Nylig innhold av Galder

1. G

Minimum avstand fra høytalere og Dreamscreen v6

@PureHifi Tusen takk for svar :) Da er jeg sikker på at det vil gå strålende med 10 cm avstand her!
  2. G

Minimum avstand fra høytalere og Dreamscreen v6

Hvor lang avstand burde en minimum ha fra høyttalerne og lerrets duken? Jeg regner med at hva en har bak duken spiller en rolle, og det er vel subben som flytter mest luft, og det som kommer bak lerretet er da enten to stk 12" eller 15" Klipsch subber.
  3. G

Akustikkpaneler med rockwool?

Hmm, jeg har en hel del Glava akuduk Pluto plater. Jeg har tenkt til å bruke de hovedsaklig som absorbentplater på veggene. Jeg hadde også tenkt å egentlig bruke de som "bassfeller" og fyll i fronten rundt høytalere osv. Er de for "harde" eller har de andre negative egenskaper som gjør at det er...
  4. G

Hvordan bygge frontveggen?

Jeg er veldig i tvil på hvordan jeg skal bygge frontveggen :unsure: Jeg har akustisk lerret, frontveggen er ca 2.05 x 3,4. Målet er å få en ryddig front med alt skjult. Alternativene jeg tenker på er enten en falsk vegg, hvor jeg lager en ramme for høytalerne og så fyller det resterende...
  5. G

2x12" eller 1x15" ?

@lygren Takk for svar :) Jeg regnet med at det ikke var så lett som "ja" eller "nei", men jeg har lest litt og det virker ut som om de fleste mener at 2 x 12" er muligens å foretrekke fremfor 1 x 15". Så jeg tror jeg holder en knapp på det.
  6. G

2x12" eller 1x15" ?

Dette er kanskje et veldig generelt spørsmål hvor svaret er. "Det kommer an på!" Men jeg holder på å planlegge en hjemmekino (ca 3,2 x 6 m), "batcave", og tenker på Klipsch høytalersystem. Hva vil fungere "best" av 2 x 12" eller 1 x 15" ? Takker for alle svar!
  7. G

Wulfgari´s Atmos Hjemmekino

LED lysene ble veldig fine :) Hvordan har du koblet de opp, og har du noen link til hvor du kjøpte de? Jeg har vurdert LED lys, men etter som jeg har forstått så kan de fleste LED lysene maks være ca 5 meter lange, og det passer jo ikke akkurat med strømforsyninger hver femte meter rundt oppe i...
  8. G

Hvordan gjøre det med styring av komponenter i kinoen?

@Karmann Takk for svar :) Jeg tenkte noe lignende selv. Så løsningen er kanskje å legge opp IR extendere til alle fjernkontrollene, og så feks lange"skjøte usb kabler" slik at en får koblet til trådløse USB mottakere for mus og tastatur :)
  9. G

Hvordan gjøre det med styring av komponenter i kinoen?

Hvordan gjøres det egentlig med styring av for eksempel lyd (forsterker), bilde ( prosjektor?), multimedia pc osv i hjemmekinoene? Jeg ser at veldig mange har alle komponentene skjult eller i egne "tekniske rom" (og jeg har også tenkt på noe lignende), så hvordan løser en alle de...
  10. G

Vurderer å lage hjemmekino med for lav høyde?

Takk for svar @oes :) Ja kjelleren har stått der en stund, og den virker veldig tørr og fin, og ingen lukt der. Jeg tror at jeg skal klare og få en høyde på 2.05, så jeg tror nok ikke det er verdt og begynne å pigge osv. Jeg tror jeg har brukt et tosifret antall timer med å lese gjennom...
  11. G

Jeg har lest litt rundt på forumet og kommet over "Fermacell" plater, de skal visstnok erstatte to lag med gips, slik at hvis en har et lag med de platene så vil lydisoleringen kun bygge hulrommet mellom det eksisterende bjelkelaget og hvor en ønsker det nye taket, det vil jo si at det kun...
  12. G

Ja, 210 er en grei nok høyde, og jeg er også redd for at en vil merke en stor forskjell ned til 200. Tingen er at da jeg kjøpte huset så var det ekstremt lytt fra 1 etasje og opp til 2 etasje, og jeg tok da og isolerte taket med rockwool (det var kun sagmugg og leire osv der fra før) og så...
  13. G

Hei! Jeg vurdere å lage en liten hjemmekino i kjelleren, men er veldig usikker på om rommet er høy nok 🤔 Jeg har en kjeller under hele huset, hvor omtrent litt over halvparten er utbygd. På det utbygde arealet så jeg har et kontor, kjellerstue og treningsrom, og alt det har en høyde på ca 210...