Søkeresultater

1. A

Panasonic TX 65DX780E med grønnstikk

Heisan. Har fått tak i en sånn TV. Var klar over dårlig innsynsvinkel, så det plager meg ikke nevneverdig. Derimot har TV ganske kraftig grønnstikk, også sett rett forfra. Har fått kalibrert vekk det meste, men får det ikke helt vekk. Noen som har erfaring med denne skjermen, som har noen tips...
  2. A

Måling av "audiofile" kvaliteter

Det har blåst nokså kaldt på AV-Forum på Facebook den siste tiden. De fleste tråder dreier på et tidspunkt bort fra emnet og mot "måling vs lytting". Med det i tankene, så vil jeg stille følgende spørsmål: Hvordan kan man måle "audiofile" kvaliteter som "Luft", "tredimensjonalitet"...
  3. A

Stereoforsterker til rundt 20k, hva finnes

Dropper kino grunnet boligbytte. Beholder bahøyttalerne mine, Klipsch RF82 for nå. Trenger stereoforsterker, har budsjett på rundt 20k. Planen er Lyngdorf TDA 2200 med Roomperfect, men finnes det andre gode alternativer i den prisklassen?
  4. A

Hypex UCD400 6 kanaler - Til salgs

Bygger ny(e) forsterkere til fronthøyttalerne mine. Det ble seks Hypex UCD400HG og tre SMPS400 forsyninger. Siden det er såpass lett last satser jeg på at det går med en forsyning per høyttaler, med to UCD-moduler. Spørsmålet nå er kobling av sakene. Hypex er notorisk dårlige på å lage...
  5. A

Gulvstående bakhøyttalere opp i høyden

Jeg bruker Klipsch RF82 som bakhøyttalere, og er forsåvidt strålende fornøyd. Men sofaen vår har nokså høy rygg, og demper en del. Har lyst å få høyttalerne litt opp så hornet "ser" over kanten. Begge står langs sidevegg, litt bak lytteposisjon. Noen tips til festeanordning, eventuelt bilder av...
  6. A

4x 18" Infinite Baffle subwoofer - Nye bilder og fremgang

Da har beslutningen blitt tatt, og det blir IB i kinoen. Har hatt lyst å prøve dette i mange år. Har bestemt meg for å bruke FiCar IB318 elementer, men sliter litt med å finne noen som selger til en fornuftig pris. I statene koster de ca $250 per stykk. Spurte om fraktkost, og ble sendt til...
  7. A

Hypex UcD og SMPS

Snuser litt på Hypex igjen, nå når jeg har fått kontroll på DSP. Målet er å få det billig, lite, og viftefritt. Har sett på UcD180 til topp og UcD400 til bunn. Spørsmålet er om jeg kan klare meg med en SMPS400 til disse to modulene? Eventuelt hvor mange UcD kan jeg drive med hver...
  8. A

Vinyl i potent kino

Har et dedikert kinorom som også blir brukt til musikk. Lurer litt på vinyl igjen, siden anlegget er såpass dynamisk og morro å høre på. Spørsmålet er om et såpass potent system vil bli et problem med vinyl? Spiller ofte relativt høyt. Spilleren kan monteres på laminat over betonggulv eller...
  9. A

Beyma 18SW1600Nd vs RCF LF18X451

Sitter med nytt hus og lurer litt på ny subløsning. Kommer til å bruke denne tråden til litt pludring og høyttenking rundt emnet, og tar gjerne imot innspill, forslag og kommentarer underveis. Akkurat nå heller jeg mot en løsning med 4 eller 6 Beyma 18SW1600Nd i 300 liter hver, tunet til ca...
  10. A

Atles nye kino - Prosessor til salgs

** Oppdatert 14. januar 2014 ** Dette er da en fortsettelse av min forrige kino som du kan lese om her. Rommet er for tiden midt i en serie oppgraderinger og ombygginger Rommet er ca 27 kvm kjellerstue som ikke her helt rektangulært. Dør midt på venstre vegg, som også har en pipe. To...
  11. A

Infinite Baffle og midbass?

Heisan! Lurer på å bygge IB i det nye huset. Denne blir utelukkende til LFE, men siden LFE-kanalen går opp til 120Hz lurer jeg litt på om noen har en formening om hviordan IB oppfører seg oppover i frekvens? Får man brystkassetrøkk om man ber den om det? Etter simuleringer skal oppsettet mitt...
  12. A

Hypex

Hepp. Har fått øynene opp for Hypex forsterkere. Tenkte kanskje man kunne hatt en slags samletråd om dette? Fant ingen når jeg søkte her i alle fall. Convert. Control. Amplify.
  13. A

Hvorfor høres det høyt ut?

Det går en liten pissekonkurranse på et annet norsk lydforum nå angående høytspillende høyttalere. Det jeg lurer litt på i den forbindelse er hva som gjør at det høres 'høyt' ut, og hva som gjør at folk mener at noe er 'høyt' og 'for høyt' mens andre synes det er 'passe'. Selv har jeg prøvd...
  14. A

Gain struktur

Hepp! Har følgene utstyr og utfordring: Onkyo PR-SC5508 XLR Behringer DCX2496 XLR Behringer EP4000 Tangen InConcert Miles Problemet er støy (hiss) når DCX'n er aktiv. Samtidig har jeg input sensitivity nesten helt på minimum på forsterkerne, så det virker som om utgangene på DCX'en er veldig...
  15. A

Lutron og Harmony

Hepp! Har nå fått opp en Lutron 3104 4-soners lyskontroller. denne funker fint med Harmony one, og jeg har satt opp at lyset går på når jeg starter en aktivitet, typisk skal kjøre op anlegget for å se film eller spille. Jeg lurer på om noen kreative sjeler kan finne en måte jeg kan få lyset av...
  16. A

delay/fase på MTM høyttalere

Jeg har bygget en Miles-bastard, og tenker litt på hvordan jeg skal få satt opp delefilteret skikkelig. Siden bassene er koblet i parallell internt i kassa, og kassa er bak lerretet er det ikke en mulighet å koble bort ene bassen og måle mellom horn og en enkelt bass. Antar at løsningen er å...
  17. A

Optimalisering av aktiv deling

Som sikkert flere her har fått med seg har jeg bygget Tangen inConcert Miles med aktiv deling. Jeg hører at det er litt grums i overgangen mellom elementene, og trenger hjelp til å få optimalisert dette. Har tilgang til ganske kraftig DSP (DCX2496) og måleutstyr (REW). Så, hva er en grei...
  18. A

Gammelt blaff av fornuft

Kom over et gammelt hjertesukk over AV bransjen generelt i dag. Herlig skrevet, og svært fornuftig. Skulle ønske flere hadde såpass nøkternt syn på hobbyen vår. Jeg er på god vei dit, heldigvis. http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=ViewArticle&articleId=20&blogId=1
  19. A

30mm kantfres

Skal kappe hull i en 30mm MDF plate, og trenger kantfres. 8mm tange. Har vært innom alel byggshopene i nærheten, Clas var nærmest med 25mm.... noen som vet hvor man kan få tak i slikt?
  20. A

Tangen InConcert Miles - It's ALIVE!

Ja, så var det byggetid igjen, da.... Bestemt meg for Tangen inConcert Miles jeg også, selv om det går litt inflasjon i dem for tiden. Snuser på elementer og materialer. Blir nok til å hente materialer hos Thauglands og elementer på AVshop. De ligger rett ved hverandre, og det vil være mye...