Nylig innhold av Ivaols

1. I

Ivaols hjemmekino 2.0

Synes det er veldig bra bass nå, kontant og fin med smekk. Kjøp av fire 18" fra Precision Devices gjør jeg gjerne. Vi kan gjerne diskutere det når du kommer etter du har hørt lyden hos meg. Hvilken driver, kassestørrelse og portet eller lukket er jeg nysgjerrig på hva som er lurest for å nå...
  2. I

Ivaols hjemmekino 2.0

Jeg har ikke peiling på drivere, må bare innrømme det. Precision Devices har ti 18" og tre 21" som alle kan karakteriseres som lillebrødre til mine 24" hehe. Jeg er ute etter smekket først, deretter kapasitet til 20hz.
  3. I

Ivaols hjemmekino 2.0

Fant en tråd på hifisentralen hvor en som har testet ikke merker noe særlig forskjell på 2242h og 2258.
  4. I

ELNS - Program for testing av multikanals lyd

Genialt program og igjen mange takk for delingen!
  5. I

Karmann`s Hule

Glimrende program og hjertelig takk for at du har lagt det ut til deling. Kan være en god idé å starte en tråd. Tipsene fra Jan Einar gitt tidligere i denne tråden var nyttig for å få utbytte og er fint å samle. Tilbakemeldinger fra brukere på bugs kan også være nyttig. Mvh Ivan
  6. I

chFresh's Kino projekt

Har null input i den fasen du er i nå, men følger med. Blir gøy å se utviklingen!
  7. I

Ivaols hjemmekino 2.0

Takk for tips Saarg! Jeg er ikke kjent med JBL drivere men ser de selges som en lettere versjon enn 2242h. Har du/noen peiling på hvordan lydkarakteristikken er i forhold til 2242h? Smekk osv..?
  8. I

Karmann`s Hule

Genialt program, mange takk for delingen!
  9. I

Ivaols hjemmekino 2.0

Forbereder flere subber så kjøpte tilbake en Behringer NX6000 jeg byttet fra meg i en handel. Monterte Noctua vifter og er klar for støyfri drift av fire 18" plassert bak lerretet. Da mangler jeg kun de fire 18" og noen meter med kabler 😄
  10. I

Karmann`s Hule

Startet feilsøking. Dobbelt sjekket at EQ settingen for senter er riktig, så greit ut. Finkorrigerte den med det samme til å bli enda likere høyre og venstre front. Nå vet jeg at jeg ikke har kuket det til allerede i frasparket. Spilte med sub i går så den slås av i neste runde siden alle...
  11. I

Karmann`s Hule

Fikk sviv på programmet. Jeg har veldig forskjellig lyd i kanalene! Skremmende. Spesielt senteren var det ekstremt puslete lyd i så dette forstår jeg ikke. SIgnalet til senter og fronter går gjennom samme prosessor hvor aktiv deling foregår, og de er tunet frekvensmessig veldig likt så her er...
  12. I

Karmann`s Hule

Ja det programmet ville det være svært nyttig å få lekt litt med hvis mulig!
  13. I

Karmann`s Hule

Ahh, beklager, jeg misforstod. Det er forskjell i GD når jeg legger på for eksempel et HP filter i bunn. Eksempelet viser forskjell uten og med filter i bunn. Ikke stor forskjell, men når en først sitter og nerder så...
  14. I

Karmann`s Hule

Den lyttemessige gevinsten av å få alt satt med riktig delay er omdiskutert så vidt jeg har fått med meg. Mennesket er langt mer følsomt for endring i frekvensresponsen enn i fasen. Jeg synes likevel riktig delay til subpakken gir litt mer fast bass. Om jeg hadde klart å skille på blindtest vet...
  15. I

Karmann`s Hule

Akkurat dette tenker jeg ikke har noe med minimum fase å gjøre. Det er fult mulig å justere fasen bak på en sub og få en fin overgang ved delefrekvensen når en kun ser på frekvensresponsen. Men denne justeringen av fasen gjør ingenting med total delay som fremdeles kan være feil, og denne feilen...