Nylig innhold av KristianW

1. K

Gode lerretsduker med minst 1.0 gain uten speckle?

Fikk Ultra-White-duken i dag. Den er mye mer matt :). Her er det ikke hotspot og speckle/glimmer/shimmer. Veldig fin struktur i den. På første bilde er projektoren i fokus og på andre er den ikke helt i fokus. Lettere å se de hvite pikslene på den mattere duken med enda finere struktur og uten...
  2. K

Jeg leser nå om samme Ultra-White duk på Amazon at den har en gain på 1.0. Så kanskje er dette vel så riktig. Jeg har stor tro på at shimmer er rimelig bra kontrollert på denne. Blir veldig spennende. Ser filmer med Dolby Vision via HDFury Vertex2. Gir litt mer pop i bildet enn vanlig HDR.
  3. K

Nå skrev jeg på chat med Carl’s place. De har en duk som heter Ultra-White. Den er også 1.1, men den er matt i sammenligning med Flexi-White som er litt mer glossy. Den er også stivere i materialet og kan ikke wrappes rundt ramma. De gav meg en god pris ettersom den første ikke svarte til...
  4. K

Det gir egentlig mening. Om man vil lysne noe, så må man legge til shimmer. Så da tror jeg det jeg leter etter er noe mest mulig likt Studiotek 100 med så og si riktig 1.0 gain. Lager de den som duk for DIY ramme? Ønsker helst noe i betydelig lavere pris da. Har lest at Didrik og Andreas har...
  5. K

Laget meg et nytt lerret for å klemme ut 10 tommer ekstra. Ikke fullt så my ekstra på 16:9 som på 2:35 hvor jeg kan bytte aspect ratio for å strekke bildet. Endte på en Carl’s place flexiwhite 1.1 duk med mye bra anmeldelser. Ganske fornøyd med denne, men opplever noe speckles i lysere scener og...
  6. K

HiViLux Zero Edge lerret

Jeg har nå laget meg nytt lerret som går fra vegg til vegg. Det ble 10 tommer ekstra :). Fra 106¨-116¨. På 16:9 kan jeg utnytte 111-112 av disse og 2:35:1 kan jeg bruke hele bredden ved å anvende aspect 2:35:1 i projektoren. Laget også et manuelt maskeringssystem som jeg er veldig fornøyd med...
  7. K

Absorbent i tak for å dempe vibrasjoner?

Har jobbet en del i kinoen de siste 10 dagene både med ekstra gips enkelte steder, mer akustikkplater og lerretsbygging og fortsatt noe med Dolby Vision hack via HDFury Vertex2. I går kveld flyttet jeg høyttalerne nesten tilbake til riktig posisjon. Ikke kalibrert opp på nytt enda, så for tidlig...
  8. K

Rommet er ganske lite og jeg har hatt fokus på bildekvalitet og størst mulig bilde, selv om jeg det siste halvåret har blitt mye mer interessert i lydbiten. Var absolutt ivrig på lyden før dette også, men var liksom bilde først. Har nå norske Arendal Sound høyttalere på 5 av høyttalerne i et...
  9. K

Har nå kun 10cm fra tak til lerret. Bass er tyngst over lerretet i rommet, selv om den er blitt bra i lytteposisjon også. Vil 10cm absorbsjon i taket over lerretet ha noen som helst effekt i forhold til å drepe litt av dype frekvenser som setter igang taket og høres i rommet over? Har nå...
  10. K

Hvordan fungerer 2:35:1 Zoom?

Takk Gorm! Veldig god forklaring. Nesten 7% bredere bilde med å ta i bruk alle pikslene brikken har. Ikke dårlig, det er ganske mye. I tillegg har jeg over 10cm å gå på i bredden med normal Aspect, så samlet trenger jeg et bredere rom for å makse helt ut;)
  11. K

Hvordan fungerer 2:35:1 Zoom?

Har en Sony VW270 som står i Aspect Normal. Ett av valgene er 2:35:1 Zoom. Da har jeg muligheten til å få et mye bredere bilde og vurderer å lage et litt større lerret enn 106¨ 16:9 som jeg har nå. Ramma er 10cm bred og fyller hele rommet i bredden. Med smal ramme kunne jeg fått noe større...
  12. K

Dolby Vision inkl. dynamic tone mapping for projektorer/og andre ikke DV displays.

De innstillingene for nits i HDR/DV menyen, vet du om det utgjør noen forskjell å forandre på de? Klarer ikke se mye forskjell om jeg forandrer på de, men tenkte kanskje man kunne matche nits fra projektor bedre med å forandre på de?
  13. K

Dolby Vision inkl. dynamic tone mapping for projektorer/og andre ikke DV displays.

Ja da kan det være at Shield Pro ikke kan force LLDV. Har søkt litt, men vanskelig å finne gode svar på det. Da må jeg nesten ta med ATV4K fra stua og ned i kinoen igjen for å sjekke hva denne gjør med vanlig HDR. Kanskje skru ned frame rate i ATV4K. Sist jeg testet for noen dager siden fikk jeg...
  14. K

Med disse innstillingene har jeg klart å få DV i DV titler på Netflix. Ikke DV titler blir ikke gjort om til DV. Er det i EDID eller i HDR/DV man skal «force HDR»? Da jeg kontaktet HDFury foreslo de den som det står for ATV only, men da får jeg HDR og ikke DV.
  15. K

Jan B, hvilke innstillinger bruker du? Jeg har fått Vertex2 og Shield pro nå. Er ikke så godt å vite hvilke innstillinger man skal bruke. Vil man at Vertex skal spille DV eller HDR? Når du spiller HDR filmer som gjøres om til LLDV, står det da HDR eller DV på Vertex på skjermen?