Nylig innhold av hårek

1. hårek

Retro Hi-Fi og fuktig luft

Innpakking og luftavfukter tror jeg er en god ide. Nye produkter av alle slag pakkes med en liten pose luftavfukter (Silica gel). De mest utsatte delene er brytere og andre kontaktpunkter som vil korrodere litt.
  2. hårek

Knekt plugg på Dali evidence 870

Må vel uansett lodde ledningene som går inn på terminalen.
  3. hårek

Knekt plugg på Dali evidence 870

Ville prøvd å skru av dekslet for å komme til på baksiden. Tipper det enkleste er å lodde på en ledning der. Lodding på forsiden blir mye vanskeligere.
  4. hårek

Hegel H160

Ved å la de stå på, varer de lenger. Begge påstandene kan ha gode argumenter, men i profesjonell sammenheng velger man å la strømmen stå på hele tiden. Elektronikk som står på hele tiden holder jevn temperatur. Ved å slå de av og på varierer temperaturen, metall trekker seg sammen og utvides...
  5. hårek

Høye sprakelyder, så ble det stille. Døde nettopp anlegget?

Finn ut hvordan en klasse AB forsterker fungerer. Les om tomgangsstrøm (quiescent current) og DC offset på utgangen. Vanligvis vil denne spenningen variere over tid, elektronikk er aldri helt stabil. Her er en liten artikkel om justering. https://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html
  6. hårek

Forsterkeren i min SVS PB10-NSD «tok fyr». Mulig å reparere?

Vet ikke helt hva jeg skal tro. Det er riktig at tanal / elektrolytt har lettere for å ryke, men funksjonelt skulle det vel heller være keramisk. Men liten vits i å gjette på spinkelt grunnlag, TS bør lodde en ut og ta bilde som viser merkingen.
  7. hårek

Forsterkeren i min SVS PB10-NSD «tok fyr». Mulig å reparere?

Ville absolutt prøvd å bytte kondensatorer. De er bare for glatting, den blå elektrolytten tar det meste på 100 Hz og de gule er for høyere frekvenser. Verdien er ikke kritisk. Tror det er film / polyester. Sjekk at diodene D407 ikke er kortsluttet. Enkelt å måle med et multimeter / ohm-meter.
  8. hårek

T-We oppgradering - hva er poenget?

Fikk "ny og forbedrede T-We" for noen dager siden. Er normalt positiv til oppgraderinger, men denne skjønner jeg ikke poenget med. Det de reklamerer med er jo ting vi hadde fra før. Det jeg finner er nytt design og farger. Men funksjoner er fjernet og får en dårligere brukeropplevelse. TV-guide...
  9. hårek

Hvor kan jeg kjøpe elektroniske komponenter i Norge?

Den ser jo bra ut. Har du tilknytning til butikken?
  10. hårek

Fra stereo til mono

Det er ikke mono. I prinsippet får du bare forskjellen mellom høyre og venstre kanal - dvs det mangler mye. Kobling fra stereo til mono må gjøres på inngangen. https://www.instructables.com/id/Simple-Way-to-Convert-Stereo-to-Mono/
  11. hårek

Klipsch RF7-2 - Revnet Membranoppheng

Det er mange elementer som har skumgummi oppheng, og det er et materiale med begrenset levetid. Mine gamle Infinity elementer har råtnet i stykker, alle 4. Det siste fikset jeg selv ved å bytte opphenget, fant nytt på eBay. Ditt element ser anderledes ut, med gummi oppheng som har revnet i...
  12. hårek

NAD T744

Det kan helt sikkert fikses. Selve reparasjonen kan være ganske enkel, men det tar alltid noe tid å lokalisere årsaken. Vet ikke hva reparasjonskostnader er for tiden, men en til to tusen må man kanskje regne med.
  13. hårek

NAD T744

Er det konstant skurring, eller noe som kommer og går?
  14. hårek

NAD C325BEE + NAD C372.

Begge forsterkerne har pre-in og pre-out. Det er to bøyler som kobler pre-out til pre-in. Du tar ut bøylene og bruker en kabel fra pre-out på den du vil ha som forforsterker, til pre-in på effektforsterker.
  15. hårek

Idtv uten antennekabel

Det er ganske innlysende at man trenger et antennesignal til en TV. Og når man har Telenor så kommer det signalet fra en kabel. Om man har tuner/dekoder integrert i TV eller som en separat boks spiller jo ingen rolle.