Nylig innhold av Snickers-is

1. Snickers-is

Måle frekvensrespons i rom?

Det har du forsåvidt rett i ja. I teorieon finnes ikke ekkofrie rom, og heller ikke perfekte punktkilder, men i praksis er det jo ekstremt nært minimum fase.
  2. Snickers-is

Det forstod jeg, men jeg følte at når du benyttet fotografiet som en helhet fikk du et bilde som minner om det å se den virkelige bilen. En frekvensrespons minner i langt mindre grad om den virkelige lyden om den så ikke er såpass kraftig gatet at den i all hovedsak gir deg klangbalansen i...
  3. Snickers-is

Plasseringspresisjonen avhenger også i stor grad av hvor kjente lydene er. En stemme man kjenner kan man relativt presist plassere i høyde, og man kan si med rimelig stor nøyaktighet om den kommer forfra eller bakfra. Og at frekvensresponsen endrer seg både med vinkel i horisontalplanet og...
  4. Snickers-is

Du har jo fått til god lyd tidligere, og så vidt jeg har forstått har du jobbet med lyden ved hjelp av mange ulike former for datainnsamling, både ulike målinger, lytting osv. Jeg har veldig lyst til å stikke innom, men jeg har faktisk ikke vært i området der siden sist jeg var innom. Jeg må...
  5. Snickers-is

Ja, direktelyden vil jo inneholde både fasedreining og frekvensavvik, så for å få den riktig filtrert bort må man trolig til med noen EQ-er, et høypass og et lavpassfilter i endene, og trolig et par all-pass filtre. Hvis ikke får du ganske store rester av direktelyden. Da forsvinner jo store...
  6. Snickers-is

Det er jo et kjempespennende eksperiment. Jeg ser en måte man kan gjøre dette enda enklere: Sett opp et spillende stereooppsett og mat det med et monosignal. Sett opp en målemikrofon i SS. Ta signalet fra målemicen og fra det spillende oppsettet og mat begge inn i en DSP. Inverter den ene, legg...
  7. Snickers-is

Vi kan få dem med, problemet er at filtreringen av målesignaler viser summert energi fra start til stopp for innspillingen. Øret fanger imidlertid opp alt, men vekter det ulikt og bruker informasjonen til ulike ting. Det er jo dette som gjør at spredningskontroll er så viktig. Har det noen gang...
  8. Snickers-is

Det er viktig også å huske på at uansett hva miksen er myntet på av bruksområder så vil alltid det å lytte til miksen over et normalt stereooppsett, eller via hodetelefoner være den endelige referansen, også for masteringsteknikkere. Det finnes ingen minste felles multiplum for hva som er en...
  9. Snickers-is

Det er riktig, men ørets tidssensitivitet gir oss ikke bare retning, men også et slags forhold mellom direktelyd og reflektert lyd slik at vi ganske effektivt kategoriserer ulike deler av lydbildet. Noe klassifiserer øret som direktelyd, andre ting klassifiserer øret som refleksjoner, og annet...
  10. Snickers-is

Midas Siden innlegget ditt er så langt (og godt) slenger jeg bare inn noen bemerkninger her: Den første kurven der kan fort tolkes som en slags anatomisk imperfeksjon, men faktum er at det du ser er ørets høydepersepsjon. Det er en tydelig topp ved ca 3kHz. Denne kan variere noe fra person til...
  11. Snickers-is

Har du noen gang opplevd at du har 2-3 ulike resonanser, men på en gitt måling ser du bare en, eller i bestefall to av dem? Og når du har målt og endret innstillinger til øyet er stort og vått, og du har fått angrepet alle tre, så oppdager du at du har minst et par problemer til i omtrent samme...
  12. Snickers-is

Hei Bergfinn, det synes jeg du skal fortsette med. Jeg er nemlig av den oppfatning at målemicen ikke gjør noen feil. Det er først når du skal plassere den, når du velger målesignal, og når du filtrerer målingene at en stor sekk med feilkilder åpner seg i alle ender. Jeg må tilstå at jeg digger...
  13. Snickers-is

Hvorfor er det deprimerende? Jeg skriver jo litt om det med praktisk bruk av målinger. Det jeg derimot ønsker å få frem er at folk ikke skal stole på målingene, og poenget med å legge ut eller be andre legge ut frekvensresponsen til oppsettet sitt er ganske meningsløs. I mange tilfeller åpner...
  14. Snickers-is

Det er lenge siden jeg har skrevet noe særlig på forumet. Imidlertid er det mye som ikke har endret seg siden sist, og en av tingene er det stadige maset om frekvensrespons i rom. En liten gratis programvare, en målemic og et lydkort er det folk trenger for å få plottet flotte kurver som både...
  15. Snickers-is

AK's kommende kino - Nærmer seg slutten

Man behøver verken måleprogram, god ADC eller god mic for å måle flutteravtand. Det eneste man behøver er en pulsgenerator (for eksempel to hender) og, som noen foreslo, en mobiltelefon som kan ta opp lyd. Så plasserer man mobiltelefonen for eksempel i brystlomma, med opptaksfunksjonen aktivert...