Søkeresultater

1. K

Dempematter som i bil i kinoen? Og bass som går mot taket/ståhøyde.

Jeg spilte nå av pink noise i kinoen på 97dB. Tippet over 100dB også. Målte så med telefon vårt soverom rett over til 58dB. Stuen i etasjen over der igjen målte jeg 34dB. I rommet ved siden av vårt soverom, rommet til yngstemann på 10, tror jeg det var 43dB (har en screenshot av 48dB, så kan ha...
  2. K

Veggen mot naboens kjeller i vertikaldelt tomannsbolig har rom i rom vegg. Kun to toms med isolasjon pga. lite rom. Veggen har to lag med gips og greenglue i mellom. Taket har lydbøyler og to lag gips med greenglue. Yttervegg har også lik rom i rom vegg. De to andre veggene har ikke like god...
  3. K

I dag justerte jeg en del på distance til subwoofer i setupen. Justerte opp og ned mellom 0-15meter. Kjørte en tone på 50Hz. Fant noen steder hvor lyd høyt i venstre front gikk ned mye, men da var det også lavt i sweetspot. Etterhvert fant jeg en avstand som gav omtrent like mye begge steder, så...
  4. K

Jeg måtte selvsagt teste stacked bak til høyre igjen. Merker at justering av fase hjelper her også ja. Justerte bare den på toppen som var i armlengdes avstand. Kanskje jeg bør prøve å skru på den nederste også for å se om det utgjør noe. Jeg vet ikke om det er forholdet mellom de to som utgjør...
  5. K

Vil nevne at jeg blant annet prøvde begge subwooferne oppå hverandre i bakre høyre hjørne. Både med tuben PC2039 opp ned på toppen og vendt vanlig. Dette ble ganske bra, men klart mest trykk høyt i front i rommet. Jeg prøvde ikke da å skru på faseinnstillingen på en av subene. Burde jeg prøve...
  6. K

Litt av grunnen til at jeg tenker særlig på tak er at bassen er sterk høyt opp i rommet. Spesielt i ett eller to hjørner over lerret. Har nå prøvd å flytte de to Subene til ulike steder. Er sannelig ikke lett å få lyden mot sweetspot. Skrudde litt på fasen på den ene nå og det hjalp en del, men...
  7. K

Kinoen er i kjelleren. Gulv har kun enkle dempematter og Pergo-varmegulvmatter under parkett. Har 2 av 4 vegger som rom i rom. Såpass lite rom at jeg prioriterte vegg mot nabo, tak og yttervegg (delvis pga. isolasjon). Har ikke fått klager fra nabo og vil helst holde det slik. Har oppgradert på...
  8. K

Har noen prøvd dempematter som man bruker for å få bort risting/resonanser i bildører og slikt i hjemmekinoen? Vil noen slike dempematter i tak eller vegg ha noen som helst dempende effekt til andre rom og nabo, eller blir det bare for spinkle greier om man ikke legger i hele taket eller veggen...
  9. K

HiViLux Zero Edge lerret

Tok en ny titt nå og plasserte projektor helt bak. Ser at 5¨ ekstra er mulig, så 106¨-111¨. Hadde vært gøy med et DIY rammespent på 111¨ :sneaky:
  10. K

HiViLux Zero Edge lerret

Takk Lygren! Da slår jeg fra meg tanken om annet enn hvitt. Ser at om jeg zoomer ut projektor så kan jeg få ut 3-4 tommer ekstra. 106»- 109-110». Vil det være verdt det tro? Er det lerret til 4999kr + 999kr for fester + DIY treramme med mere som gjelder eller er det også enda billigere duker...
  11. K

HiViLux Zero Edge lerret

Har et 106¨ hvitt lerret i mørkt rom. Lerretet dekker hele veggen, men ramma er ganske tykk. Kunne vært gøy å presse ut enda noen tommer med et zero edge lerret, selv om jeg ikke tror jeg bytter helt enda. Oppgraderer en del på lydsiden for øyeblikket (Arendal Sound). Noen som har prøvd dette...
  12. K

Musikk uten å slå på projektor

Med Youtube spilt av fra Nvidia Shield til Yamaha A2050 får jeg meget god lyd på musikk. Har hørt og sett litt acapella i det siste. Når jeg starter musikk trådløst fra Spotify på telefonen synes jeg ikke det låter like rent. Usikker på om det er telefonen som faktisk sender musikken trådløst...
  13. K

SVS vs Klipsch høyttalere (ikke subene)

Oppdaterer her med en video han la ut med ny test senere. Her er volumet det samme og de låter mye jevnere. Bedre å sammenligne med denne. SVS virker fyldigere i low og mid her også.
  14. K

SVS vs Klipsch høyttalere (ikke subene)

I denne videoen så høres Klipsch flat og innestengt ut og SVS sine høyttalere mye mer fyldige og dynamiske. Er det virkelig så stor forskjell mellom de og er det reelt eller er han litt partisk mot SVS? Noen som har prøvd Ultra-serien utenom subwooferne til SVS. Er det kanskje den innebygde...
  15. K

Støy i subwoofer

Kan det være kabel uten god skjerming?
  16. K

Hvilken Yamaha-receiver?

I går dro jeg til Hifiklubben og kjøpte nye Audioquest kabler til frontrekka og suben. Hadde veldig basic fra før og subkabelen var lang og ekstra basic RCA. Fikk samtidig lånt med en Audioquest power cable. Nå fikk jeg ikke testet lyden i går kveld og skulle gjerne hatt en knapp som hadde...
  17. K

Hvilken Yamaha-receiver?

Jeg har frem til i går kjørt subwooferen bak i venstre hjørne for å kunne ha frontene liggende. Tenkte det var bedre å få både bass og diskant litt høyere ettersom de er under lerretet, men hører nå at det funker veldig bra å ha de stående. Kanskje også bedre. Har det litt trangt i inngangsdøra...
  18. K

Hvilken Yamaha-receiver?

Takk for gode svar! Jeg har også tenkt at det sikkert varier mye fra film til film. Er ikke så ofte på kino, men var ganske nylig på Askeladden 2 som hadde en del av dette. Som man ser her så er det liten plass til sub på venstresiden. Kanskje en liten en eller bak sofaen. Hadde frontene...
  19. K

Hvilken Yamaha-receiver?

Nå har jeg hatt receiveren noen dager og synes den gir veldig god lyd. Digger at det er så mange muligheter med justering av den. Har ikke landet på hva jeg liker best. Muligens er standard film en av de beste DSP-modusene. Jeg tror det jeg fremdeles savner litt fra store kinosaler er en slags...
  20. K

Hvilken Yamaha-receiver?

Jeg slo til på en brukt A2050 :-) Får den tilsendt. Har også da mulighet til høyttalere i taket senere en gang.