Atmos vs Auro-3D er det noe høyttaler plassering som kan bruke begge format ?
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes det noe "mellomplassering" eller det kun å velge enten atmos eller auro-3d ?

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    887
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon har et oppsett som er felles for alle tre formater: Front Height +Rear Height. Dette funnker utmerket på alle tre
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr det at man kan plassere som yamahas precence? Isåfall trenger jeg bare to til bak.

Har lyst på Denon 4400 eller hva den heter. Den til ca 14k på klubben.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,196
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av A.Hansen Vis post

Finnes det noe "mellomplassering" eller det kun å velge enten atmos eller auro-3d ?
    Svaret er vel egentlig nei, men alt avhenger jo gjerne av hvor nøye en er... Auro-3D bruker jo høydekanaler i front og på sidene, samt da denne "voice of god"-kanalen direkte over lytteposisjon. Du kan mappe VOG (voice of god) til 2 eller alle 4 ATMOS takkanaler, men det er verre å finne en måte å mappe resten av "Auro-3D"-boblen på en god måte innenfor Atmos-setupen vil jeg si... Som Jan B sier det mange kreative forslag til løsninger, og mulig denne løsningen til Denon er et godt kompromiss i så måte, men tviler vel litt. Jeg tror det er mye bedre å velge enten ett layout eller legge opp til at begge skal potensielt kunne kjøres om en bygger nytt rom (dvs. legge føring frem for både et komplett 7.x.6 Atmos og 13.X Auro-3D).

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En svær midthøytaler i taket?

Atmos og Auro 3d blir vel bare med drømmen for meg som har stuekino, og leier...

Hadde ikke klart å bygge et rom selv heller så..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,196
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    En svær midthøytaler i taket?

Atmos og Auro 3d blir vel bare med drømmen for meg som har stuekino, og leier...

Hadde ikke klart å bygge et rom selv heller så..
    Ja, ingen av disse immersive formatene er veldig godt egnet om en ikke kan gjøre en skikkelig installasjonsjobb nei... Finnes jo reflektive løsninger også da, men ingen av disse har overbevist meg så langt!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ja, ingen av disse immersive formatene er veldig godt egnet om en ikke kan gjøre en skikkelig installasjonsjobb nei... Finnes jo reflektive løsninger også da, men ingen av disse har overbevist meg så langt!
    Nei veggrefleksjoner er tull mener jeg, særlig alle disse lydplanker som skal kaste lyd i retur fra taket.

Hus med dedikert rom er tingen, eller rett og slett kinosalen....

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    887
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr det at man kan plassere som yamahas precence? Isåfall trenger jeg bare to til bak.

Har lyst på Denon 4400 eller hva den heter. Den til ca 14k på klubben.
    I prinsippet ja. Dette er skisser på i manualene til Denon, så dette går helt fint. Til 4400 så er jo Auro 3D en gratis oppgradering også, i motsetning til betalt tidligere, så her er bare å kjøre på.

Både Atmos, Auro 3D og DTS:X har høydehøyttaler som alternativ, så selv om du kan optimalisere hvert format ytterligere, er dette et utmerket kompromiss.

DESSUTEN: om du absolutt vil optimalisere til hvert format, er ikke dette heller noen problem, siden du nå med MultEQ appen eller en USB-stick kan bytte oppsett på 1minutt
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

9. Liker Danke har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    887
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Svaret er vel egentlig nei, men alt avhenger jo gjerne av hvor nøye en er... Auro-3D bruker jo høydekanaler i front og på sidene, samt da denne "voice of god"-kanalen direkte over lytteposisjon. Du kan mappe VOG (voice of god) til 2 eller alle 4 ATMOS takkanaler, men det er verre å finne en måte å mappe resten av "Auro-3D"-boblen på en god måte innenfor Atmos-setupen vil jeg si... Som Jan B sier det mange kreative forslag til løsninger, og mulig denne løsningen til Denon er et godt kompromiss i så måte, men tviler vel litt. Jeg tror det er mye bedre å velge enten ett layout eller legge opp til at begge skal potensielt kunne kjøres om en bygger nytt rom (dvs. legge føring frem for både et komplett 7.x.6 Atmos og 13.X Auro-3D).
    Dette er faktisk mulig på nye Denon AVR-X8500H og Marantz 8805. I et oppsett
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilket lydformat gies mest ut på film ? Auro-3d ser jeg egentlig på som vanskelig å ha i mitt lille rom, da sorround høyttalere er plassert ganske høyt opp innfelt i vegg. Så vet ikke høyde kanaler vil virke optimalt.
    Går nok mer mot atmos, men her også kreves det kansje noe takhøyde ?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    887
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilket lydformat gies mest ut på film ? Auro-3d ser jeg egentlig på som vanskelig å ha i mitt lille rom, da sorround høyttalere er plassert ganske høyt opp innfelt i vegg. Så vet ikke høyde kanaler vil virke optimalt.
    Går nok mer mot atmos, men her også kreves det kansje noe takhøyde ?
    Atmos, ganske overlegent. Men må ikke glemme at alle tre formater også har hver sin upmixer. 80-90 prosent av filmene du har i hylla idag er jo uten disse formatene, og her kommer upmixerne inn

Hvor høyt er de innfelte surroundene på veggen da? Kan jo være at du kan bruke de som høydehøyttalere, og bruke nye i ørehøyde som side surround?

Surroundhøyttalere høyt oppe på veggen funker mindre bra på Atmos også, så det er ikke bare et problem på Auro 3D.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Atmos, ganske overlegent. Men må ikke glemme at alle tre formater også har hver sin upmixer. 80-90 prosent av filmene du har i hylla idag er jo uten disse formatene, og her kommer upmixerne inn

Hvor høyt er de innfelte surroundene på veggen da? Kan jo være at du kan bruke de som høydehøyttalere, og bruke nye i ørehøyde som side surround?

Surroundhøyttalere høyt oppe på veggen funker mindre bra på Atmos også, så det er ikke bare et problem på Auro 3D.
    Kinoene med Atmos bruker jo høydekanaler, samt midten..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå fikk jeg ikke målt før jeg dro på jobb. Men takhøyde er 217 cm, og mener surround kanaler er på ca 110 cm opp på vegg. Så de er egentlig ulitt høyere en øre høyde sånn at ikke stol rygg skulle forhindre lyden.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    887
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoene med Atmos bruker jo høydekanaler, samt midten..
    En kino har helt andre dimensjoner og antall lyttere, så er litt andre hensyn som må taes.

Nå fikk jeg ikke målt før jeg dro på jobb. Men takhøyde er 217 cm, og mener surround kanaler er på ca 110 cm opp på vegg. Så de er egentlig ulitt høyere en øre høyde sånn at ikke stol rygg skulle forhindre lyden.
    Det høres jo helt greit ut det da. Burde være nok vinkel da, om du monterer høydehøytttalere helt opp på veggene

Du kan jo lese litt høttalerplasseringer her :

http://manuals.denon.com/AVRX4400H/E...SYpvilxnds.php

PS: jeg laster alltid ned bruksanvisninger på Ipaden før jeg kjøper, så jeg kan bli kjent med hvilke muligheter man har
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PS: jeg laster alltid ned bruksanvisninger på Ipaden før jeg kjøper, så jeg kan bli kjent med hvilke muligheter man har
    Jeg gjør også dette, alltid en god ide. Er nok ganske mange av oss som sjekker manualer på nett.

Sent from my iPad using Tapatalk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo helt greit ut det da. Burde være nok vinkel da, om du monterer høydehøytttalere helt opp på veggene

Du kan jo lese litt høttalerplasseringer her :

http://manuals.denon.com/AVRX4400H/E...SYpvilxnds.php

Hmmm hmmm. Spørs om jeg ikke bare går direkte for atmos da. Må bestemme meg å få bestilt element. Tenkte å bruke coaxial element i tak.

Denon 4400 er bestilt.

Lignende tråder

1. Jan B's Atmos/DTS:X/Auro 3D stuekino.
    By Jan B in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 134
    Siste melding: 09-05-2018, 20:53
  2. Blu-Ray filmer med Dolby Atmos / Auro-3D / DTS X
    By harman/kardon in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 109
    Siste melding: 04-07-2018, 17:43
  3. Svar: 528
    Siste melding: 07-01-2016, 14:38
  4. Yes! Endelig Dolby Atmos og Auro-3D i hjemmet!
    By UltimaNoctis in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 10-10-2014, 19:33
  5. Hvilket HD-format har du anskaffet- HD DVD, Blu-ray Disc eller Begge deler.
    By jfinneru in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 121
    Siste melding: 02-23-2010, 17:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget

Antimode 8033s II