Nylig innhold av Frode H.

1. Frode H.

Bildekalibrering - Valg av hardware og software

Ja, har du planer om å bruke Chromapure er det nok like greit å bestille alt fra Curt Palme, da kan du også få den kalibrert. Proben du får derfra vil også støtte HCFR, skulle det bli aktuellt igjen. For min del er det uaktuellt, da jeg ikke liker lisensieringen til Chromapure i det hele tatt...
  2. Frode H.

Det var merkelig. Det kan nok være mere driverproblemer i HCFR, driverene for i1D2LT og i1Pro er veldig like og i1Pro funker jo ikke. Jeg har et par i1 Display LT liggende og skal sjekke om jeg får det til å funke her. Etter jeg kjøpte Spyder 3, har ikke disse vært i bruk. Jeg har testet begge...
  3. Frode H.

For å bruke den nye HCFR, må det innstalleres ny driver for proben din. Start Enhetsbehandling ved å søke i startmenyen. Finn proben din, høyreklikk og velg oppdater driver programvare. Ikke tillat søk, velg å innstallere fra en plassering på PC'en. Pek så til C-Programfiler (x86)-HCFR...
  4. Frode H.

Jeg ville bare si ifra at det har kommet en ny versjon av HCFR, den støtter nå de aller fleste aktuelle prober for amatører: i1 Display 1, 2, 3 og LT i1 Pro Colormunki Photo, Design og Display Spyder 2, 3 og 4 Huey ColorBob HCFR Colormeter Støtten for i1 Display 3 liker jeg spesiellt godt...
  5. Frode H.

Jakten på billig "High end" kaffe...

Hyggelig at innlegget var av interesse :-) Jeg har vurdert lagringen av den ferdig kvernede kaffen. Så langt har jeg bare kvernet opp en kvartkilo av gangen og kvernet det rett i ventilposen kaffen kom i. Nykvernet fersk kaffe utskiller en god del co2 og min "teori" er at det vil fortrenge...
  6. Frode H.

Jeg har ikke vært borti mange hotellrom som har hatt vannkoker, men jeg har selvsagt min egen reisevannkoker. Jeg har hatt med både aeropress og V60 på mange turer, sammen med håndkvern, vekt, rørepinner, filtere etc. Første problem er at håndkverna maler gjevnt og fint til tyrkisk og...
  7. Frode H.

Det har ikke vært mye "high end" over den gjennomsnittlige espresso jeg får på Norske hoteller ;-) I går kveld bestilte jeg meg en dobbel americano. De lot espressomaskinen gå i tre minutter for å fylle et stort krus. Bønnene de brukte var noe vakumpakket italienske greier og dosereren på...
  8. Frode H.

Hotell kaffe Jeg reiser mye for tiden og tilbringer mye tid på hotell. I den anledning har jeg testet en rekke løsninger for å kunne lage meg en god kopp kaffe fort og enkelt, med minst mulig utstyr og søl. Jeg har endelig funnet en løsning jeg er fornøyd med. Jeg har kjøpt meg en liten Melitta...
  9. Frode H.

Det høres ut som at alt er i orden med trakteren ja. Forvarming av kolben er jo lurt og kan nok gi deg noen få grader ekstra. Det er mulig varmeplata på Moccamasteren er varmere enn på Severinen? Testen her: Vi har testet 37 kaffetraktere*|* TV 2 hjelper deg Viser at Severin'en gir varmere...
  10. Frode H.

Du skrur selvsagt på varmeplata? Har du sjekket at varmeplata faktisk blir varm? Koker vannet skikkelig i vanntanken, før termostaten kutter? Det du bør gjøre hvis du mistenker feil, er å lure inn en tempføler i filterholderen. Holder den rundt 92 grader der etter et par minutter, er alt i...
  11. Frode H.

Nei, de har nok ikke webshop. Jeg har handlet kaffe i Ski noen ganger, der er det greit å se godt på brennedatoen, den står som regel på en prislapp etc. under posen. Har vært en del poser som har blitt litt for gamle der, men jeg har alltid funnet ferske poser av det jeg skulle ha.
  12. Frode H.

Det er ikke mye plass mellom trakteren og overskapet hos meg heller, men det går helt fint. Når jeg skal bruke den, drar jeg den utenfor overskapet når jeg fyller i vann. Med god kvern og trakter, mangler du vel kanskje bare ferske bønner? I såfall kan jeg anbefale denne: El Salvador Los...
  13. Frode H.

Ser ut til å være en bra kvern. Det er nok ikke den beste espressokverna, men til Aeropress og annen grovere maling skulle den være veldig godt egnet. CoffeeGeek - KitchenAid ProLine Grinder
  14. Frode H.

Jeg trodde heller ikke det var noe som heter GOD trakterkaffe og mater du trakteren med Ali og Evergood, har du helt rett i det. Men etter jeg fikk min Severin Komplett.no - Severin Café Caprice kaffetrakter har jeg funnet ut at det er fullt mulig å lage virkelig god trakterkaffe. Som med all...
  15. Frode H.

Jeg kjøpte meg en ny kaffetrakter i forrige uke. Jeg har lest mye godt om denne Komplett.no - Severin Café Caprice kaffetrakter Etter å ha kjørt en del forskjellige bønner igjennom trakteren, er jeg veldig imponert. Det virker som at denne trakteren får det beste ut av kaffen min. Trakteren...