Nylig innhold av Ender

1. Ender

Må jeg bytte ut mine kjære Mentor-høyttalere?

Høres ut som du har feil høyttalere for dine ører. Du kan bytte elektronikk alt du orker men du vil nok ikke komme i mål med det. Skal du ha trykk i bassen trenger du en midbassdriver med litt areal, ikke en 6,5" og heller ikke en ny større sub. Punchy lyd ligger som regel høyere i frekvens enn...
  2. Ender

Hjelp med ventilasjon

Så ikke det hadde skjedd ting i denne tråden. Hvordan opplever du effekten av vifta? Blir det tilstrekkelig med friskluft?
  3. Ender

Hjelp med ventilasjon

Helt enig med det du sier Midas. Slik jeg leser første post så får ikke TS gleden av den balanserte ventilasjonen da han har stengt av ventilasjonen med en tett dør. Ventilen jeg linket til kan hjelpe med å få mer luft inn og ut av kinoen men den vil nok ikke hjelpe noe med tempraturen. Da er...
  4. Ender

Hjelp med ventilasjon

Jeg sliter med samme problem selv og vurderer og anskaffe meg en slik for kinorommet. http://www.foris.no/?PageID=4468&ItemID=3199 Produsentlink her: http://vents-us.com/cat/704/ Varmepumpe er i utgangspunktet fint mtp å få høyere eller lavere tempratur men den bytter ikke ut lufta i rommet...
  5. Ender

Noen som har Samsung UE75F6375XXE her?

Her har jeg tatt et par bilder av tvn i et relativt helt mørkt rom. Det blør litt fra siden av rullgardinene da det fortsatt er dagslys ute. Første bilde er eksponert korrekt, de påfølgende bildene er overeksponert ca et halvt stopp for å fremprovosere det svarte. Hvis man ser på bildene på...
  6. Ender

Sa jeg skulle skrive et par ord når tvn var på veggen. Har hatt den i to dager nå og jeg er overrasket over hvor bra denne tvn er. Størrelsen er helt super til mitt rom som er 3x5m, sitter ca 3m unna tv. Hadde en 60" i kinoen før som jeg syntes ble for smått, satte da den opp i stua og kjørte...
  7. Ender

Jeg kjøpte denne for en ukes tid siden. Stakk innom elkjøp og kikket på denne før kjøp. Panelet er bra og det er ikke vesentlig hakking ved panorering. Vil si bildet var av absolutt godkjent kvalitet. I og med at det er kant LED vil det være ujevn belysning over panelet som typisk er mer synlig...
  8. Ender

trenger jeg forforsterker?

Dette er jeg veldig uenig i Danke. Selv har jeg 3 stk surround forsterkere i hus, en skambillig onkyo, midt på treet onkyo og toppmodell pioneer. På normale lyttevolum dvs 70-80db har ikke effekten til disse forsterkerene noe å si. Det som gir utslag i lydkvalitet er i mye større grad hvordan...
  9. Ender

trenger jeg forforsterker?

Billigste og beste du kan gjøre er å bruke en tusenlapp eller to på noen rockwool plater til å ta rotta på førsterefleksjon. Dernest hadde jeg kjøpt en effektforsterker som de andre nevner her. Skal du ha en forforsterker til et 5.1 oppsett trenger du en surround prosessor og yamaha forsterkeren...
  10. Ender

lydkvalitet og volum?

Kort fortalt så er øra våre mest følsomme i området 2000-5000Hz. Øra våre er mindre følsomme for lavere frekvenser og de aller høyeste, så i figuren over ved f.eks 100phon har vi 100db @ 1kHz og vi trenger 130dB ved 20Hz for at disse to tonene skal oppfattes som likt volum. Du ser hvordan dette...
  11. Ender

lydkvalitet og volum?

Dette er typisk hvordan øra dine oppfatter lyd ved ulikt lydnivå. Les litt om Fletcher–Munson kurver.
  12. Ender

CM10 straks i hus - må jeg oppgradere noe for at de skal spille bra?

Gratulerer, dette blir sikkert gøy! Har holdt på å kjøpe CM serien til b&w flere ganger selv, låter helt suverent. Bare en liten observasjon; fra hifiklubben sin hjemmeside: "Derfor tilbyr vi 14 dagers åpent kjøp slik at du kan få en realistisk lytteopplevelse i ditt eget hjem før du gjør...
  13. Ender

Om du må oppgradere noe for at de skal spille bra? I utgangspunktet ikke. Før du stiller det spørsmålet er det to enkle ting som bør gjøres før du trenger å bytte noe som helst. Det første er å plassere høyttalerene riktig og det andre er akustikktiltak i rommet. Gjøres dette ordentlig er det...
  14. Ender

Om du må oppgradere noe for at de skal spille bra? I utgangspunktet ikke. Før du stiller det spørsmålet er det to enkle ting som bør gjøres før du trenger å bytte noe som helst. Det første er å plassere høyttalerene riktig og det andre er akustikktiltak i rommet. Gjøres dette ordentlig er det...
  15. Ender

Status AVforum V2

+1 Syntes det flott at dere oppdaterer plattformen og det har sikkert vært noen slitsomme dager for å få dette opp igjen. For å komme med litt konstruktiv kritikk er det ganske travelt på førstesiden. Kunne vært en ide og fått en litt enklere/renere førsteside. Må passe på så man ikke går i...