Hvordan koble sub til Denon avr 1912 reciver?
Takk Takk:  6
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer San24 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei.

Er helt fersk når det gjelder slikt, så beklager på forhånd hvis dette innlegget virker helt på trynet.

Lurer på om noen kan hjelpe meg med å forklare hvordan jeg får koblet suben til Denon AVR 1912, og hvilke innstillinger jeg må bruke for å få lyd.

Har en Velodyne VX series II som jeg har koblet med RCA subwooferkabel fra en av de to lydutgangene (mono) til reciver i sub pre out utgangen, men for en eller annen grunn får jeg ikke noe lyd med mindre jeg setter suben på MAX og da høres det ikke bra ut.
    Prøvde å resete reciver i håp om at det skulle fungere i tilfelle jeg hadde slått noe av eller på, men det hjalp heller ikke. Prøvde å "grave" i innstillingene etter en mulig løsning, men etter mye frem og tilbake ville ikke suben spille i det hele tatt :'( Vet ikke hva jeg har gjort feil.

Har nå koblet opp subben til reciver og høyttalere med kabel og dette funker helt strålende, men skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk den til å fungere med subwooferkabel. Hadde håpet på å kunne koble den opp på denne måten slik at jeg enkelt kan legge til en ekstra sub senere, og for å slippe masse ekstra kabelrot.

Her innstillingene jeg brukte før jeg gikk over til vanlig kabel:

1. Front høyttalere satt til small
    2. Front høyttalere satt til 80Hz
    3. Sub satt til YES
    4. LFE satt til 120Hz

Reciver står i stereo modus. Lyden kommer fra et hdmi signal fra PC'n, men har også en platespiller (den er koblet til Dock inngangen, har ikke testet med denne). For en eller annen grunn kommer jeg heller ikke inn på audyssey innstillingene heller, her kunne jeg stille inn div. EQ tidligere, men denne modusen ble helt plutselig utilgjengelig etter at jeg "fikla" for mye.

Har ikke mikrofon for automatisk innstilling, er dette kanskje årsaken til alt dette? Må jeg koble opp alt og kjøre en automatisk "test" for at alt skal fungere riktig?
    Denon DP-59L - NAD PP2 - Denon AVR 1912 - KEF iQ70 - Valodyne VX Series II

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,844
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av San24 Vis post
    Hei.

Er helt fersk når det gjelder slikt, så beklager på forhånd hvis dette innlegget virker helt på trynet.

Lurer på om noen kan hjelpe meg med å forklare hvordan jeg får koblet suben til Denon AVR 1912, og hvilke innstillinger jeg må bruke for å få lyd.

Har en Velodyne VX series II som jeg har koblet med RCA subwooferkabel fra en av de to lydutgangene (mono) til reciver i sub pre out utgangen, men for en eller annen grunn får jeg ikke noe lyd med mindre jeg setter suben på MAX og da høres det ikke bra ut.
    Prøvde å resete reciver i håp om at det skulle fungere i tilfelle jeg hadde slått noe av eller på, men det hjalp heller ikke. Prøvde å "grave" i innstillingene etter en mulig løsning, men etter mye frem og tilbake ville ikke suben spille i det hele tatt :'( Vet ikke hva jeg har gjort feil.

Har nå koblet opp subben til reciver og høyttalere med kabel og dette funker helt strålende, men skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk den til å fungere med subwooferkabel. Hadde håpet på å kunne koble den opp på denne måten slik at jeg enkelt kan legge til en ekstra sub senere, og for å slippe masse ekstra kabelrot.

Her innstillingene jeg brukte før jeg gikk over til vanlig kabel:

1. Front høyttalere satt til small
    2. Front høyttalere satt til 80Hz
    3. Sub satt til YES
    4. LFE satt til 120Hz

Reciver står i stereo modus. Lyden kommer fra et hdmi signal fra PC'n, men har også en platespiller (den er koblet til Dock inngangen, har ikke testet med denne). For en eller annen grunn kommer jeg heller ikke inn på audyssey innstillingene heller, her kunne jeg stille inn div. EQ tidligere, men denne modusen ble helt plutselig utilgjengelig etter at jeg "fikla" for mye.

Har ikke mikrofon for automatisk innstilling, er dette kanskje årsaken til alt dette? Må jeg koble opp alt og kjøre en automatisk "test" for at alt skal fungere riktig?
    Ja prøv å kjør en runde med mic'en å se om det ikke blir liv da .
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må kjøpe en mic først Leste en artikkel på nettet hvor det var en som hadde lignende problem, det ble bra(ish) etter at han kjørte automatisk oppsett. Jeg vet ikke om dette MÅ gjøres, eller om det er mulig å løse dette på en annen måte. Den siste reciver jeg brukte var kun "plug and play"...merkelig.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må neppe gjøres. Skulle tro du har innstillinger i menyen for å justere nivå og avstand også på sub. Hvis du bare får lyd med gain på Max virker det som om nivået ut på receiver er satt lavt. Kunne også vært at sub bare er satt til å spille LFE, eller at valgt DSP-modus ikke bruker sub. Men da burde du ikke hørt noe som helst samme hvilken gain du brukte.

5. Takk San24 takket for denne posten
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun mulighet til å velge mellom LFE og LFE+Main. Prøvde å justere Hz på LFE også, altså teste med 80Hz osv, men til ingen nytte. Leste på nettet at denne burde stå på 120Hz, så lot den være.

Prøvde å justere Hz på høyttaleren også, men hørte ingen forskjell fra 40Hz til Max.

Jeg hadde subben på 50% volum og på max Hz innstilling, slik at reciver skulle ta seg av alt.

Vet ikke helt hva du mener med DSP modus (hva betyr/er dette?). Skal prøve å lese litt på nettet og se om jeg klarer å endre på DSP modus for å se om det hjelper.

Begge høyttalere og sub er på 0.0 gain, jeg hadde mulighet til å øke dette når jeg tok en "tone" test, da ble "romlingen" (lyden) fra subben mye høyere, men det hjalp heller ingenting etterpå når jeg skulle spille av musikk.

Kan det være at jeg MÅ bruke begge utgangene bak subben? Altså at jeg må bruke en Y kabel mellom sub og reciver? Leste på nettet at dette ikke skulle være nødvendig, at det var nok med at man brukte kun en av utgangene (mono, den røde) hvis man kun hadde en rca utgang på reciver.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun mulighet til å velge mellom LFE og LFE+Main. Prøvde å justere Hz på LFE også, altså teste med 80Hz osv, men til ingen nytte. Leste på nettet at denne burde stå på 120Hz, så lot den være.
    LFE betyr at sub kun er i bruk dersom det spilles av noe med dedikert LFE-spor, hvis ht er large Vil du bruke sub uansett velger du LFE+main.

Vet ikke helt hva du mener med DSP modus (hva betyr/er dette?). Skal prøve å lese litt på nettet og se om jeg klarer å endre på DSP modus for å se om det hjelper.
    Digital surround processsing mode. Hva receiver skal gjøre med signalet du mater inn. Stereo, direct, pro Logic, DTS/DD. Poenget mitt var at enkelte receivere overstyrer ditt valg om sub i enkelte modus. Særlig vanlig på direct/pure direct, hvor intensjonen er å spille slik kilden har kodet lyden uansett. Men tror som sagt ikke det har betydning her.

Kan det være at jeg MÅ bruke begge utgangene bak subben? Altså at jeg må bruke en Y kabel mellom sub og reciver? Leste på nettet at dette ikke skulle være nødvendig, at det var nok med at man brukte kun en av utgangene (mono, den røde) hvis man kun hadde en rca utgang på reciver.
    Nei, hvis du har sub på egen utgang for dette trenger du ikke gjøre noe mer. Den trenger ikke, og får ikke, mer enn et monosignal.

8. Takk San24 takket for denne posten
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har misforstått. Er det slik at jeg er nødt til å ha på gain på subwoofer for å få lyd fra den? Prøvde å koble opp alt igjen med subwoofer kabel, men denne gangen økte jeg gain til +6.0dB på reciver (da stod den på 50% volum på subwoofer) og fikk bra med bass. Er det slik dette skal gjøres?

Eneste som jeg stusset litt over var det at det virker som høyttalerne spiller noe lavere enn tidligere, der hvor jeg brukte -30 på reciver må jeg nå bruke ca -20. Er dette fordi høyttalerne er satt til "small"?

Oppsettet jeg bruker nå er slik:

Amp assign: Zone2
    Speaker front: Small
    Center: None
    Subwoofer: Yes
    Surround: None
    Bass setting: LFE (LPF for LFE: 120Hz)
    Distance: 2.50m på begge høyttalere og Subwoofer
    Crossover: 80Hz (Kan også velge "Advance 80Hz", men vet ikke hva denne gjør)
    Channel level: (Front: 0.0) (Subwoofer: +6.0dB)

Hvordan synes du dette ser ut? Er jeg fortsatt helt på jordet, eller...

Kan legge til at det fortsatt kommer en del bass fra frontene mine, dette er kanskje helt normalt selv om man bruker en sub?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et utgangspunkt kan du sette volum på sub på 50%, og bruke sub channel level for å fininstilling slik at sub integreres med resten på en pn måte. For å få dette bra er det lurt å måle frekvensresponsen med en dB måler. Kan komme et stykke på vei med ørene, men ikke helt i mål som regel.
    ikke noe å si på innstillingene dine. Avstand antar jeg du har målt. Kjenner ikke til amp assign, men så har jeg ikke hatt en Denon på noen år heller

11. Takk San24 takket for denne posten
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd meg fram, men har fortsatt følelsen på at noe ikke stemmer. Når subben står på 50% volum og 0.0 gain på reciver hører jeg ikke forskjell på direct modus og stereo, altså ingen forskjell mellom på om subben står på eller ikke. Det er jo merkelig når subben tross alt står halvveis (klokka 12) på subwoofer.

Synes også at jeg hadde mye mer bass (og fyldigere lyd) når alt var koblet til med kabel. Når jeg spiller på lavere volum blir bassen nesten helt borte. Jeg må spille på -30/25 for å få noe særlig trykk i subben og dette er med en gain på +6.0. Det blir veldig slitsomt i lengden.

Jeg hadde ingen av problemene over når alt var koblet med kabel, da måtte jeg faktisk senke volumet på subben til 40% da det ble for mye bass, da var subben satt til 80Hz på kassa/subben, og det var rikelig med bass selv ved "lavt" volum.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd meg fram, men har fortsatt følelsen på at noe ikke stemmer. Når subben står på 50% volum og 0.0 gain på reciver hører jeg ikke forskjell på direct modus og stereo, altså ingen forskjell mellom på om subben står på eller ikke. Det er jo merkelig når subben tross alt står halvveis (klokka 12) på subwoofer.

Synes også at jeg hadde mye mer bass (og fyldigere lyd) når alt var koblet til med kabel. Når jeg spiller på lavere volum blir bassen nesten helt borte. Jeg må spille på -30/25 for å få noe særlig trykk i subben og dette er med en gain på +6.0. Det blir veldig slitsomt i lengden.

Jeg hadde ingen av problemene over når alt var koblet med kabel, da måtte jeg faktisk senke volumet på subben til 40% da det ble for mye bass, da var subben satt til 80Hz på kassa/subben, og det var rikelig med bass selv ved "lavt" volum.
    Hva mener du med kabel. Er sub tilkoblet med en trådløs løsning nå? I så fall kan problemet være der.

14. Takk San24 takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky Vis post
    Hva mener du med kabel. Er sub tilkoblet med en trådløs løsning nå? I så fall kan problemet være der.
    Ser nå at jeg har misforstått problemstillingen din litt. Trodde du ikke hadde hatt sub før. Men hvordan var dette koblet opp før du gikk over til rca fra preout? Seriekoblet med høyttalerkabel?

16. Takk San24 takket for denne posten
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva det heter/kalles, men jeg har innganger og utganger for høyttalerkabel på subwoofer. Når jeg bruker disse (har nettopp bytta tilbake til dette fra RCA kabel) har jeg all den bassen jeg trenger. Kjører nå alt med vanlig høyttaler kabel, har satt subben på 50% volum og på 80Hz og alt spiller så utrolig mye bedre enn det gjorde med RCA kabel...

Ikke rart man blir litt forvirra da, haha

Er ingen stress altså, jeg er superfornøyd med lyden slik den er nå, men det bare plager meg at jeg ikke vet hvorfor det ikke funker den andre veien.

Har et annet spørsmål også. Nå som alt er koblet til med høyttaler kabel, spiller det da noe rolle om høyttalerne står som small eller large på reciver? Jeg tenkte at dem kanskje måtte stå som large da signalet går gjennom subben først, og så videre til høyttaleren, eller?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva det heter/kalles, men jeg har innganger og utganger for høyttalerkabel på subwoofer. Når jeg bruker disse (har nettopp bytta tilbake til dette fra RCA kabel) har jeg all den bassen jeg trenger. Kjører nå alt med vanlig høyttaler kabel, har satt subben på 50% volum og på 80Hz og alt spiller så utrolig mye bedre enn det gjorde med RCA kabel...

Ikke rart man blir litt forvirra da, haha

Er ingen stress altså, jeg er superfornøyd med lyden slik den er nå, men det bare plager meg at jeg ikke vet hvorfor det ikke funker den andre veien.

Har et annet spørsmål også. Nå som alt er koblet til med høyttaler kabel, spiller det da noe rolle om høyttalerne står som small eller large på reciver? Jeg tenkte at dem kanskje måtte stå som large da signalet går gjennom subben først, og så videre til høyttaleren, eller?
    Hvis du kobler sub til høyttalerterminalene, antar da terminaler for h og v front, bør de stå til large. Eller med sub satt til av. Ikke noe poeng i å sende signal til subutgangen når intet står tilkoblet den.

Når du gjør det slik bruker du delefilter i sub og ht for crossover, ikke receiver.

19. Takk San24 takket for denne posten
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Ht står som large og sub står som off.

Takk for tålmodigheten Snooky

21. Liker Snooky har likt denne posten

Lignende tråder

1. Denon AVR-3312 og PV1 sub. Hvordan koble ?
    By freimann in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-20-2014, 12:27
  2. Denon AVR 1912 Med B&W DM 683?
    By Caelun in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 04-09-2012, 10:59
  3. Hvordan koble sub til reciver?
    By johime in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 07-01-2011, 01:29
  4. Hvordan koble\åssn kabel sub. til reciver
    By tastatur85 in forum Kabler
    Svar: 2
    Siste melding: 06-29-2011, 22:12
  5. Hvordan koble Denon DVD-1740 mot Denon AVR-1907? [LØST]
    By p10 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 01-18-2009, 22:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget

Antimode 8033s II

Antimode 8033s II

Kr.3,000.00