Nylig innhold av FredrikC

1. FredrikC

Mulig utbygging av inConcert Miles

jeg tenker 300-350 for singel 10" 150-250 for singel 12, men da tenker jeg på dedikerte mellomtoner med 3mm eller mindre slaglengde. Kommer også an på kassen.... I teorien bør en 10" plassert over tpl-150 delt ved 300-350hz unngå floor-bounce noe man ofte prøver på i en 3 veis...
  2. FredrikC

Jeg tror en 10 tommer er en god ide fordi mange rapporterer at tpl150 låter "dårligere" en gode tradisjonelle drivere under 1500hz. Beyma virker generelt veldig robuste og value for money drivere. Men jeg mener tror igjen at drivere som fra jbl, 18 sound, ae har enda mer spissede. (Og dyrere)...
  3. FredrikC

Ja og nei, ikke for denne driveren. Induktansen er såpass høy at den får fallende respons oppover i frekvens. 12G40 er en klassisk midbass som egner seg godt til passive filtre fordi responsen ruller fint av og krever ikke noen spesielle korreksjoner i passbåndet. Men ja på den måten at når du...
  4. FredrikC

En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"

Tangen; har du noen målinger og liknende som dokumenterer det du sier her? Jeg trodde akustikkplater hadde høyere tetthet som gjør at de fungerer bedre til lave frekvenser enn vanlig rockwool? Jeg har forøvrig benyttet metoden med å spraye vanlig Rockwool med hårspray. Det fungerer, har...
  5. FredrikC

Selvbygg: Ikea "Blanda" - BILDER I POST #31

Tøffe! Jeg gjorde det samme for et år siden. Fikk ikke med meg kjæresten, så creds til deg og dama! Monterte dem på en ikea lampefot bare for å ha en komplett ikea høyttaler :P En litt interessant ting med disse høyttalerne er at de vil spre lyden stadig mindre/smalere med økt frekvens...
  6. FredrikC

Mitt bass-system får ny makker

Bra jobba 8x12Tom! Litt interessant at utgangspnuktet var en smallbåndet helmholzter og nå er den en slags bredbåndet panel absorbent? Noen flere inntrykk av TPL-150 enda? Husker du syntes de låt lit grovkornet sammenliknet med ScanSpeak.
  7. FredrikC

Fronthøyttalere (AP cardeas inspirerte) - Langtidsprosjekt - lytting :)

4x10 Hd skal ha nok spenning til å gi høyt nivå, selv med laveste seting (0,9v). Hva slags lydkort og mikrofon bruker du? Har du satt dette opp riktig i REW? Måler du en høyttaler om gangen? REW har en tonegenerator innebygget, hvis du prøver noen forskjellige frekvenser der. F.eks 100hz...
  8. FredrikC

Bohlender Graebener RD75 & bassløsning

Ok, mulig du har rett i at det ikke er termiske årsaker alikevell. Jeg hadde uansett valgt standard versjonen. 1/7 del av induktansen. 3db mer følsomhet = -50% behov for tilført effekt.
  9. FredrikC

Bohlender Graebener RD75 & bassløsning

Du tror han bestilt 4-lags spole for å øke Le(som ikke er positivt for forvrengning oppover i frekvens) når han deler aktivt? Høres helt merkelig ut for meg. Ikke er dette nevt noe sted heller. Jeg tror versjonen med 4-lags svingspole påvirkes mindre av "dynamisk" effekt enn den med lav. Mulig...
  10. FredrikC

miniDSP-Offisiell tråd. Flere nyheter, bla Dirac-Series

Ja. Er vell mini-usb på miniDSP mener jeg å huske?
  11. FredrikC

miniDSP-Offisiell tråd. Flere nyheter, bla Dirac-Series

Disse kan drives av en vanlig mobil lader.
  12. FredrikC

Horn som spiller fra ca 6-800Hz og opp

Jeg brukte Jet Carrier sist. Frakt på to stk BA-750 kom på rundt 400kr. Det var ca 15kg tror jeg. Problemet med DIY soundgroup er at stakkaren som driver foretaket holder på helt alene på sin egen fritid, så ting tar tid. Kan være vanskelig å få svar på mail osv. Det er mange gode 15", kommer...
  13. FredrikC

Et parr tanker om TAD monitorene orso; 1. Den har en vanvittig dyr BE membram som klarer seg høyt i frekvens. Opp-brytningen ligger nærmere 15kHz istedenfor 4-7kHz som med titan. 2. 4001 hornet har sprede-linser som gjør at spredningen ikke kollapser, samt at fasepluggen og driveren er laget...
  14. FredrikC

Da passer nok ikke epa om disse. De er designet av dyktige folk som ham har drevet med diy og kommersiell høyttalerdesign i mange år. Og komponentene holder veldig høy kvalitet. SEOS hornene måler og låter svært bra. Det er en grunn til at høyttalerne blir brede, og det er fordi hornene må være...
  15. FredrikC

Det finnes Horn som gjør det ja. En storformat JBL kompresjonsdriver i et Tractrix eller JMLC 350 f.eks. Det finnes flere andre alternativer også. Problemet er at de ikke spiller bra hele veien opp og trenger super tweeter over 7-8kHz. Seas L26ROY bør nok helst deles godt under 300hz, selv om...