Nylig innhold av christr

1. C

Lysabsorberende velour/stoff

Takk! Har sett på denne og, men min oppfatning var at denne ikke var like svart som de beste stoffene. Mulig jeg tar feil?
  2. C

Lysabsorberende velour/stoff

Hei! Er på utkikk etter lysabsorberende stoff til hjemmekino. Lerretet vil gå helt ut til sideveggene, og jeg ønsker derfor å absorbere så mye lys jeg kan og unngå utvasking av bildet, og planlegger derfor paneler for å absorbere både lys og lyd i førsterefleksjon. Hva vil være best og hvor...
  3. C

BEF's kompromissløse hjemmekino - Snart klar..., post 7400 -

Ser veldig bra ut:) Milepæl dette! Har du lyd i alle syv kanaler (+sub). Hva er førsteinntrykket? Er det Knauf Isolasjon du bruker? Tenker du dekke dette med høyttalerstoff der du ikke skal ha lerret?
  4. C

Plassering av bakhøyttalere

Hei! Holder på med noe lignende selv - rom på 2,7 x 5,2m - og har plassert surround på 90 grader og surround back på bakvegg (litt ut fra hjørnene). Dette er med to rader - usikker på hvor nær bakvegg du sitter?
  5. C

BEF's kompromissløse hjemmekino - Snart klar..., post 7400 -

Spennende med oppfølging her! Synd med utfordringene du har hatt, men er det noen som kan finne løsninger på dette så må det vel være deg:) Av nysgjerrighet så lurer jeg på hva som endres med å snu rommet 180 grader. Av bildene ser det ut som et rektangulært rom? Eller er det noe asymmetrisk som...
  6. C

Lydisolering i leilighet med åpen løsning?

Hei, og velkommen til forumet! Ser ut som du klarer deg helt fint:) Vil si at dette høres veldig merkelig ut, spesielt i en så ny blokk. Hadde du kjørt på med kraftige subwoofere og store høyttalere kunne jeg kanskje forstått dette mer, men ikke med en Sonos Playbar og på lavt volum - som du...
  7. C

Plassering av Atmos i taket

Takk:) Det ble bare på ca. mål, da høyttalere ikke var bestemt da jeg lagde dem. Har ikke fått dem på plass enda - men nærmer seg:) Kassene er 7,5 liter - uten at det er noe fasit. Har mulighet for å redusere volumet noe når jeg installerer høyttalerne - hvis det skulle være nødvendig.
  8. C

Ja, jeg lagde dem før jeg la plater i taket. Det er absolutt det enkleste - og enkelt å få det tett og rigid. Jeg bygde dem direkte mellom de nye bjelkene i taket. Det fremgår delvis av tegningene over.
  9. C

Høyttalerkabel for trekking i rør

Hvis de står 90 grader på så skal det nok gå helt fint. Det er verre hvis de ligger parallellt og nærmere enn 30 cm. Ift. lengde og tverrsnitt så regner jeg da med at 2x2.5mm2 holder i massevis.
  10. C

Råd, rimelig oppbygning av filmrom

Jeg laget selv til kraftige bokser for innfelte høyttalere og elektropunkter for å minimere lydgjennomgang. Laget dette av fibergips. Utenpåliggende vil være hakket bedre, men det var grunnet estetikk og mitt lille rom ikke ønskelig. Bjelkene i taket la jeg på CC400mm, slik at bokser for...
  11. C

Elfa hyllesystem bak falsk vegg - lurt eller bare tull?

Takk, var akkurat det jeg var redd for. Best å ikke ta noen sjanser, så da mekker jeg noe selv i tre:)
  12. C

Elfa hyllesystem bak falsk vegg - lurt eller bare tull?

Takk! Ja, har sett denne, men den er ikke så aktuell for mitt bruk. Denne er jo beregnet på baffelvegg og vil bli veldig dyr ift. det jeg egentlig trenger - som er å lage til fleksible hyller for høyttalere og elektronikk.
  13. C

Høyttalerkabel for trekking i rør

Hei! Hvor lange lengder får du på det meste, og hvor mye skal du ha til sammen? Og hvilke høyttalere skal det brukes på? Dette har en del å si for tverrsnittet. Jeg kjøpte Next 12/2 (3,3m2) fra Amazon til 25 kroner meteren (152 meter til sammen) - inkludert frakt. Er nok bittelitt dyrere nå mtp...
  14. C

Råd, rimelig oppbygning av filmrom

En rom i rom løsning vil ikke være spesielt fordyrende for selve rommet, så lenge en velger billigere materialer. Stendere og platemateriell holder lav pris, og er ofte på tilbud. Prosilence vil bevare mer av rommets størrelse, men er også dyrere. Jeg ville absolutt valgt en rom-i-rom løsning...
  15. C

Hei! Jeg får ca. samme løsning som deg, dog med smalere rom og lavere takhøyde... Jeg hadde ikke selv tenkt så mye på plassering nær kassene - du får vel fort 15-20 cm uansett - som i mitt hode vil være nok. Greit å få samme bredde som fronthøyttalerne. Jeg får 40-45 grader opp fra sweetspot i...