Nylig innhold av Halair

1. H

Hjemmekino i kjeller

Fra Byggmakker ifht tips kjellerrom: Innvendig isolasjon med bindingsverk Hvis du ønsker å etterisolere med bindingsverk, må kjellerveggen være 100 % tørr. Hvis ikke, må det dreneres og isoleres på utsiden. Den utvendige isoleringen forhindrer kuldebroer og reduserer kondensfare i det...
  2. H

Hvordan bi-ampe effekforsterker og receiver?

Hva er det du ønsker å oppnå / føler du mangler? Forstår deg slik at siden du nå vil jobbe med HT-plassering føler noe mangler?
  3. H

Hjemmekino i kjeller

Da kan morroa starte! :)
  4. H

RuneW: Byggetråd - Kino - Ventilasjon V2.0

Smerter dog investeringskontoen like hardt uansett navn... :rolleyes: Blir spennende å følge denne mulige (?) utvidelsen!
  5. H

RuneW: Byggetråd - Kino - Ventilasjon V2.0

Det er vel ikke toll på hifiutstyr, derimot 25% moms?
  6. H

MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig....

Luftspalte bak øker dempeeffekten fordi dette gir lydbølgende lenger reisevei før de blir reflektert av veggen og sendt tilbake gjennom dempematerialet. Jeg brukte forøvrig vanlig Flex-A plater som er ganske rimelige, 250kr for 8 plater á 70mm. Hehehe ja, rødt stod jeg over :) Kinorommet når...
  7. H

Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer

Har lenge hatt planer om å utføre noe opprydning i lyden og lot meg sidetracke av et DIY-høyttalerprosjekt som nå fungerer som fronter - og de lyder fantastisk :) Fikk ånden over meg å få laget noen dempeplater og gikk for det enkle, ramme av 23x48mm lekt trukket med stoff foran og bak. Første...
  8. H

MÅ ikke men en får større effekt av tiltaket med luft bak. Jeg har laget plater der Rockwool ligger oppå 23x48mm lekt, dvs 48mm luftrom bak platen. Med 7cm Rockwool blir da netto tykkelse 12cm. Har 16 hele plater rundt i rommet hos meg og det ryddet meget godt opp for godlyden :) Jeg var å...
  9. H

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret

Spennende :) Bruker selv Nexa Remote Control for på to kurser, fungerer knirkefritt. (1x hovedbelysning og 1x LED.list bak sitteposisjon.)
  10. H

Var det fløyel fra Jysk du brukte? Jeg testet nettopp med disse fra Jysk og erfarte det samme, god demping av LED / ingen forringelse av IR-kommandoer :) Har en Ikea Lack-hylle (liggende) som vil få fronter like de du nå har laget.
  11. H

Hjemmekino - Krav til alternativ rømningsvei?

Jeg kjenner ikke fasiten men for at arealet kinoen representerer må det være min. 2 rømningsveier. Det er vel også et minstekrav til lysåpning for at det skal være målbart areal? Siden P-rom er den første parameteren som blir vurdert ifht pris er det fornuftig å følge kravene for nybygg, øker...
  12. H

Bygging av hjemmekino i garasje, rom i rom. Dårlig strømnett?

Mine er høyere .... men langt slankere /lettere også hehe :) http://www.avforum.no/forum/showthread.php/133865-Halair-Column-Line-Array-Byggetråd-Oppgradering-av-utseende/page5?p=2000994&viewfull=1#post2000994 Vurderer v2 av kabinett og ønsker da buet derav interessen for slisset MDF. Blir noen...
  13. H

Litt fiksing av hjemmekino rommet

At det oppleves som digg er det viktigste :) Ifht REW og frekvensmålinger så bør lydnivået være nærmere 75dB for å ha nok informasjon til god data. Kjør en "Check Level" og justér opp før du kjører ny sweep - hvis du ønsker :)
  14. H

Bygging av hjemmekino i kjeller, rom i rom.

Hvor viktig og hvor motivert er du til å lage et rom-i-rom? Hvis du skal gå all-in så vil jeg tro legge flytende/separert gulv med stendere/himling oppå er veien å gå. Men har du takhøyde for dette? Trolig ikke med typiske norske kjeller/sokkelhøyde :) Hvor gammelt er huset? Hvor tykt er...
  15. H

Bygging av hjemmekino i garasje, rom i rom. Dårlig strømnett?

Googlet i går og Fritzøe kom opp flere ganger, jeg holder hus i Sandefjord så det burde da være muligheter :) Pris derimot var det lite info om. At en slik plate koster litt skjønner jeg ;) Takk for info! Hvis jeg skal være gnien er det bare å slisse selv hehe!