Nylig innhold av NRKmann

1. N

Ødelagt twitter - Crescendo Opus 3

Haha, den var bra. Takk for at du så den. Skal prøve. Takk for gode svar begge to.
  2. N

Ødelagt twitter - Crescendo Opus 3

Nå har det skjedd. Lille sonen har endelig klart å trykke inn twittern på min Crescendo Opus 3. Høytalerne var kjøpt brukt da jeg bodde i Sverige (lover at det ikke bare var en lek å frakte 55kg betongkassene som høytalerne er montert i), og dermed aner jeg ikke hvor jeg kan kjøpt nye twittere...
  3. N

Hakket opptak på Grundig 8860

Jeg har hatt tilsvarende problem når jeg prøvd å kopiere over til en HDD opptaker via Scart, mens HDMI-utgangen var tilkoblet TV:en. Symptomen er att teskten forsvant på SCART, slik som du opplever (men også menyene). Det skyldes hvordan grafikk leggs på i boksen (teksting bla. fra NRK på...
  4. N

Grundig DTR 8740

Følg anbefaling fra NTV/Riks-TV og styr ifra all innendørs antenner hvis du kan. Anbefaler en direktiv Yagi (liten hvis du ikke trenger mye forsterking). Selv om innendørs kan virke for deg så er det pest og plage for altfor mange. I tillegg er de som oftest dyrere enn de enkleste Yagi. Noe...
  5. N

digital tv-motaker usb

For den som vil prøve seg sendes DMB i Oslo på blokkene: 8C (199,360 MHz) 11C (220,352 MHz)
  6. N

digital tv-motaker usb

Veldig interessant spørsmål. De fleste TV USB-løsninger er laget for digital TV i UHF-båndet. DAB/DMB sender i Norge sender i VHF-båndet (kanal 11-13). For å kunne få inn DAB/DMB sendinger forutsetter altså 2 ting: - En USB-mottaker som kan tune inn VHF-frekvenser - En SW på PC som er laget for...
  7. N

Dårlig signal på RiksTv/gratis NRK kort

Uten detaljkjennskap til problemet og mottaksforholdene der du bor er det vanskelig å gi noe konkrete tips, MEN signal som varierer med vær og årstid er ofte tegn på noe mangelfullt gain/forsterking (antenne+forsterker). For mer inngående felterfaring av mottak anbefaler jeg at du går inn på...
  8. N

Teknisk forskjell på parabol og bakkenett?

Litt skeptisk til denne tabellen. NRKs tjenester går i statmux så bitraten får variere fritt avhengig av kompleksiteten av biledinnhold. Gjennomsnittsmåling sier lite dersom man ikke tar hensyn hva har blitt sendt i tidsperioden. Kanskje maksbitrate vil kunne si litt mer, i tillegg til...
  9. N

Hakket opptak på Grundig 8860

Jepp det ser skikkelig ut som en defekt enhet. Gå tilbake til butikken og reklamer.
  10. N

Feil på rikstv.

Hva sier Riks-TV kundeservice (09595)?
  11. N

Radiolyd på det nye bakkenettet

For NRK sin del er "trunken/feeden" til P1, P2, P3 på FM basert på APT-X codec med høy bitrate (http://en.wikipedia.org/wiki/Apt-X).
  12. N

Radiolyd på det nye bakkenettet

Hyggelig at du syns at det høres bra ut. HE-AAC var et bra alternativ til MEG1 lydlag II (som er standard på satellitt, IPTV og DAB), siden den tar mye mindre plass. HE-AAC har likevel noen begrensninger i denne bitrate med feks klapping og lydpanorering, slik ferske EBU-rapporter har vist...
  13. N

Støy fra el-gjerde på Riks Tv

Kjøpte den på Oslo antenneservice. www.antenneservice.no
  14. N

Hva er det egentlig man betaler lisens på idag?

Jeg pleier ikke blande meg inn så mye i lisensspørsmål, men tenkte nevne et par nice ting som lisensen finansierer: - sikrer at alle husstandene i Norge får tilgang til TV-signaler (uansett bak hvilket fjell man bor) - en del populær drama såsom: Himmelblå, Hunter - en masse arrangement som...
  15. N

Støy fra el-gjerde på Riks Tv

Hvordan dannes et magnetisk felt En høyspent puls i en tråd lager et magnetisk felt rundt tråden ( Magnetic field around a wire - Wikipedia, the free encyclopedia Magnetic field - Wikipedia, the free encyclopedia. Siden det dreier seg om en "puls" blir frekvensresponsen svært bredbåndig (liksom...