Nylig innhold av Stratosen

1. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Takk for gode innspill, Karmann! Om jeg satser på Arendal Subwoofer 1 vil jeg gå for bruktkjøp, så prisforskjellen ifht. selvbygg blir nok ikke så stor som man i utgangspunktet kan få inntrykk av. Trenger ikke å bestemme meg ennå, men er enig i at selvbygg har potensiale til å bli enda bedre enn...
  2. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Hyggelig å høre at du setter pris på byggetråden! Ja, det blir nok bra uansett om det blir 12 stk Arendal sub eller selvbygg; men du har jo et fantastisk oppsett selv! :) Jeg er godt fornøyd med AVShops DreamScreen CineSeat. Vel og merke er dette heller ikke nyeste versjon, men v3. Virker som...
  3. Stratosen

Bygging av kjellerstue - planleggingsfase

En fallgruve for uisolert kjeller er kondens/fukt. Vil anbefale deg å lese deg litt opp på det før du setter i gang. (Av typen 'Lag rom i kjelleren - fuktsikre løsninger for å innrede kjeller' el.l.) Lykke til med prosjektet! :)
  4. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Har foreløpig ikke bestemt meg helt, men det blir nok uansett ikke like heftig som ditt referanse SBA. :) Jeg vurderer selvbygg, men det er også aktuelt å bruke 12 stk Arendal Sound Sub 1 og sette de opp i en SBA konfigurasjon. (Jeg har jo 6 fra før.) Jeg får vurdere ulike alternativ gjennom...
  5. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Takk som spør, Karmann! :) Ikke så mye fra meg i det siste.. Det har blitt en midlertidig pause i byggingen, men fortsettelse følger. Har i det siste holdt på med andre behov i den nye kjelleren; bl.a. bygging av kjellerstue og barnerom. Snart må jeg også gjøre en del utendørs, men jeg gleder...
  6. Stratosen

TomRons Hjemmekino-oppgradering

Velkommen tilbake på forumet, TomRon! [emoji1360]
  7. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Lydtransparent lerret Nå har jeg kommet så langt i kinobyggingen at det ikke lenger er like stor fare for å skrape borti lerretet med verktøy eller materialer. Dermed blir det montering av lydtransparent lerret i stedet for lakenet jeg hadde midlertidig. Jeg bruker i første omgang 'DreamScreen...
  8. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Hyggelig du spør! Jeg har hatt stor glede av andres byggetråder, så hensikten med denne byggetråden er å gi litt tilbake i form av inspirasjon og idéer som andre kan stjele. :) Jeg bruker 'Philips HUE Lightstrip Plus' som kan styres fra mobil og fastmontert bryter. Lightstrip kan skjøtes med en...
  9. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Takk for hyggelig tilbakemelding! :) Jeg grublet lenge på hvordan jeg skulle feste rammene. Vurderte både magnet-løsninger, sneppert, borrelås, kroker m.m. Jeg endte på en enkel løsning jeg er veldig godt fornøyd med: Nederst på hver ramme har jeg montert to festepunkter som stikker ut på...
  10. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Tusen takk for hyggelige ord, BEF! Ekstra gøy å vise kinoen til deg! Det var veldig hyggelig og inspirerende å ha deg på besøk! :)
  11. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Tusen takk! Ja, kalibrering og litt videre arbeid med akustikken vil nok gjøre at lyd og bilde faller litt mer på plass :)
  12. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Tusen takk, BEF!! Det er utrolig hyggelig å få en slik tilbakemelding fra akkurat deg!
  13. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Stoff på rammer i taket Ettersom det er god takhøyde i kinoen kan jeg tillate meg å skjule atmoshøyttalere, diffusjonspaneler og rockfonplater med høyttalerstoff. Når stofframmene på veggene er ferdige er det nå klart for å trekke rammene i taket med tilsvarende høyttalerstoff. Over kinosetene...
  14. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Takk for anbefalingen! Er enig i at det er veldig fint med en sort kant rundt bildet. Jeg har kjøpt inn Black Velour Flocking Material som skal være like sort som Fidello Black Velvet. Dette skal jeg i hvert fall ha oppe og nede. Jeg vurderer på sikt om jeg kanskje skal ha motorisert 2-veis...
  15. Stratosen

Kjellerkino i tilbygg

Takk, takk! Det å kunne belønne seg selv med å se en film i ny og ne under byggingen har vært veldig motiverende! :) Takk for innspill! Ja, planen er å sette opp belysning bak stofframmene slik du viser i linken. Jeg går og grubler litt på hvordan jeg skal montere det, men det blir uansett noe...