Søkeresultater

1. lygren

Akustikkbehandling av hjemmekino

Enig i dette med bassfeller @39Hz, er sjelden mulig å "fikse", så viktigere da at du prøver å få litt fleksibilitet i plassering av de mest kritiske lytteposisjonene for å prøve å unngå de mest prekære dippene / peakene der. Når det gjelder diffusjon på kort avstand er jeg ikke enig i det...
  2. lygren

Sony lancerer X800M2 UHD Blu-ray med Dolby Vision

Står bare at den støtter SDR konvertering i speccen, så det spørs dessverre. Utrolig merkelig at Sony bare har meldt pass på en så viktig funksjon - spesielt i lys av at projektorene deres også mangler denne funksjonen. Virker som de bare tenker TVer, som jo er rart når de tross alt er en av de...
  3. lygren

Også tilbud/kjøpshjelp her?

Enklere at du poster priser og sånn her; https://avforum.no/forum/index.php?forums/produkt-og-prisjakt-audio-og-video.407/ da priser er som døgnfluer mens tekniske diskusjoner kan ligge i åresvis med fortsatt relevans og dermed ikke bør blandes...
  4. lygren

Lerret, hva bør jeg velge tro?

Maskering = innramming. En bruker gjerne sort velour eller et annet lite reflektivt materiale for å skape korrekt innramming av de ulike formatene. Det finnes jo alt fra DIY til Stewarts 4-veis løsninger til rundt millionen, og veldig populært i USA. En motorisert maskeringsløsning i...
  5. lygren

Lerret, hva bør jeg velge tro?

Jeg har selv 3,3m cinescope uten maskering, men vurderer å bytte til 2,85m 16:9 med toppmaskering (motorisert). Film er etter mitt syn det mest kritiske at får korrekt maskering, så skal en velge mellom 16:9 og 2.40:1 hadde jeg personlig valgt 2.40:1. Det er imidlertid ikke lenger slik at jeg...
  6. lygren

Benq w5000 vs w7500

Epson tw9400 er en god oppgradering f.eks., men ligger på rundt 30k. Ikke native 4K, men e-shift. Fra BenQ har du W5700, og nesten 30k, men den har et svakere sortnivå enn W5000, utrolig nok. DLP har lagt vekt på lys på bekostning av sort de siste 10 årene, som jo er lite heldig i...
  7. lygren

Benq w5000 vs w7500

Ja, W7500 ville jeg sett helt bort fra ja... :)
  8. lygren

Kan være lurt å også legge denne forespørselen på AVtorget @Fredsenne... :)

Kan være lurt å også legge denne forespørselen på AVtorget @Fredsenne... :)
  9. lygren

Scene Malton ( fjerne merker etter bretting)

Låne av svigers?? Sett de på tilbud til type 1999.- i ny og ne, og som bonus stryker du skjortene på no-time... ;) Ellers får en sikkert solgt den på Finn.no etter en har brukt den. Finnes jo også steamere som er billigere, men da blir trykket ofte så dårlig på de at de sjelden gjør nytten for...
  10. lygren

Scene Malton ( fjerne merker etter bretting)

Har du tilgang til et steamjern er det uten tvil best for utjevning etter montering: https://www2.braunhousehold.com/nb-no/products/ironing/steam-generator-irons
  11. lygren

Minidsp lydkvalitet til full range

Det vil vel avhenge i stor grad av kvaliteten på DAC´en du planlegger å bruke... NanoDigi har jo på sin side ulempen av å ikke nettopp ha en slik DA konvertering, men trenger du den ikke hvis du har en god DAC kan den sikkert også være et greit alternativ. NanoDigi mangler imidlertid en viktig...
  12. lygren

Minidsp lydkvalitet til full range

HD versjonen til miniDSP har en del bedre signal-til-støynivå, samt i tillegg mulighet for å kjøpe Dirac Live oppdatering i etterkant og egner seg bedre for DSP av fronthøyttalere enn standardversjonen. De aller fleste, selv relativt kresne, vil være fornøyd med HD-versjonen i så måte, men...
  13. lygren

Hjemmekino 5.1 oppsett. oppdatering til 7.1 valg av bak høyttalere.

Høydemessig skal bakre surround optimalt sett ha samme høyde som sidekanalene dine. Dolby har laget en fin guide for ulike oppsett her: https://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos/dolby-atmos-home-theater-installation-guidelines.pdf
  14. lygren

Da begynner det - Melsom kino

Ja, et tynt stoff er jo et glimrende alternativ til spesialmaling, men det er mulig du trenger to lag stoff om det er tynt ettersom platene er hvite under...
  15. lygren

Da begynner det - Melsom kino

Kjenner kun til Rockfons akustikkhimlinger, men der er del av "spekken" at en må påføre en helt spesiell akustikkmaling i form av spraylakkering over mange tynne lag og koster det hvite ut av øyet (type flere tusen kvadraten etter alt er sagt og gjort) for å da ikke miste absorbsjonseffekten...
  16. lygren

JVC DLA-NX9/RS3000 (2019) 4K Native projector TEST

Er mye meninger om den e-shiften til 8K, og stort sett er vel konsensus at den har lite for seg. På virkelig store lerreter er det jo mulig en kan se noen fordeler av den, men ettersom 4K fra D-ILA med såpass høy fillrate uansett nærmest aldri gir synlig raster skal en nok sitte rimelig nærme et...
  17. lygren

BenQ W5700 med 4K piksel-skift – FULL REVIEW / TEST

Bra jobba Didrik, veldig grundig og interessant test dette! :)
  18. lygren

Hvilken lerretløsning ville dere valgt i dag? 16:9, 21:9, noe annet?

Jeg kjører alltid bare digital mask og filmen i cinescope, skjer aldri det helt store utenfor 2.40:1 bilderuta uansett... Rene IMAX filmer i 16:9 kan det imidlertid være litt kult å kjøre opp i skikkelig immersive størrelse, men det er som du sier ofte switching selv på disse så normalt sett vil...
  19. lygren

Hvilken lerretløsning ville dere valgt i dag? 16:9, 21:9, noe annet?

I USA har det jo vært mye prat om "immersive" bilde (og lyd) og i den sammenheng 2.0:1 "IMAX" format, altså et mellomformat mellom 16:9 og CineScope, tilfeldigvis det samme som også Netflix bruker på mange av sine produksjoner. For å kunne støtte nettopp dette formatet er det dermed en del der...
  20. lygren

Velkommen til ny AVforum.no plattform!

Skal ligge her: https://avforum.no/forum/index.php?conversations/