Nylig innhold av XDread

1. X

Digital remastered

Hehe. Jeg tror deg så absolutt! Av de remastrede skivene jeg har hørt, så er det faktisk kun Hendrix sin "Are you Experienced" som har vært riktig ille! Det er vel også grunnen til at jeg dro frem akkurat det eksempelet. I og med at jeg ikke kom på noen flere så kan ikke de andre remasterede...
  2. X

Hi-Fi-eller musikkinteressert??????

Tja, i mine ører er ikke hverken prog, fusion eller psykedelia særlig alternativt, zeul og krautrock aner jeg ikke hva er for noe(?). Poenget mitt var vel egentlig at for det "trenede øret", så er det ingen ting som er alternativt. I dag så er vi vant til mye forskjellig musikk og mye av det...
  3. X

Hører du på MP3??

Det finnes jo ukomprimerte formater også. (Finnes flust av dem!) Jeg kjenner ikke til WMA, men det vet ikke du, så yay! :)
  4. X

Digital remastered

Åh? Kan ikke si at det er nevneverdige forskjeller i "radio edit" på låter på singler! Trodde faktisk at denne EQ-en og komprimeringen ble gjort hos radiostasjonen før signalet blir sendt på eteren...
  5. X

Digital remastered

Tull er det ikke! Jeg kjøpte en Jimi Hendrix plate som var remastret, og lyden var på mange måter klarere og instrumentene nærmere, men det var allikevel noe jeg ikke likte ved opptaket, det var en slags rar støy oppå nesten litt likt dårlig komprimerte mp3-er. Uansett: Remastering er en slags...
  6. X

Stereo i 50 år, og hva nå?

Om det skjedde noe på nittitallet? Komponentene blir jo stadig bedre, mindre støy etc. Og så tør jeg påstå at flerkanals lyd har vært vanlig i noen tiår nå! (Men jeg skjønner hva du mener!) ;)
  7. X

Haha! Jeg er STERKT uenig! Sant, det er forferdelig mye søppel innenfor den genren, men så er det med alle genre egentlig! Jeg er så heldig at jeg ikke går etter noen "streng" genre. Jeg kan således oppdage musikk som er helt fantastisk det være seg rock, techno (elektro), klassisk, country...
  8. X

Hører du på MP3??

Interressant: Dersom det skal være både lossless OG VBR, så må det jo faktisk være en slags form for komprimering da! En eller annen FLAC variant?
  9. X

Hører du på MP3??

Av samme årsak som de som lager virus? Uansett: Slike klikkelyder er slett ikke uvanlig på mp3-filer som har lidd skade ved opp- eller nedlastning eller korrupte disker, andre ting som kan forårsake bitfeil. Jeg tror jeg med ganske stor sikkerhet kan si at hovedårsaken til slike klikkelyder...
  10. X

Lyden sprekker ved høye frekvenser?

Jeg har lest masse innlegg i dag, så jeg orker ikke lese resten, men jeg har et forslag til hva det kan være, noe jeg selv har opplevd: Hvorfor er jeg noe usikker på, men: Det som er koblet til en linjeinngang kan ødelegge for lyden på andre linjeinnganger. Jeg har opplevd dette ved ett...
  11. X

Haha! Du "stjal" min kommentar! ;) - men på den andre siden, hva er det som er alternativ musikk nå i dag? :D
  12. X

CD-lydens utvikling de siste 10 år

Jeg kjøpte en HK toppmodell rundt 1991, en solid haug som aldri har sviktet meg til tross for at jeg har "mishandlet" den! Jeg synes lyden har vært helt ok helt til en tildligere kollega av meg ba meg teste ut en ekstern DAC. Mitt svar til det var "Yeah, right!" som om man liksom skulle kunne...
  13. X

Brumming vs. Susing

Brum kan også komme fra utstyr som er dårlig jordet (ikke jordet). Susing? Tja, fra komponentene som en enhet er kostruert av da særlig susing som kommer før forsterkertrinn i en forsterker. Indusert gjennom en kabel på linjeinnganger?
  14. X

Hører du på MP3??

Er ikke nødvendigvis så veldig sant! Ta som et eksempel en frekvensanalyse. Det kan betraktes som en måling. Der kan det godt være store forskjeller uten at den er særlig hørbar om enn i det heletatt.
  15. X

Hører du på MP3??

Oops... Les om CD PARANOIA på http://www.xiph.org/paranoia/ og gråt! :D