Nylig innhold av Fornjot

1. F

Hjemmekino i tilbygg: Nye surround og Atmos-høyttalere!

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :D Tenkte gjennom dette litt, og det hele gir egentlig veldig mening: En kondensator påvirker kretsen med en kapasitiv reaktans, det vil si en "motstand" som varierer inverst med frekvensen (X_r = 1/(2*pi*f*C), hvor X_r er reaktansen, f er frekvensen og C...
  2. F

Skjønner det godt, en vil jo ikke levere fra seg et produkt som låter sånn halvgodt ... vil bare si at jeg har null peiling på delefilterkonfigurasjon, jeg har kun Tangens design å basere meg på når jeg sier hva som er galt, så det jeg egentlig vil foreslå er å endre designet slik at de to...
  3. F

Føyer med inn i rekken over folk som sier at dette ser dritlekkert ut! Ett spørsmål meldte seg dog: Er drillen ment som en skalaindikator, eller er den mer ment som et akustisk supplement når du ser på film? :D Ønsker også å gå litt tilbake til delefilterbiten, har du fått sett noe mer på den...
  4. F

Hehe, veldig sant! Jeg forestilte meg at om man hadde 15A pulser, så kjører man et tverrsnitt som takler det under kontinurelig last. Igjen kommer impedans og ødelegger mitt fine luftslott av resistans ;) Hvordan vil du si kabelsko og PR kan være her (Eller for den del kabelsko og RK)? PR har...
  5. F

Her ser du specene til kabeltypen du har brukt, oppsummert har de en bendradius (BR) på 8-10x OD, og RZ40 har en OD på 5mm, som gir en BR på 4-5cm. Hovedproblemet blir vel slitne kordeller, men også isolasjonen kan ryke. Med det spennet du har på dem vil kordellene både vri seg i kabelen...
  6. F

Dette har sett bra ut over lengre tid, og du slutter ikke å overgå deg selv! Skjønner BEF godt når han sier han gleder seg til i morgen ;) Et lite spørsmål (som alltid) på tampen: Har du sjekket bendradien til kabelen du bruker? Ser ut som de har et heftig spenn på seg, og det liker de jo...
  7. F

Synd det med Ernemannen, har du den fortsatt, eller ble den for plasskrevende? Kan for øvrig ikke helt forstå bedre kvalitet på BD, selv i dag er de fleste kinoer 2k, hvor filmen er på rundt 250-500 GB. 35mm har jo vel mellom 8 og 10 MP med info per ramme, så bildekvaliteten er vel fortsatt best...
  8. F

Må føye meg i rekken med de som andre her: Er moro å se at alt tas heeeeeelt ut og enda litt til :) Ønsker også å stille et spørsmål angående strømfordelingen din: Jeg mener å huske at alt er koblet sentralt på grunn av Hager-systemet, men ville det ikke vært enklere å bare strekke én trefase...
  9. F

Som alle tidligere må jeg bare si at dette så helt rått ut! Kan jeg spørre hva du har brukt til å feste med? Jeg hadde en lang tirade da det først så ut som patentbånd, men etter å ha sett én gang til ser det ut som en slags festereim av gummi. Kan det stemme? ... oooog er DCI-en naglet fast...
  10. F

Bygging av "Big Miles" - Ferdig!

Gratulerer med ferdigstillelse! Som vanlig er resultatet å sikle etter ;)
  11. F

Ahhhh. Vel, det besvarer det spørsmålet. Nå er selvfølgelig jeg helt utrolig ødelagt når det kommer til pris, men er 8600,- (10750,-) per 600W kanal og inkludert DSP mye? Misforstå meg rett: Den er ikke billig, men for det man kjøper; vil dere karakterisere det som dyrt? (ærlig spørsmål her ...)
  12. F

Super byggetråd! Har fulgt med i det stille, men den siste posten gjorde at det dukket opp et spørsmål: Hva er grunnen til at du valgte treskruer i stedet for maskinskruer til diskkantelementet? Ellers herlig å se alt arbeidet som legges ned i disse, kan nesten ikke vente med å se sluttresultatet:D
  13. F

Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!

Har veldig lyst og skulle gjerne møtt opp da jeg tror dette er den kinosalen jeg vet mest om i vårt langstrakte land (muligens på bekostning av Hunsbedts mentale helse ...). I tillegg ville det vært utrolig morsomt å høre Atmos i en passelig stor kinosal i motsetning til her i Trondheim, hvor...
  14. F

Vil også si tusen takk for at du har orket å svare på alle spørsmålene mine! Nå har jeg faktisk ikke flere igjen ... bortsett fra en inngående forklaring i supermikroens rolle i det hele, men det klarer jeg meg fint uten :) Skulle gjerne tatt en tur innom, men blir nok littegranne for langt til...
  15. F

Hehe, tusen takk for gode svar; de genererer ikke i seg selv nye spørsmål, men med bilder som supplement er det jo garantert at det kommer nye :mrgreen: Veldig greit å få svar på basspørsmålet også, romnoder er noe herk, og absolutt noe man ikke vil ha :) Om jeg forstår dette rett går altså...