Søkeresultater

1. lygren

Problemer med utfall i Sony VPL-HW55ES + 3D utfordringer

Kan jo være HDMI porten, skjer dette på begge innganger? Når det gjelder 3D bør du nok vurdere en RF-basert emitter, f.eks. fra Xpand som har universale varianter som passer 3-pins inngangen på projektoren din.
  2. lygren

Akustikkbehandling av hjemmekino

Her er en artikkel rundt begrepet David hos GIK refererer til for øvrig; https://www.gikacoustics.com/speaker-boundary-interference-response-sbir/.
  3. lygren

Bør også legge til her at mengde diffusjon rundt lytteposisjon også til dels vil kompensere for overdemping da du ved bruk av disse vil bedre ivareta energien fra de lydbølgene som gjenstår uten å introdusere flutter ekko eller andre artefakter rundt lytteposisjon.
  4. lygren

Når det gjelder å plassere absorbenter bak i rommet er jo det selvsagt rent teoretisk en god idé. Problemet er jo at en i praksis ofte sitter såpass nære bakveggen at en igjen ender opp med å suge ut all livlighet i rommet. Det er for øvrig også relativt faste standarder på hvor "livlig" et...
  5. lygren

Jeg har erfaring fra en del kinoer @thohaug, og dette med at du mener absorbenter kan plasseres nærme lytteposisjon kan jeg nesten ikke forstå at stammer fra annet enn mangel på sådan? Hvis du jobber aktivt med akustikk burde jo dette være en relativt grunnleggende observasjon - med all respekt...
  6. lygren

Dempematter som i bil i kinoen? Og bass som går mot taket/ståhøyde.

Spørsmålet er da hvordan støyen forplanter seg. Hvis du har to lag fibergips + GreenGlue og lydbøyler burde jo det i teorien holde isolert sett, men problemet med støy er jo at den finner enkleste farbare vei og kan dermed plante seg via andre svake flater og oppover allikevel... Mulig det vil...
  7. lygren

40-50cm dybde gir deg jo god effekt langt ned i registeret, men spørsmålet er vel gjerne om det kan ta litt mye av klangen i rommet ditt. Jeg har selv dekket mine 20cm med en hel del absorbsjon i eget oppsett bak mitt lerret (har ikke bygget en baffelvegg p.t.), og føler det fungerer greit...
  8. lygren

Dempematter som i bil i kinoen? Og bass som går mot taket/ståhøyde.

Bassfeller har grei effekt ned mot 100Hz, men under dette kreves det enten bruk av enorme varianter med masse fluffy isolasjon eller trykkbaserte / helmholtz-baserte smalbandspaneler / resonatorbokser. Hvis det dermed er 50Hz du prøver å komme til livs vil nok en tradisjonell bassfelle gjøre...
  9. lygren

Anbefalinger / erfaringer med 8x8 HDMI switch

...heller ikke on-topic, men selv har jeg lagt LC multimode duplex fiberkabler til de mest kritiske plasseringene for å være "safe" med tanke på 8K ++ sånn i forhold til distribusjon. Nå bomma jo jeg litt på timingen med min fiberinstallasjon da (installerte de for 7 år siden !!), ettersom det...
  10. lygren

HiViLux Zero Edge lerret

Gain på 1.35 vil gi massive mengder speckle, styr unna er mitt klare råd... Gjelder for øvrig det aller meste av ALR/high-gain-lerreter. DNP er et lite unntak med sin 08-85-duk, som er helt "OK", men har også redusert visningsvinkel og litt "glitter" om en er spesielt kritisk (som meg), men...
  11. lygren

Prediksjoner for 2020 - 4k, 8K, laser

Ingen som helst tvil om at projeksjon er under "angrep" fra en rekke hold om dagen. Display / TV i konsument og microLED kommersielt. Når produsentene av projektorer ser denne type utvikling blir de desto mer forsiktige med å investere i ny utvikling. Projektorene har en del praktiske fordeler...
  12. lygren

8K chipper tror jeg det blir flere år til vi ser noe til, projektorprodusentene sliter allerede med å forsvare kostnadene på eksisterende utvikling / 4K, og som kjent er det hakket mer krevende å få 8K implementert på en bitte liten chip enn en stor TV-skjerm...
  13. lygren

Står dessverre temmelig på stedet hvil på projektorfronten om dagen... Laser bør jo ikke være noe problem å få til under 100k, men spørsmålet er jo mer om det har noe for seg. Skal en først legge 20-30-50k ekstra på bordet bør etter mitt syn laseren også generere mer lys enn hva som er tilfelle...
  14. lygren

Male taket grått....er det godt nok?

Første meteren eller så er alltid mest kritisk, så får du lurt deg til å kjøre den delen sort og helt matt vil du dra store fordeler bare der. Dernest er det jo alltid slik at jo mindre refleksjon du får tilbake på lerretet, jo bedre, men den første meteren er altså den mest kritiske her... Skal...
  15. lygren

Tapatalk nederlandsk??

Hmm, er på engelsk (som vanlig) hos meg hvertfall, er altså hele Tapatalk-appen din på nederlansk eller kun AVforum-delen?
  16. lygren

Nei, her er vi litt uenige ja... Det er selvsagt slik at lydbølgene i et rom ikke kun reflekteres rundt lytteposisjonen, men det er samtidig rundt nettopp lytteposisjonen du ønsker å ivareta mest mulig energi på type 2., 3., 4., x’nt refleksjon (men samtidig unngå flutter, derav diffusjon). Jeg...
  17. lygren

...for øvrig er den opprinnelige årsaken til demping bak lerretet å redusere effekten av den elendige akustiske transparensen, rett og slett prøve å "drepe" resonansen som oppstår bak en perforert PVC lerretsduk med type 15dB peak drop. Moderne vevde duker, da kanskje spesielt én variant av...
  18. lygren

...never underestimate 6dB ekstra effekt (dog i teorien)... ;) Du vet jo sikkert like godt eller for den saks skyld bedre enn meg hva som skal til for å øke output med 6dB, men nå skal det som nevnt igjen understrekes at 6dB gjerne er den teoretiske økningen i output. Uansett har en baffelvegg...
  19. lygren

Når det gjelder frontveggen vs. bakveggen i forhold til generell dempning er det utvilsomt slik at refleksjon som korrigeres nærme lytteposisjonen er langt mer utsatt enn korreksjon på posisjoner lenger unna. Bakveggen er normalt sett nærmere lytteposisjonen enn frontveggen og er dermed mer...
  20. lygren

Årsaken til at du normalt sett ikke bruker mer enn 5cm absorbsjon på en baffelvegg er at du ønsker å ivareta baffelveggens funksjon; forsterkning. Dette er jo gjerne et prinsipp som er "up for discussion", men øker en tykkelsen på absorbsjonen vil også effekten av punchen baffelveggen avgir...