris + 900kr i bestilling?

Hei, skulle til å bestille akustikkplater hos Maxbo, da jeg fikk vite at de skulle ha kr 900,- for å ta inn platene i tillegg til prisen på ca 600kr. Dette var 50mm, hvit akustikkplate.. Dette har jeg ikke hørt om før så; hva betalte dere? og Hvor kjøpte dere? Jeg bor i Oslo og vil helst kjøpe...
  12. FredrikC

EQ software til Windows

Hei og hopp. Jeg har en peak i bassen omkring 50hz som jeg ikke greier å bli kvitt med enkel flytting av høyttalere. Siden jeg for øyeblikket ikke kan ta meg råd til Audiolense, målemic, lydkort osv lurte jeg på om det rett og slett finnes et billig eller gratis program til windows som jeg kan...
  13. FredrikC

Avlesning av RadioShack - store avvik?

Hei! Sitter å plotter inn målinger i måleskjemaene til kringlyd. Det gikk ganske fint, men så oppdaget jeg at resultatet blir mange dB annerledes om nåla peker over 0 i forhold til under 0. Problemet: Si at jeg ser -2 db når jeg har stilt RadioShacken på 80. Så switcher jeg til 70 for å se at...
  14. FredrikC

Dekoder til GET digital tv med HDMI

Hei, jeg har idag GET startpakken. Har ingen planer om å gå for HD pakke osv enda, men har lyst på en dekoder med HDMI ut og bedre bilde enn den vanlige GET boksen. Finnes det alternativer til GET sine bokser som ikke krever at jeg betaler dem over 12mnd osv? Er det mulig å kjøpe brukt? Eller...
  15. FredrikC

Ufullstendig bilde HTPC på Projektor

Hei! Jeg har et problem ved tilkobling av Geforce 8800GTS og Panasonic AE-900. Jeg benytter DVI-ut --> DVI/VGA overgang --> VGA inn i Projektor. Problemet: Når jeg viser bilde på projektoren forsvinner kantene av bildene i de fleste oppløsninger. Typisk blir ca 15cm av høyre side kuttet bort...
  16. FredrikC

Fredriks AV stue - Har endelig fått bassen til å sitte!

Hei avforum! Tenkte å lage en tråd rundt det som skal bli min beskjedne stuekino. Da jeg er student og bor i leilighet blir dette et moderat oppsett både med tanke på pris og lydstyrke. Inspirasjonen min kommer selvfølgelig fra alle de flott trådene på forumet, men jeg vil nevne spessielt Knoll...
  17. FredrikC

Feste ting på betongvegg!

Hei, på fredag flytter jeg inn i en leilighet med betongvegger. Siden jeg leier er det visse begrensninger på hvor mange hull jeg kan borre i veggen. Jeg planlegger å ha rammelerret, akustikkplater, prosjekter osv.:-D Noen gode tips til hvordan man kan feste dette? (På tunge ting som PJ...
  18. FredrikC

Rack/Sidebord

Er på jakt etter en ganske lite, men allikevel rommelig rack. Det skal fungere som et bord ved siden av sofaen og bør være hvitt. Det skal romme Emotiva komponenter som er ganske store. (Nesten 50cm) Bordet kan ikke være noe sørlig høyere enn 55cm. Møbler er for meg en jungel jeg absolutt ikke...
  19. FredrikC

Supra Classic

Hei, skal ha nye kabler pga nytt rom. Skal ha forsterker osv bak sofaen så trenger omtrent 6 m for å nå høyttalerne. Har sett meg ut Supra Classic som skal være billig og bra, men: 1. Jeg må ha hvite kabler! De ser jo hvite ut på produktbilde, men farge oppgis som Isblå. Noen som vet om disse...
  20. FredrikC

RB-81 og RC-62 VS 99.26 og 99.25

Hei, har surret mye frem og tilbake og vurdert masse forskjellige høyttalere i et musikk/film anlegg til en liten/middels stor leilighet. Har nå fått på plass 2 stk XTZ W12 suber, Onkyo 807 reciever, Radioshack, bakhøytalere blir noe jeg har fra før av. Har kommet frem til en av disse to...